| Forfatter |
|
troelsit Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at experimentere lidt med Theatertek og ffdshow kombineret.
Muligheder er uanede og ikke mindst for at presse sin CPU til det yderste.
Jeg er lidt i tvivl om det giver noget at aktivere postprocessing via Nvivida Video istedet for ffdshow. Nvidia's er slet ikke så ressourcekrævende, men giver selvfølgelig heller ikke samme muligheder.
Min computer kan slet ikke trække når jeg i ffdshow prøver at opskalere en normal dvd-film til min monitor (1280x1024) - men er det overhovedet noget jeg vinder noget ved?
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken computer har du?
Du skal ikke scale billedet efter din skærms opløsning men efter den opløsning som DVDen er optaget i, f.eks. med faktor 1,5 eller 2,0
Dvs at henholdsvis en region 1 og 2 dvd skal scales til følgende hvis du bruger faktor 2,0
R1: 1440x960
R2: 1440x1152
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant!
Jeg har en AMD 3700+ 2.2 GHz
når jeg så scaler op til disse opløsninger passer de jo ikke til min skærm. Er det ligegyldigt?
Skal jeg også markere "keep original aspect ratio"?
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelsit skrev:
|
når jeg så scaler op til disse opløsninger passer de jo ikke til min skærm. Er det ligegyldigt?
Skal jeg også markere "keep original aspect ratio"?
|
|
|
Scaleringen har intet at gøre med den viste opløsning (den står dit grafikkort for). Det som der sker er at billedet bliver scalet op og renset hvorefter det scales tilbage igen. Det er en mere effektiv rensning der bliver foretaget af billedet ved de højere opløsninger i FFDSHOW.
Din PC er kraftig nok til at du bør køre med FFDSHOW istedet for ren TT. Problemet med AMD CPU'er er dog at FFDSHOW kan have problemer med at det bruger mere CPU kraft end på en tilsvarende P4. Det kan derfor være nødvendigt at forsøge med forskellige versioner FFDSHOW da de ikke nødvendigsvis alle vil bruge lige meget af din CPU.
Lad være med at markere "keep aspect ratio". Brug istedet den funktion der gør at programmet selv scaler billedet med en angivet faktor. Sæt den f.eks. til altid at scale med faktor 2.0
Og så er det vigtigt at scaler funktionen er sat som det sidste af de funktioner som at du har slået til i FFDSHOW da din CPU ellers helt sikkert vil ryge op på 100% og det vil hakke helt vildt.
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - nu bliver jeg da så meget klogere 
Så i Resize skal jeg vælge "specify aspect ratio" istedet for "specify aspect size"?
kan du evt. poste en screendumb af indstillingen til mig? Bare for undgå begrebsforvirring. troelschri@hotmail.com eller også poste det her (hvis det er muligt)
Har dette så noget med 1:1 Pixelmapping at gøre? Jeg har nemlig tænkt mig at købe et LCD-tv der understøtter dette for at undgå at det også skalerer billedet endnu en gang...
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelsit skrev:
|
Så i Resize skal jeg vælge "specify aspect ratio" istedet for "specify aspect size"?
Det er normalt hvad de fleste gør, da du på den måde er udeover problemet med at skulle ændre på noget hvis du skifte fra en region 2 til en region 1 DVD.
kan du evt. poste en screendumb af indstillingen til mig? Bare for undgå begrebsforvirring. troelschri@hotmail.com eller også poste det her (hvis det er muligt)
Mine indstillinger vil ikke nødvendigvis fungere optimalt for dig men jeg kan da godt se på det. Der går dog et par dage inden at jeg får mulighed for det da jeg ikke er i nærheden af min computer før.
Har dette så noget med 1:1 Pixelmapping at gøre? Jeg har nemlig tænkt mig at købe et LCD-tv der understøtter dette for at undgå at det også skalerer billedet endnu en gang...
Det har ikke noget med pixelmapping at gøre da dit grafikkort vil bestemme hvilken opløsning du fodre dit TV med. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Normann Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Er der nogen her der bruger postprocessing på tv ?
Mvh. Normann
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normann skrev:
Hej,
Er der nogen her der bruger postprocessing på tv ?
Mvh. Normann |
|
|
Hejsa
FFDSHOW understøtter ikke VMR9(som MCE bruger når du ser TV og DVD), så det kan man ikke.
I Sage og GB-PVR kan du godt køre FFDshow i preview mode a liveTV men
ikke i Timeshiftmode. Jeg prøvede det faktisk ikke i media portal
da jeg testede dette, men jeg vil vurdere at det skulle være muligt.
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Lukman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 03:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal der upscales til hvis jeg vil vise 720p på mit Panasonic plasma (1024*768) ?
troede den skulle stå til 1280*720 men skal det forstås at det rent faktisk skal stå 1440*1152 ?
hvad svarer det til 720p 1080i eller watta?
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil vise 720P på dit plasma er det dit grafikkorts opløsning som skal sættes til 1280x720 og ikke FFDSHOW.
Opløsningen i FFDSHOW har INTET med den viste opløsningen på selve tv'et at gøre så det svarer hverken til 720P eller 1080i. Det er blot en måde hvorpå billedet får tildelt en højere opløsning i selve programmet for at sikre en mere effektive rensning af det.
|
| Til top |
|
| |
Lukman Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
men skal jeg så også sætte opløsningen til 1280*720 i FFDSHOW for at den upscaler DVD til 720p ?
Undskyld disse lidt underlige spørgsmål, men efter at have set FFDSHOW i aktion er det lidt mere spændende at se DVD film. 
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lukman skrev:
|
men skal jeg så også sætte opløsningen til 1280*720 i FFDSHOW for at den upscaler DVD til 720p ?
Undskyld disse lidt underlige spørgsmål, men efter at have set FFDSHOW i aktion er det lidt mere spændende at se DVD film. 
|
|
|
Det er ligemeget hvad du sætter den til i FFDSHOW for det har intet med 720P at gøre i det program. Sæt dit grafkort til 1280x720, det er det eneste som er afgørende for om du vil se 720P på dit display.
Det som der sker i FFDSHOW er at du tager et billede og hæver opløsningen. Derefter vil FFDSHOW så rense billedet med diverse ting, som nu engang er slået til. Herefter vil billedet blive sat tilbage til den oprindelige opløsning. Det er først nu at 720P eller 1080i bliver relevant og det vil blive bestemt af hvilken opløsning dit grafikkort kører med og ikke af noget som helst som FFDSHOW kan gøre.
|
| Til top |
|
| |
cooljules1 Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
husk under rezise og settings, sæt den til Lanczos med parameter 4.. det skulle efter sigende give det bedste resultat. Du skulle prøve Limitedsharpen med AVIsynth igennem FFDshow. Se forskellen her: FØR: EFTER:

Det er halv besværligt at sætte ordenligt op, for ikke at tale om den mængde CPU den bruger, men hvis du har udstyret er det for fedt.. /J
|
| Til top |
|
| |
Sinobi Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tests har i de fleste tilfælde vist at Lanczos 4 ikke ser bedre ud end Lanczos 2. Lanczos 4 bruger noget mere CPU kraft end Lanczos 2
Så med brug af LimitedSharpenFaster bør man bruge Lanczos 2 for at have tilstrækkeligt med CPU kraft til overs til anden processing.
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Lukman Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
Lukman skrev:
|
|
|
|
Det er ligemeget hvad du sætter den til i FFDSHOW for det har intet med 720P at gøre i det program. Sæt dit grafkort til 1280x720, det er det eneste som er afgørende for om du vil se 720P på dit display.
Det som der sker i FFDSHOW er at du tager et billede og hæver opløsningen. Derefter vil FFDSHOW så rense billedet med diverse ting, som nu engang er slået til. Herefter vil billedet blive sat tilbage til den oprindelige opløsning. Det er først nu at 720P eller 1080i bliver relevant og det vil blive bestemt af hvilken opløsning dit grafikkort kører med og ikke af noget som helst som FFDSHOW kan gøre.
Hmmm Fair nok men hæver billedet , DVD til hvad ?? hvis jeg nu tager en stationær afspiller som eks Oppo der er i stand til at upscale / hæve alm dvd film til 720p hvad svarer det så til i `resize`settings i FDSHOW ??, en af argumenterne ved at køre Theatertek og FDSHOW som jeg gør er jo netop brugen af stationære DVD Afspiller med HDMI og upscale mulighed kan overflødiggøres, derfor kan jeg ikke helt forstå at du beskriver FDSHOW som værende en slags avanceret støjfilter når det efter alle disse CPU krævende processer i sidste ende `kun renser signalet og spytter det tilbage i dens oprindelige opløsning` jeg comprende nada senores, men måske er jeg bare stupido  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sinobi Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 06:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grafikkortet resizer opløsningen den får ind, til den opløsning man nu engang har sat grafikkortet til (ofte den native opløsning dit display har). Da grafikkortene ofte gør brug af Bicubic til resizing vælger mange at bruge Lanczos (i Ffdshow) i stedet for da den giver lidt bedre PQ (PictureQuality). Flere har så fundet at det er endnu bedre at resize op med faktor 1.5 eller 2 for derefter at lade grafikkortet resize ned igen.
Alt dette er dog individuelt, og er MEGET afhængig af hvilket display du har.
Med mit display får jeg bedst PQ ved at lade det hele passere rent igennem uden resize, men med brug af LimitedSharpenFaster på strength=160, og intet andet.
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Lukman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen 
Jeg har fortsat problemer med fdshow Arggghhhhh 
Jeg har sat grafikkort (6600GT) til 1024*768 @ 60hz for at matche opløsningen på mit Pana PV60, men når jeg så fyrer HD klip af i fx 720P kommer der bare flimmer på min Pana jeg bliver nødt til til at resize til 1024*768 gennem FDSHOW for at billed kommer frem (står i øvrigt super) og fylder hele skærmen ud, men noget siger mig at det ikke er optimalt, har også kørt magic og flight i 1920*1080 men før jeg fik inst `reclock` hakkede det helt vildt nu kører det super flydende.
Mit reelle spørgsmål er om det virkelig kan passe at jeg skal sætte grafikkort til 1280*720 for at se 720p HD klip i fuld opløsning, og et sidste spørgsmål, hvorfor viser min Pana 85hz når jeg kører full screen video men 60hz når jeg bare er på desktopppen når jeg nu har sat grafikkort op til at køre 60hz, nogen bud på hvad der overider mine settings når jeg kører full screen ???? Pyha en ordentlig smøre håber i bærer over med mig 
|
| Til top |
|
| |
Sinobi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil hjælpe hvis du fortæller hvilken player og hvilket codec du bruger...
Mest af alt (når jeg nu ikke ved hvilken player du bruger) synes jeg det lyder som om din player er sat til at ændre grafikkortets opløsning til noget med 85Hz når der vises fullscreen i playeren.
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Lukman Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Sinobi
Jeg bruger Real alternative MPC og her er den rigtige opløsning angivet (1024*768@60hz) og codec....... hmmm....... MPC er sat til at bruge fdshow raw video YV12, virkelig weird 
|
| Til top |
|
| |