| Sendt: 12 November 2003 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man retningsbestemme lyd ligesom lys f.eks.? Det troede jeg ikke indtil jeg læste en artikel om det. Pricippet bygger på at skabe en bærebølge af ultralyd som det hørbare signal så kan hægtes på. Denne ultralydsstråle kan så retningsbestemmes, idet den ikke breder sig i alle retninger som alm. lyd gør. Dvs. at uden for denne fokuserede stråle af lyd er der stille! Jeg bor på meget få kvadratmeter, totalt Tokyo-style *s* og så det smarte i at have et sådant system... (Chryslers nye MAXXcab truck bruger det f.eks. så alle 4 passagerer kan høre hver deres musik!) Jeg fandt et firma der gjorde i den slags; Holosonic Research Labs og mailede til dem mht. priser. Jeg fik følgende svar:
"Audio Spotlights are certainly available, and we regularly ship to other countries. We'll have a webshop set up in the future, but, as most of our customers are pro-audio companies, we are currently using checks and bank transfers. The 18" system is $1499 complete, and the 24" system is $1999."
Klart! Mit spørgsmål er bare; er der mon andre (europæiske) firmaer der kan tilbyde noget lignende? 
|