Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Epoxy? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle kloge hoveder!

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:

Jeg kunne godt tænke mig at lave nye kabinetter til mine ht'er, og de skal være fine!
Men jeg kunne godt tænke mig at lave ædeltræ på ædeltræ i lag - med en sort "stribe" i mellem.

Jeg har kigget lidt på teak-dæk til både - og det er en form for blød epoxy de bruger i mellem plankerne, men det skulle jo gerne være hårdt...
Eller det skulle ihvertfald gerne være sådan at jeg kunne forarbejde siderne uden at det hele blev tværet ind i sort epoxy.
Gør-Det-Selv bladet havde på et tidspunkt et spisebord hvor de forskellige plader (der vendte opad) havde "fyldninger" af noget jeg tror er
epoxy...? Kan nogen hjælpe mig med dette?

Hvis vi nu kan finde frem til havd jeg skal bruge mellem de forskellige lag af træ - hvordan får jeg dem så holdt adskildte?
Det skulle gerne være sprækker på 1 mm - 1 1/2 mm Jeg håber selvfølgelig også i kan hjælpe med dette...

Mvh Kristensen
Til top Vis Kristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 April 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Det lyder skam ambitiøst, en ordentlig opgave

Den elastiske sealer man bruger til skibsdæk, kunne meget vel være en PU, som er ret usund at rode med, hvis man ikke tager sine forholdsregler.

Her kommer problemet: Epoxy er ikke spor bedre. Jeg vil ikke anbefale dig at stå på køkkenbordet med sådan noget stads (heller ikke i kælderen), uden en god udsugning, friskluftmaske, samt påklædning der passer til.
Det er ingen spøg, der er desværre mange, som har fået varige skader ved at stikke fingrene i epoxy, sådan en gang eksem er ikke særligt rar at bære rundt på resten af livet.

Dette er blot en velment advarsel. Hvis du beslutter dig for at ville igang, så gør dig selv den tjenste at læse lidt om Epoxyharpikser og Isocyanater inden, allerhelst tage et epoxy-kursus.

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge et MDF underlag, og så sætte afstandsstykker ind, når du monterer plankerne. Så fjerner du afstandsstykkerne, når limen er tør. Jeg så en selvbyggerside om det, men kan ikke finde den. Søg efter "sonus clone" på www.diyaudio.com og kig fx osse her http://audioclone.free.fr/photos1.html
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 April 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
http://audioclone.free.fr/photos1.html

Jeg taber kæben gang på gang når det link popper op - det er simpelthen DIY i verdensklasse.

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 10 April 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Det er rasende godt håndværk, ingen tvivl om det. Men de sorte striber er malet på (se foto 4)...hmm.

For mig er DIY i topklasse ensbetydende med originale ideer. At kopiere et eksisterende design er sådan lidt..tja..fantasiløst? Jeg hugger osse, det er bare et aspekt fra et mærke, et andet aspekt fra et andet mærke. Er det måske bedre, spørger I? Tja..

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 April 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Ebbe44 skrev:

Det lyder skam ambitiøst, en ordentlig opgave

Den elastiske sealer man bruger til skibsdæk, kunne meget vel være en PU, som er ret usund at rode med, hvis man ikke tager sine forholdsregler.

Her kommer problemet: Epoxy er ikke spor bedre. Jeg vil ikke anbefale dig at stå på køkkenbordet med sådan noget stads (heller ikke i kælderen), uden en god udsugning, friskluftmaske, samt påklædning der passer til.
Det er ingen spøg, der er desværre mange, som har fået varige skader ved at stikke fingrene i epoxy, sådan en gang eksem er ikke særligt rar at bære rundt på resten af livet.

Dette er blot en velment advarsel. Hvis du beslutter dig for at ville igang, så gør dig selv den tjenste at læse lidt om Epoxyharpikser og Isocyanater inden, allerhelst tage et epoxy-kursus.

mvh
Ebbe

Her kan du læse lidt om det , men der er mange former for Epoxy

http://www.at.dk/sw4550.asp

Nogle mennsker kan bare ikke tåle det , jeg har set mange der bare har haft kontakt med det en gang og har fået udslet og er blevet syge .

Jeg har selv i mange år jobbet med det og har også kursus .

Så tænk dig om ,jeg vil sige hold dig fra det .

her i dk er de nogle svin med det , jeg fatter ikke at det må bruges .

Bare tænk på alle de mill liter fortynder de lukker ud hvert år i dk når de bruger det og andet i den klasse .

Jeg vil sige bliv ikke en af de svine huden som der er mange af i dk og som de intet gør noget ved .

Bare tag hvad de lukker ud om året uden på øen de er nogle svin .

Det er meget sjovt at læse denne igemmen

http://www.at.dk/sw4550.asp

Ikke et firma i dk over holde den .

Samt undgår Cellulose fortynder det er noget fanden har skabt , også derfor mange får lavet kabinetter i kina i dag for de er ligeglad med at bruge det , så kan de får den blanke overflade som det giver at blande det i lakken ja du kan næsten lugte det på nye højttaler når du pakker dem op i dit hjem ..

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Tak for de velmente råd og input!

Jeg skal lige informerer om at jeg absolut ikke går igang med en større "malerhjerne-operation" på køkkenbordet!
Min svigerfar er bådbygger og snedker, så han kender vel til en nogenlunde sikker omgang med epoxy, cellulose og diverse andre super
produkter...

Til Jazzman:

Der er tale om et projekt fra Troels Gravesen's hånd, og ikke noget klon af en sonus faber ting... Jeg kan godt lide de sorte mellemrum der er på
deres modeller, men derfra og til at kopierer er der vidst et stykke vej...
Hvis alle selvbyggere skulle komme med nye tiltag hver gang, ville der nok ikke komme så meget mere - alt er efterhånden set...
Jeg har jo heller ikke sagt jeg ville ligge læder på fronten endnu...

Er der nogen der kender http://members.home.nl/edgar.beers/ se under hummingbird?
Der er noget med epoxy i ovnene! Er der mon tale om en køkkenbordsmodel?

For at spørge om noget helt andet: Jeg ved man kan købe sort mdf - den indfarvede fra fabrikken altså! Men er det mon muligt at købe den i
1mm eller 2mm udgaven?

Mvh Kristensen

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg ikke, men ved det ikke. De har dem her: http://www.krydsfiner.dk/Sortiment/mdf.htm men ikke ned i de helt tynde! Prøv evt. at kontakt dem og hør om de ved det!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 April 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Kristensen skrev:

Er der nogen der kender http://members.home.nl/edgar.beers/ se under hummingbird?
Der er noget med epoxy i ovnene! Er der mon tale om en køkkenbordsmodel?

Mvh Kristensen

Gad vide om lillemor lige ordnede lørdagskyllingen mens ovnen var varm

Der har ihvertfald været "vitaminer" i køkkenet.

Men bortset fra det, så kan jeg godt høre du ikke er i tvivl om farerne, så jeg trækker mig igen.

Go' arbejdslyst

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 10 April 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Tja hvad ved jeg...

Jeg fik bare en hurtig beskrivelse af hvad det skulle være man kom mellem plankerne... Det skulle ellers være en form for 2-komponent epoxy-
produkt, men jeg kan helt sikkert også have misforstået det.

Men stadigvæk, så er jeg meget åben overfor idéer til hvordan man laver disse mellemrum - og løsningen med at male dem på er lidt "fesen" efter
min mening...eller er det bare mig?

Mvh Kristensen.

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Epoxy er stivere og mere robust end glasfiber.

OT: Glasfiber er et forstærkningsvæv, epoxy er et bindemiddel; de to ting tilsammen giver det man normalt kalder "glasfiber" i daglig tale.

Dog bruger man normalt polyester i stedet for epoxy, da det er nemmere at omgås. Andre forstærkningsvæv end glasfiber ses også, f.eks. kevlar/aramid, kulfiber mfl.

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jamen hov!

Det var slet ikke meningen at det skulle være en diskusion omkring hvorvidt jeg havde fået ordet "epoxykomponent" galt i halsen - hvilket jeg
efterhånden har fattet jeg har

Ville blygummi være end idé? Ville jeg kunne skære pladerne af BG til og slibe på dem uden de blev tværet helt ud over det fine træ?

Vh Kristensen

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 10 April 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du må afsted på biblo ( med mindre du har adgang til gør det selv derhjemme) for et par år siden havde de en artikel om at fræse mellemrummene mellem plankerne på et gammelt gulv op med overfræse og derefter fylde op igen med noget sort fugemasse. Det skulle slibes til sidst med en gulvsliber el. lign. som jeg husker det...Det så flot du, ligesom færdigkøbt skibsplankegulv.

Ang. blygummiet tror jeg du kommer til at "slæbe" med det når det blir varmt af slibningen.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

cOmOneO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2006
Sendt: 10 April 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige lagt et træ-gulv i min fatters badeværelse. Det var noget trip-trap der hed marine-teak.
Nå, men dette gulv har også den slags sorte fuger, men eftersom det "bare" er et badeværelsesgulv er det jo ikke helt så standhaftige sager der bruges.
Men det som man lægger i rillerne i det her gulv er en meget sej sort fugemasse som kan slibes sammen med gulvet, da det skal i før man sliber.
Man kan dog ikke give det lak, men det er helt sikkert at arbejde med og leveres i patroner til almindelige fugepistoler.

Det hedder simpelthen bare "Skibsfuge" og så i sort. Burde være til at få fat i, men koster nok lidt.

Det var da en mulighed.
Hvis det har interesse kan jeg nok tage nogle billeder af gulvet næste gang jeg kommer derop.

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Tak for informationen cOmOneO!

Jeg har fluks mailet trip trap som skulle ha' et lignende produkt... Jeg havde ikke tænkt mig at lakkerer ht'erne, men mere give dem olie.

Til PHN2: Jeg har selv tænkt på det med at slæbe blygummi ud over det hele når det bliver varmt. Men det kunne jo være det kunne lade sig gøre...

- Kristensen.

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 April 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Kristensen skrev:
Hej alle kloge hoveder!

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:

Jeg kunne godt tænke mig at lave nye kabinetter til mine ht'er, og de skal være fine!
Men jeg kunne godt tænke mig at lave ædeltræ på ædeltræ i lag - med en sort "stribe" i mellem.

Jeg har kigget lidt på teak-dæk til både - og det er en form for blød epoxy de bruger i mellem plankerne, men det skulle jo gerne være hårdt...
Eller det skulle ihvertfald gerne være sådan at jeg kunne forarbejde siderne uden at det hele blev tværet ind i sort epoxy.
Gør-Det-Selv bladet havde på et tidspunkt et spisebord hvor de forskellige plader (der vendte opad) havde "fyldninger" af noget jeg tror er
epoxy...? Kan nogen hjælpe mig med dette?

Hvis vi nu kan finde frem til havd jeg skal bruge mellem de forskellige lag af træ - hvordan får jeg dem så holdt adskildte?
Det skulle gerne være sprækker på 1 mm - 1 1/2 mm Jeg håber selvfølgelig også i kan hjælpe med dette...

Mvh Kristensen

Kunne du ikke bare lave kabinetterne færdige, og derefter fræse nogle spor rundt i kabinettet som du fylder med sort fugemasse? Dette trick har jeg set flere gøre i gamle plankegulve, med et rigtig flot resultat.

Iøvrigt er det ikke epoxy der bruges på et teak-dæk. Som nævnt et andet sted er epoxy et bindemiddel som bla. benyttes meget i håndoplægning af kulfiber. Jeg har rodet meget med polyester samt epoxy, men heldigvis har jeg altid brugt maske samt handsker. Jeg kender en der har fået alergi pga. polyester. Det tog ham kun 7 dage at udvikle en livslang allergi.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jo jeg kunne vel godt fræse riller ned i overfladen, sagen er bare den at jeg har tænkt mig buede sider, og jeg er ikke en haj til en overfræser...

Men jo, jo mere jeg tænker over det, er det nok en go' løsning. Så mangler jeg bare at finde et produkt der kan stoppes ned i revnerne så kan
samarbejde med træet...

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 10 April 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du skulle måske have rillerne i træet der skal limes sammen, inden du limer (dvs. fræse i emnet inden det bukkes). Jeg ville også nødig skulle overfræse på en buet overflade...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

cOmOneO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2006
Sendt: 12 April 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Kristensen:
Velbekomme.
Hehe, men du skriver trip-trap skulle have et lignende produkt, ja det skulle de meget gerne eftersom det var trip-trap skibsfuge vi lagde i ;-) I øvrigt et meget træls gulv at lægge, da det der fugemasse er noget sejt stads der næsten ikke er til at klemme ud af patronen, men det kan lade sig gøre.
Held og lykke med projektet, og lad os endelig få nogle billeder når det når så langt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes