Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 22:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: B&O Fjernbetjening til HTPC ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 14 April 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker lidt på at bruge en B&O fjernbetjening til at styre min HTPC.

Som det er nu, bruger Jeg Girder, så Jeg ville lige høre om nogen kender til en IR-modtager der kan modtage B&O signaler (455 KHz) og som virker med Girder ???

Så ville Jeg bruge en alm. IR-blaster (f.eks. USB-UIRT) til at sende signaler videre til ikke-B&O forstærker og fjernsyn.

Nogen tips ?

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 14 April 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og overvejede at oprette samme spørgsmål.

Jeg har sådan en microsoft fjernbetjening med tilhørende ir modtager til mit medie center og hver gang jeg trykker på min beo4 fjernbetjening, så kan jeg se at der er en rød lysdiode der lyser inde i ir modtageren, så var det at jeg tænke, at hvis modtageren kan opfange ir signalet, kan man så med et eller andet program installeret på pcen bruge sin beo4 fjernbetjening til at styre sit medie center, eller sidder der en decoder i ir modtageren der gør at man ikke kan bruge en beo4 alligevel.

Nogen der ved noget om dette?

Mindstorm

Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
techno283
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 14 April 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej I to

Jeg anvender min Beo 4 sammen med min microsoft mediacenter PC, og det fungerer rigtig godt.

I skal bruge en IR modtager fra følgende firma www.lintronic.dk. Denne modtager IR B&O signalerne fra fjernbetjeningen og omsætter dem til IR styrekoderne svarende til microsoft egen fjernbetjening.  Dvs. det er en løsning som ikke kræver installation af girder eller andet besværligt software. I mit setup har jeg efterfølgende udskiftet et ældre B&O fjernsyn med et nyt Samsung HDTV som jeg også styrer med min helt uundværlige Beo4 remote. Med andre ord jeg har stadig kun en fjernbetjening !

Sammen med Lintronic modulet kan man købe en ekstern original B&O IR modtager (øje), det vil jeg klart anbefale da man kun gennem B&O's eget IR modtager opnår den samme høje modtage evne som er unik ved B&O's produkter. (Med en B&O remote er det praktisk taget ligegyldig hvilken vej remoten peger)

Held og lykke med det

mvh

Techno283

 

 

Til top Vis techno283's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techno283
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 15 April 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt dette firma på nettet en dag http://www.irtrans.de/en/index.php de tilbyder vist produkter der kan noget nær det samme, er det nogen du (Techno283) har hørt om før? Jeg var tæt på at købe en fra dette firma da jeg læste om dem, det er rigtigt sejt at man kan styre alle mulige ting med sin beo4.

Med venlig hilsen

Mindstorm

Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 15 April 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Yes, Jeg må overveje den Lintronic box.

Det er bare det at umidelbart kan den mere end Jeg har brug for, og prisen bliver også skruet godt deropad...

Var det den her FUGA B&O modtager du mente ?

http://www.lintronic.dk/FUGA-IR-455.htm

Det kan da også være man skulle se på om man kan interface dens RS485 direkte til en PC med Girder.

Ved du forresten om den modtager har samme problem med at blive forstyrret af Plasmaskærme som FUGA-modtageren til IHC har ?   Min IHC-modtager virker ikke når fjernsynet er tændt med en lys skærm på.

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt
 
techno283
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 15 April 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hej Morten, Mindstorm

Først vedr. Mindstorms indlæg, nej jeg kender ikke IR trans produktet, umiddelbart ser det meget interessant ud, med mulighed for direkte opkobling på LAN, og Wake on Lan mulighed.

Vedr. Mortens indlæg

Jeg har erfaringer med både Fuga modellen som er den ældste udgave fra Lintronic, men jeg anvender i dag den nyere TT-455-RT-238. (1196 Kr. + Moms)

Fordelen ved TT 455 modellen er at den indeholder både sender og modtager samt egen  microprocessor, hvilket betyder at den kan implementeres helt uden installation af software på Media PC'en.

Man kan stadig hvis behovet er der etablere forbindelse til PC'en via RS232, og evt. distrubere IR signaler videre via Girder/LAN etc.

Samtidigt kan man dermed betjene andre ikke B&O produkter uden at Media PC'en behøver at være tændt. Man kan foretage tænd og stand by for media PC hvilket ikke vil være muligt med en passiv modtager som eksempelvis FUGA modellen.

TT 455 boksen kan programmeres relativt enkelt gennem det medleverede software, og hvis der er noget som driller har jeg fået god og hurtig hjælp fra Lintronic. (Michael)

For at undgå problemer med Plasma displays etc. kan man anskaffe en ekstern original B&O modtager og tilslutte denne, herved opnår man samme modtage evne som man kender fra andre B&O produkter og man løser problemet med Plasma displays. Ved at købe nogle eksterne IR sendere (TT-IR-ET03, 80 kr. ex moms) kan man placere selve enheden i et skab eller lignene og det eneste man vil se er B&O's originale modtager øje.(TT-IR-8087030, 640 kr ex moms)

Vi skal i gang med at bygge nyt hus her til efteråret og jeg planlægger at anvende flere Lintronic moduler koblet i et RS485 netværk, og vil derfor også gerne finde ud af hvordan jeg kan koble dette sammen med et IHC system. Kender du noget til mulighederne her Morten ?

Lintronic løsningen er lidt dyr, helt enig, men til gengæld fungerer den upåklageligt og samtidigt har man "fremtidssikret" sin Beo4 til betjening af andre ikke B&O produkter, hvilket hurtigt kan vise sig at være en god forretning.

 

mvh

Techno283

 

 

Til top Vis techno283's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techno283
 
Lappen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 17 April 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det lyder spændende det her . Jeg har lige et spørgsmål: Hvilken kabling har du til din pc'er og Lintronic-transmitter? Står den i nærheden af dit tv-setup eller et andet sted?

Mvh/Lappen

 

Til top Vis Lappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lappen
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 17 April 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 stk. B&O Ir-øjer med embedded RS-232 interface i, som med baudrate 9600/N/8/1 kan smide individuelle HEX-koder afsted, alt afhængig af hvilken tast eller kilde man indvælger på en BEO4 remote.

Det er IKKE et normalt tilgængeligt produkt men en spinoff fra et udviklingsprojekt som røg tilbage i skuffen. Smid en PM hvis det har interesse. De får strøm fra PS/2 tasteturporten via en strømtyv (dongle).

Fungerer perfekt med f.eks. Girder.

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 18 April 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

ctacta, Jeg har skrevet en PB til dig...

Techno, tak for beskrivelsen. Jet har også læst noget mere af deres site igennem nu.

Mht IHC, så er Jeg da glad for det - men føler det er AAAAALT alt for dyrt før man får det op og køre. Og der er nogle begrænsninger i det.

Et kritikpunkt er at for at få en ekstra lysdæmper på, så skal du bruge ikke bare en lysdæmper og 1 eller 2 indgange på et indgangs-modul, du skal også bruge 2 lavspænding udgange på et output modul. Det er fordi dæmperene ikke er bus-forbundne, men blot betjenes med 2 signaler (Op/ned).

Det betyder også at du ikke umidelbart kan lave en hukommelse så lyset kan sættes til f.eks. 30% i hele stuen uden at skulle programmere en macro som først slukker alt lyser, og derefter skruer op i et tidsrum så det kommer til at passe.

Lad være med at købe den billigste dæmper da den kun kan sættes op til 1-tast betjening og derfor ikke kan bruges på ovenstående måde.

Min elektrikker som Jeg først har fået kontakt til efter Jeg beskuttede at starte med IHC, siger at det er håbløst forældet og der findes et bedre system (kan ikke huske navnet, et-eller-andet Tysk system tror Jeg) som er ved at vinde mere og mere popularitet. Fuldt bus-styret og billigere at bygge op.

Tilmed har de skudt sig selv i foden med at introducere nye controllere her i starten af dette år. Of her tilhørende ny software. Men selvom der ikke er så meget forskel på controllerene så han det nye software ikke bruges på de gamle controllere. Så det betyder vel at Jeg ikke får nyere software i fremtiden, og ikke hår adgang til opdateret funktionsblok bibliotek osv.

Andre steder de bøffer en er sådan noget som røgalarmer. En Røgsensor koster kassen, og i virkeligheden er det blot en "Jo-El" røgalarm hvor de har lavet et lille interface print til istedet for batteriet. Den er heller ikke særlig pæn. Tilgengæld har de så lavet det så man ikke kan bruge lydgiveren der normalt sidder i sådan en røgalarm. Nej, dem må man købe separart til 300+moms...

Og deres IR-modtager til fjernbetjening, den virker ikke når man monterer den over en plasmaskærm. Den kan ikke modtage når der er lyse billeder på skærmen.

Så sørg for at sætte dig lidt ind i det og undersøge alternativerne før du beslutter noget. Hvis det bare er til lidt lysstyring kan det da være man skulle kigge på et mindre X10 system

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Har også været inde og kigge lidt på det her x10 system, det ser rigtigt spændende ud, det kunne man nok få lavet en masse sjov ud af. Nogen der kender noget til det? Det kunne være interessant at høre noget mere om det, fra nogen der kender lidt til det.

Mvh Mindstorm

Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
Skyum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 19 April 2006 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Til de elektronik interesserede, så har jeg lavet en kode til en PIC som afkoder B&O signalet og sender det serielt til en PC. Har selvfølgelig også projektet som beskriver B&O kodens opbygning.

Har ikke haft koden fremme i laaaang tid, men hvis det har interesse?

Til top Vis Skyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyum
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 19 April 2006 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Skyrum, præcis det samme jeg selv har gjort. Blot lavet det 100% prof og lagt pcb der passer fuldstændig ind i det org. BeoLink-øje i aluminium, og påført 4-5 meter hvidt kabel med RS-232 stik, samt tilføjet en strømtyv fra PS/2 tastaturstik/mus så den kan få strøm uden ekstern PSU.

De 2 jeg har som er fuldstændige nye går for kr. 1.400,- ialt. knap 400,- over hvad IR-øjerne koster som reservedel. PM hvis det har interesse.

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 19 April 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Skyum, det var da værd at kigge på. Jeg er "elektronik-interesseret", blot lidt presset for tid her i øjeblikket...

Men hvis Jeg må få en kopi af det du har lavet kunne det da godt være Jeg kunne finde loddekolben frem for en eftermiddag. Er det en 16F84 og MAX232 ?  Jeg har en serielport-brænder og et par 16f84 liggende. Et-eller-andet sted...

Og ved du noget om hvordan man EMC-beskytter den effektivt, så den kan modtage når den sidder ved siden af et Plasma TV ?

Hvad med din ctacta, er den beskyttet mod Plasma eller hvad ?  Og er du frisk på at sælge blot den ene hvis det er ?

 

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 19 April 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Er PDP-anvendelig, EMC-testet og nej, de sælges kun samlet. Så enten må du til lommerne eller svinge loddekolben
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Skyum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 19 April 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

@ ctacta

Havde faktisk slet ikke set din post

Men det er nøjagtig det jeg havde som plan med mit, har bare aldrig haft tiden til at gøre det færdigt. Brugte afkodning til et afgangsprojekt hvor jeg skulle lave en lysdæmper. Og på et pic demo board var det jo en smal sag at få det til at sende over rs232.

Har det haft til at køre herhjemme en enkelt gang fornylig, men ville meget gerne lave en usb løsning. Så kunne man jo have konstant strøm og evt tænde pc'en via usb.

Gid man havde en masse rode tid og et scoop

Til top Vis Skyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyum
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 19 April 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Skyum skrev:

Til de elektronik interesserede, så har jeg lavet en kode til en PIC som afkoder B&O signalet og sender det serielt til en PC. Har selvfølgelig også projektet som beskriver B&O kodens opbygning.

Har ikke haft koden fremme i laaaang tid, men hvis det har interesse?

Kæmpe interesse , roder også lidt med PIC og har en masse B&o, det kunne være kanon, sender lige en pm med mail adresse.

Mvh Mindstorm

Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
lauter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hej Mindstorm og Skyum

Jeg er meget interesseret i emnet og har søgt en del på projekter med beo4 til styring af andre enheder der kræver oversættelse. Jeg synes det kunne være sjovt at lave interfacet selv istedet for at købe Lintronics kasse der efterhånden koster små 2000 kr.

Ville meget gerne høre hvordan det gik med jeres projekter.

Mvh.
Thomas


Til top Vis lauter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lauter
 
Skyum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Mit projekt ligger stadigvaek rigtig godt i skuffen ;-)

Kan sikkert stadigvaek finde koden og beskrivelsen, hvis du selv vil rode med PIC.
Til top Vis Skyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyum
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes