| Forfatter |
|
Mindstorm Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så heldig at jeg har fået fat i en 15" sub enhed, desværre har jeg ikke nogle data på enheden, jeg ved bare at den normalt trækkes af en 1000w icepower forstærker, sådan en har jeg så ikke lige . Men jeg skal have fat i en forstærker, så jeg kan få bygget en sub til mit b&o anlæg.
Jeg ved, at det ikke er nemt nu hvor jeg ikke har nogle data på enheden, det eneste jeg ved er at fabrikken oplyser i deres katalog, at den sidder i et lukket kabinet på 29L og den trækkes af en icepower forstærker, der yder 1000w ved 4ohm. Jeg ville være meget glad hvis nogen kunne give mig et godt råd til hvilken forstærker jeg kan bruge, forstærkeren skal bygges ind i kabinettet, så det bliver en aktiv sub.
Min oprindelige plan var at bygge en sub hvor enheden sad i bunden af kabinettet og dermed sendte lyden ned mod gulvet, men efter at have kigget lidt rundt på forskellige kabinetter kan jeg se at de fleste sidder i fronten af kabinettet og dermed sender lyden ud i rummet, men vil suben ikke blive mere retningsbestemt hvis subben sidder i fronten, eller betyder det ikke noget, vil det være en dårlig ide at placere enheden mod gulvet?
Jeg havde ellers lige nogle billeder af min enhed, men jeg kan ikke få adgang til en http hvor jeg kan uploade billederne.
Med venlig hilsen
Mindstorm
|
| Til top |
|
| |
raver Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 05:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.peecee.dk er god til at uploade billeder på og det er gratis og man skal ikek regge sig ! :D
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindstorm skrev:
|
, det eneste jeg ved er at fabrikken oplyser i deres katalog, at den sidder i et lukket kabinet på 29L og den trækkes af en icepower forstærker, der yder 1000w ved 4ohm. Med venlig hilsen
Mindstorm
|
|
|
Så byg en kasse på 29L og put en forstærker i kassen 
Det kunne være en Hypex - fås bl.a. her http://www.danskaudioteknik.dk/, men der er mange andre muligheder 
|
| Til top |
|
| |
Mindstorm Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
raver skrev:
| www.peecee.dk er god til at uploade billeder på og det er gratis og man skal ikek regge sig ! :D |
|
|
Kanon side.
Hermed billeder (jeg kunne ikke få det til at virke hvis jeg satte billederne ind på denne side, så det er desværre bare nogle links)
Front af højtaler: http://peecee.dk/?id=35645
Bagside http://peecee.dk/?id=35646
Med venlig hilsen
Mindstorm
|
| Til top |
|
| |
Mindstorm Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Mindstorm skrev:
|
, det eneste jeg ved er at fabrikken oplyser i deres katalog, at den sidder i et lukket kabinet på 29L og den trækkes af en icepower forstærker, der yder 1000w ved 4ohm. Med venlig hilsen
Mindstorm
|
|
|
Så byg en kasse på 29L og put en forstærker i kassen 
Det kunne være en Hypex - fås bl.a. her http://www.danskaudioteknik.dk/, men der er mange andre muligheder 
|
|
|
Er her nogen der kan anbefale en forstærker som jeg kan bruge til at indbygge i min sub, den fra Hypex ser ellers fin ud, men må desværre erkende at det ligger lidt over mit budget , havde håbet på at kunne finde en forstærker på omkring 500w, men jeg syntes at de fleste forstærkere jeg har fundet på nettet er stereo forstærkere og jeg kan ikke rigtigt finde nogen til indbygning, nogen der kan hjælpe?
Mvh
Mindstorm
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 17 April 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis det skal være billigt, så har www.siwa.dk nogle modeller han har opkøbt. Prøv og kig på dem. Men jeg vil stadig anbefale en Hypex. Kvaliteten er noget bedre.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 17 April 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af forstærker kunne du måske købe en ældre brugt NADforstærker. Og så
brokoble. Så skal du nok få sparket liv i den sub. Og så skal du vel
bare have en form for delefilter evt. elektronisk? Med et alm.
delefilter vil du jo så have begrænsninger med at ændre på
delefrekvensen, men man kan jo starte med at finde det der lyder bedst
og så holde fast i det.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 April 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til at være den enhed, der sidder i B&O's store 100.000,- pr. stk. højtalere. I dem er der netop tale om en 15" enhed, monteret i en lukket boks på ~30 liter (absurd lille for en 15"), og trukket af en Icepower type amp. Problemet er, at i denne boks er enheden jo kompenseret (equalising osv.) i hoved & r*v... Hvilket givetvis er årsagen til, at den skal bruge et kilowatt til forstærkning. Gav man den en noget større boks, ville den nok blive nemmere at have med at gøre mht. forstærkning. Evt en refleksboks. Men det er rent gætteri, når enhedens data ikke er kendte. Så, hvis ikke data kan fremskaffes, bliver et hvilket som helst forsøg på at bygge en boks i realiteten et eksperiment. Under alle omstændigheder gætter jeg på, at enheden er meget krævende mht. amp, hvis du har brug for at spille højt. Det sidste afhænger af dit rum, personlug smag, osv.
|
| Til top |
|
| |
Mindstorm Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krog skrev:
| Af forstærker kunne du måske købe en ældre brugt NADforstærker. Og så brokoble. Så skal du nok få sparket liv i den sub. Og så skal du vel bare have en form for delefilter evt. elektronisk? Med et alm. delefilter vil du jo så have begrænsninger med at ændre på delefrekvensen, men man kan jo starte med at finde det der lyder bedst og så holde fast i det. |
|
|
Jeg må lige ty til jeres kyndige hjælp her, jeg har kig på en NAD 1000 forforstærker for at have mulighed for at justere lidt på lyden og en NAD 2400 forstærker. Kan jeg bruge en NAD1000 som elektronisk delefilter? Man kan regulere bass og div på den.
Mvh Mindstorm
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
En almindelig forforstærker er ikke i sig selv anvendelig som delefilter. De almindelige tonekontroller er ikke effektive nok til det job. Såfremt du spiller over en surround forstærker, har den indbygget filter - men til alm. stereo er du nødt til at have et regulært, elektronisk filter. I de fleste subwoofer amps er dette indbygget (selvom de billigste har visse begrænsninger, osse i den henseende).
|
| Til top |
|
| |
Mindstorm Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spørger måske lige lidt dumt nu, men har altid bare haft b&o, så der har ikke været så meget behov for at rode med forstærker og den slags, men hvis jeg nu skal have et dele filter til mit sub projekt, hvor skal jeg så placere filteret, før eller efter forstærkeren, kan jeg lede 700w gennem et delefilter uden at det tager skade? Og hvad med et elektronisk delefilter kan det holde til sådan en belastning?
Andet spørgsmål, er det nødvendigt med et elektronisk delefilter til en sub, vil det være nødvendigt at skulle justere en masse eller kan jeg nøjes med at almindeligt delefilter og bare sige at den skal skære alt over eks 120hz.
Mvh Mindstorm
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindstorm skrev:
|
Jeg spørger måske lige lidt dumt nu, |
|
|
Det er bare ok 
Mindstorm skrev:
|
men har altid bare haft b&o, så der har ikke været så meget behov for at rode med forstærker og den slags, men hvis jeg nu skal have et dele filter til mit sub projekt, hvor skal jeg så placere filteret, før eller efter forstærkeren, |
|
|
Før (effekt)forstærkeren kaldes det et elektronisk delefilter (småsignal ca. 2volt) Signalet skal så forstærkes yderliger før det kommer ud i højttalerne (der skal altså bruges mindst een effektforstærker mere....)
Efter (effekt)forstærkeren kaldes det et passivt delefilter og her er både spænding og effekt væsentligt højere (8 ohm, 1000w => ca. 11A og 89 volt) Her skal komponenterne være dimensioneret til den høje effekt.
Mindstorm skrev:
|
kan jeg lede 700w gennem et delefilter uden at det tager skade? Og hvad med et elektronisk delefilter kan det holde til sådan en belastning?
|
|
|
Det elektroniske delefilter bliver ikke belastet med effekten, så det kan sagtens klare mosten - det er faktiskt slet ikke relevant, da det er effektforstærkeren der klarer effekten.
Det passive skal være dimensioneret til den høje effekt, eller kan det futte af .
Mindstorm skrev:
|
Andet spørgsmål, er det nødvendigt med et elektronisk delefilter til en sub, vil det være nødvendigt at skulle justere en masse eller kan jeg nøjes med at almindeligt delefilter og bare sige at den skal skære alt over eks 120hz.
Mvh Mindstorm
|
|
|
Her forstår jeg nok ikke dit spm. helt....
Det er godt at kunne justerer afskæringsfrekvensen, men det er kun praktiskt muligt i et elektronisk delefilter. Der er også andre ting som frekvens, fase etc. det kunne være godt at kunne justerer, men det er en helt ny sag 
|
| Til top |
|
| |
Mindstorm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået tegnet lidt på mit projekt, jeg er dog ikke rigtigt sikker på placeringen af enheden, jeg havde regnet med at placere den som på billedet, men er kommet voldsomt i tvivl, bør jeg placere enheden så den sidder i fronten af sub'en i stedet , jeg tænkte bare at lyden måske vil blive mere jævnt fordelt i rummet hvis man placere den i bunden, men det er måske ikke rigtigt, kunne virkeligt godt bruge noget input her fra nogle der har lidt erfarringer med subwoofere.
Her er et billede hvor den ene side er taget af så man kan se den indvendige opbygning, der skal nok laves nogle afstivere. http://peecee.dk/?id=36606&noresize=yes
Her er et billede fra bunden http://peecee.dk/index.php?id=36607&noresize=yes
Den grå kasse i toppen af sub'en, skal forestille forstærkeren, jeg har købt en NAD216THX, jeg mangler bare et delefilter. Det der bekymre mig mest her er at forstærkeren sikkert vil komme til at rasle noget når sub'en begynder at ryste, men den skal være en del af sub'en, da der ikke at andre steder at stille den.
Jeg vil prøve at lave en tegning hvor enheden er placeret i fronten af sub'en og forstærkeren er placeret i bunden, for at se hvordan dette vil komme til at se ud. __________________ Med venlig hilsen
Mindstorm
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En subwoofer arbejder ved så dybe frekvenser, at den sender lyden ligeligt til alle sider. Så du kan placere enheden hvor du vil, når blot den har tilstrækkeligt med luft foran sig. Jeg vil mene, at 10 cm er rigeligt, hvilket kan klares med den rette højde på fødderne i dit design. Afstivning er vigtigt, ja. Sørg osse for, at forstærkeren kan slippe af med varmen. Raslen kan helt sikkert blive et problem (personlig erfaring). Jeg improviserede en løsning ved at placere noget tungt ovenpå ampen i et tilfælde - i et andet satte jeg det raslende apparat på noget blødt, en hynde. Det sidste ville jeg dog ikke gøre med en amp, da man kan risikere at blokere for ventilationshuller på undersiden af chassiset. Man kunne evt. montere fjederdæmpede fødder...
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en acustiv Reality 100W ICEpower forstærker og put i. Du vil ikke fortryde de mange watt.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En enhed med så stor og tung membran ville jeg ikke vende nedad, da der er rimelig risiko for at den med tiden vil komme til at "hænge".
Problemet med sub mener jeg ofte er prisen på alle stumper, hvor man nemt nærmer sig prisen på færdige løsninger
MEN da du jo har fået en god enhed(foræret??) og tilsyneladende i god kvalitet med lang slaglængde, ja så mener jeg det er fornuftigt at købe en dedikeret "plateamp" med alle de nødvendige justeringsmuligheder - hjemmelavede elektroniske filtre kræver en del erfaring.
|
| Til top |
|
| |