Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVB-T vs. DVB-C (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sehested
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Status: Offline
Sendt: 16 April 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hvad er præsis forskellen på DVB-T og DVB-C andet end at det ene er til antenne og det andet er til kabeltv. Jeg er nemlig lidt forvirret angående de 2 formater. Det hele bunder ud i at jeg står overfor at sammensætte min egen HTPC. Jeg har kabeltv fra TDC og ønsker derfor mulighed for at have chancen for at se digitalt kabeltv over HTPC'en og også optage selvfølgelig. Det skal samtidigt være parat til HDTV, når vi engang får muligheder for at få nogle kanaler over kabeltv i dette format. Jeg har fået afvide at de nye LCD fjernsyn som har en digital tuner indbygget har en DVB-T tuner og at det på disse fjernsyn er muligt at se kabeltv i HDTV format (http://www.hwt.dk/test_show.asp?id=5200). Passer dette og vil det så være muligt at smide et DVB-T kort i computeren for at se digitalt kabeltv eller er det ikke det samme her? Prisen og udvalget at DVB-T kort syntes jo at være væsentlig større end udvalget af DVB-C kort. Hvis der er nogle af jer som køre digitalt kabeltv fra TDC over jeres HTPC hvilket DVB-C eller DVB-T kort kan så anbefales eftersom hvad man skal bruge?
Til top Vis sehested's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sehested

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke forestille mig det var muligt at modtage TDC HDTV gennem en hvilken som helst ren DVB-T tuner, computer pci eller indbygget i lcd. Din sælger mener sikker bare at dit nye tv kan modtage det gennem en set-top boks og rent faktisk vise et hdtv dignal gennem hdmi. Alt andet vil jeg se officielt sort på hvidt før jeg tror på det. Det svare jo til at en en DVB-T kunne modtage DVT-S(satelite) ... og det kan den jo ikke.

Køb et dedikeret dvb-c kort eller vent til vista kommer der decideret vil understøtte dvb-c i modsætning til mce. Samme overvejelse er jeg ved, heldigvis har jeg så travlt for tiden, at det ser ud som om jeg kommer til at vente på vista :-)

mvh

jeppe
Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 April 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

sehested skrev:
Hvad er præsis forskellen på DVB-T og DVB-C andet end at det ene er til antenne og det andet er til kabeltv. Jeg er nemlig lidt forvirret angående de 2 formater. Det hele bunder ud i at jeg står overfor at sammensætte min egen HTPC. Jeg har kabeltv fra TDC og ønsker derfor mulighed for at have chancen for at se digitalt kabeltv over HTPC'en og også optage selvfølgelig. Det skal samtidigt være parat til HDTV, når vi engang får muligheder for at få nogle kanaler over kabeltv i dette format. Jeg har fået afvide at de nye LCD fjernsyn som har en digital tuner indbygget har en DVB-T tuner og at det på disse fjernsyn er muligt at se kabeltv i HDTV format (http://www.hwt.dk/test_show.asp?id=5200). Passer dette og vil det så være muligt at smide et DVB-T kort i computeren for at se digitalt kabeltv eller er det ikke det samme her? Prisen og udvalget at DVB-T kort syntes jo at være væsentlig større end udvalget af DVB-C kort. Hvis der er nogle af jer som køre digitalt kabeltv fra TDC over jeres HTPC hvilket DVB-C eller DVB-T kort kan så anbefales eftersom hvad man skal bruge?

Jeg kan godt forstå at du er forvirret, efter at have læst den artikel. Jeg tror ikke han har styr på det, eller også er der noget jeg har misforstået.

En DVB-T er som du selv nævner til antenne. En DVB-T kan dog såvidt jeg ved ikke som han skriver modtage HDTV kabel TV. Yderligere er det nødvendigt med en DVB-C for at kunne modtage digital kabel TV. Så hvis du vil se digital kabel TV fra TDC skal du have en DVB-C tuner.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 April 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

De modeller som er ude nu af tuner til digtal cable TV er SD version, (DVB-T/DVB-C), hvis der er HD version skal der vel stå HD-DVB-T/HD-DVB-C ?
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

digitalt.tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 17 April 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Der er forskellige standarder optimeret til de forhold de sendes under. DVB-T kræver en DVB-T tuner og DVB-C en DVB-C tuner. Enkelte lokale fællesantennenet sender DVB-T direkte ud på deres net.

Til TDC's digitale udbud skal der benyttes en DVB-C receiver enten i form af en kabel-tv DVB-C set top box med indbygget Viaccess kortlæser eller mulighed for et Viaccess cam. I en PC så skal det være et DVB-C PCI kort eller en DVB-C USB løsning igen med mulighed for Viaccess cam.

Vedr. HDTV så vil det i fremtiden blive sendt i MPEG-4. Der er mig bekendt ingen DVB-C MPEG-4 hardware kort på markedet endnu. De første DVB-S2/MPEG-4 (altså til parabol) er lige ved at dukke op. Imidlertid er de DVB-C kort der er på markedet, muligvis i stand til at hente MPEG-4 HDTV sent via kabel-tv ind, såfremt man ellers har en PC der er kraftig nok til at håndtere det CPU krævende MPEG-4 HDTV signal. DVB-C kortet skal så formentlig understøtte 256 Qam standarden.

Det der står i linket http://www.hwt.dk/test_show.asp?id=5200 vedr. HDTV via DVB-T på kabel-tv er forkert.

Mvh.
Johnny
www.digitalt.tv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes