Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: TV2 og 16:9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Via Selector kan flere kanaler modtages i ægte 16:9 format. Det bevirker, at når f.eks. DR eller Canal+ mellem udsendelser skifter fra 4:3 og 16:9 format, så bliver billedet automatisk tilpasset et 16:9 tv.

Dette sker dog ikke mellem udsendelser på TV2. Her skal man manuelt switche over i 16:9 mode. Det er tydeligt, at de efter overgang til digitalt signal er begyndt at sende udsendelser i ægte 16:9 (ingen sorte kanter), men billedet bliver som nævnt ikke auto tilpasset skærmens størrelse, så det skal gøres manuelt!!! Resultatet er at folk får lange og tynde kroppe (indtil man manuelt skifter formatet på billedet)

Er der nogen som har en forklaring på dette? Alternativ en mail adresse hos TV2 hvor man kan stille tekniske spørgsmål?

Og hvorfor er TV2 Zulu, Charlie og Film ikke begyndt at sende i ægte 16:9, efter at TV2 er gået digitalt?

Eller er det TDC-kabel som er synderen? Hvordan står det til med de omtalte kanaler vs. 16:9 formatet hos jer, som modtager via antenne, sat eller anden kabeludbyder?

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

TDC har oplyst at de har lidt tekniske problemer med 16:9 og TV2 - de skulle få noget nyt udstyr sidst på måneden, og indtil da, må man selv skifte
på TV'et.

De andre TV2 kanaler har altid været digitale, da de sendes via satellit, men man har valgt kun at sende i 4:3 for ikke at genere kunder med 4:3
TV.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
TDC har oplyst at de har lidt tekniske problemer med 16:9 og TV2 - de skulle få noget nyt udstyr sidst på måneden, og indtil da, må man selv skifte
på TV'et.

Tak for informativt svar, glæder mig til at TDC får løst problemet.

De andre TV2 kanaler har altid været digitale, da de sendes via satellit, men man har valgt kun at sende i 4:3 for ikke at genere kunder med 4:3
TV.

Ja, man kan kun tage sig rystende til hovedet. Jeg kan til dels forstå det med Zulu og Charlie, men at have en sådan politik med en ren Film kanal, er ikke særlig visionært. Man skulle næsten tro at de var ejet af Viasat

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Det er så vidt jeg har hørt TDC der har bedt TV2 om ikke at sende TV2 Film i 16:9 da en stor del af kunderne har 4:3 TV.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Laveste fællesnævner igen, det er sgu for galt

Film skal vises i 16:9, og så må herr og fru Danmark se at komme i gear. De formåede da at håndtere springet fra sort/hvid til farve tv, så mon ikke de klarer sig de små pus..!

Med til historien hører jo, at TDC har visse holdninger til pay-tv kanaler, og derfor har mulighed for at få kanalerne som de gerne vil have dem, da de ellers ikke kommer med overhovedet..

Det værste synes jeg dog er graden af komprimering, som man udsætter TV2 signalet for efter digitaliseringen. Igen en TDC feature antager jeg, og noget som også gør det svært at modtage et fornuftigt DR signal på Selector.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Med til historien hører jo, at TDC har visse holdninger til pay-tv kanaler, og derfor har mulighed for at få kanalerne som
de gerne vil have dem, da de ellers ikke kommer med overhovedet..

Med til historien hører vel så også, at TDC er kanalernes suverænt største kunde, og forestil dig Ekstra Bladet, hvis du som TDC kunde er tvunget
til at betale for f.eks. TV2 Film i den store pakke, men at du ikke kan se den på dit 4:3 TV.

Mon ikke man løbende vurderer antallet af 4:3 TV blandrt kundemassen, og med det kraftige Selector fremstød, som TDC har kørt, kan det jo
tænkes at 16:9 snart kommer til kun at genere en brøkdel.

blackhawk skrev:

Det værste synes jeg dog er graden af komprimering, som man udsætter TV2 signalet for efter digitaliseringen. Igen en
TDC feature antager jeg, og noget som også gør det svært at modtage et fornuftigt DR signal på Selector.

TDC sender transparent, så de komprimerer ikke TV2s signal.

Til gengæld komprimerer TDC selv DR1 og DR2, da de modtager signalerne ukomprimeret direkte fra TV-Byen, men det stopper ca. 1. oktober.

Det lyder underligt hvis du ikke kan modtage et fornuftigt DR signal på Selector. DR1 og DR2 er de to kanaler, der står bedst, og de får også
meget
båndbredde i forhold til de andre (og mere end hvad DR selv benytter på DTT).

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 20 April 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hmm - jeg undrer mig.

Jeg har i soveværelset et ca. 10 år gl. Samsung (billigt) 21" 4:3 TV. Det har mulighed for omskiftning til 16:9 (med sort bjælker i top og bund), hvis det får et 16:9 signal (f.eks. fra vores satellitreceiver fra Canal+ eller DR) - og et gl. Saba (Thomson) TV vi havde i stuen for mange år siden havde samme mulighed, så jeg undrer mig hvis ikke stort set alle tilbageværende 4:3 fjernsyn kan tage et 16:9 signal og vise det "korrekt". Dermed er der vel heller ingen grund til ikke at sende i 16:9....

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

torpedo skrev:

Via Selector kan flere kanaler modtages i ægte 16:9 format. Det bevirker, at når f.eks. DR eller Canal+ mellem udsendelser skifter fra 4:3 og 16:9 format, så bliver billedet automatisk tilpasset et 16:9 tv.

Dette sker dog ikke mellem udsendelser på TV2. Her skal man manuelt switche over i 16:9 mode. Det er tydeligt, at de efter overgang til digitalt signal er begyndt at sende udsendelser i ægte 16:9 (ingen sorte kanter), men billedet bliver som nævnt ikke auto tilpasset skærmens størrelse, så det skal gøres manuelt!!! Resultatet er at folk får lange og tynde kroppe (indtil man manuelt skifter formatet på billedet)

Er der nogen som har en forklaring på dette? Alternativ en mail adresse hos TV2 hvor man kan stille tekniske spørgsmål?

Og hvorfor er TV2 Zulu, Charlie og Film ikke begyndt at sende i ægte 16:9, efter at TV2 er gået digitalt?

Eller er det TDC-kabel som er synderen? Hvordan står det til med de omtalte kanaler vs. 16:9 formatet hos jer, som modtager via antenne, sat eller anden kabeludbyder?

'Lyder da mystisk , det ser fint ud hos mig.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Hmm - jeg undrer mig.

Jeg har i soveværelset et ca. 10 år gl. Samsung (billigt) 21" 4:3 TV. Det har mulighed for omskiftning til 16:9 (med sort bjælker i top og bund),
hvis det får et 16:9 signal (f.eks. fra vores satellitreceiver fra Canal+ eller DR) - og et gl. Saba (Thomson) TV vi havde i stuen for mange år siden
havde samme mulighed, så jeg undrer mig hvis ikke stort set alle tilbageværende 4:3 fjernsyn kan tage et 16:9 signal og vise det "korrekt".
Dermed er der vel heller ingen grund til ikke at sende i 16:9....

Ja, det lyder mystisk, men det var TV2s svar, som en vist nok har postet her eller på recordere.dk - at man af hensyn til 4:3 kunderne ikke sendte i
ægte 16:9 som oprindeligt planlagt.

Måske TDC skulle sætte en kundeundersøgelse igang.

Samsung-fan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 April 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

hej 16:9 på tv2 hos sector kunde har i læst denne artikel http://www.recordere.dk/indhold/artikler.asp?content=http:// www.recordere.dk/indhold/templates/?a=749&z=3  

der står at i oktober skulle det virker igen med 19.9 på tv2 hos tdc

Til top Vis Samsung-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Samsung-fan

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Samsung-fan skrev:

http://www.recordere.dk/indhold/artikler.asp?content=http:// www.recordere.dk/indhold/templates/?a=749&z=3  

Hej Samsung-fan,

Jeg bukker og takker for linket, det var lige præcis den info jeg søgte.

Samsung-fan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

ok det var det som jeg tænket at det links nok kunne hjælpe dig
Til top Vis Samsung-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Samsung-fan

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Torpedo

Tak for Dit informative (  ) indlæg. Og det er rigtigt de fleste 4:3 TV burde have denne mulighed for gøre "et Anamorft billede" lavere.

Med venlig hilsen

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 25 April 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Første gang jeg købte et TV med muligheden for at trykke sammen et anamorft billede var i 1994, og det var et 28" Panasonic. Det er nu 12 år siden, så mon om ikke de fleste 4:3 apparater der ude har en sådan funktion. Jeg skulle ligt at vide om ikke 16:9 fjærnsyn allerede er i flertal? Det eneste mennesket jeg kender der har et 4:3 fjærnsyn er min kærestes 80 år gamle farmor.

Den langsomme omlægningen til 16:9 forteller måske også hvor langsomt det vil komme til at gå med at skifte over til HDTV...

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Nice... så ser problemet ud til at være løst hos TDC. 16:9 udsendelser fra TV2 skifter nu automatisk til bredformat på Selector.

Norge2 sender forresten live-transmissioner fra den norske fodboldliga i 16:9. Ikke at den norske liga er synderlig interessant, men det er da et skridt i den rigtige retning, så thumps up til Norge2. Desværre er fremtidsudsigterne for at dette sker i DK ikke synderlige gode, så længe Viasat sidder på rettighederne.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 April 2006 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Film skal vises i 16:9, og så må herr og fru Danmark se at komme i gear. De formåede da at håndtere springet fra sort/hvid til farve tv, så mon ikke de klarer sig de små pus..!

Åhh det ved jeg nu ikke, er godt træt af 16:9 formatet. Hvorfor skal gamle film og dokumentarfilm optaget i 1.33:1 (4:3) ødelægges (toppen og bunden af billedet beskåret), bare fordi en masse fjolser skal have fyldt deres 16  9 skærm.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 26 April 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
blackhawk skrev:

Åhh det ved jeg nu ikke, er godt træt af 16:9 formatet. Hvorfor skal gamle film og dokumentarfilm optaget i 1.33:1 (4:3) ødelægges (toppen og bunden af billedet beskåret), bare fordi en masse fjolser skal have fyldt deres 16  9 skærm.

Man burde måske nok modificere udtalelsen til: Film skal vises i det oprindelige format!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 26 April 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
kaso skrev:

Hmm - jeg undrer mig.

Jeg har i soveværelset et ca. 10 år gl. Samsung (billigt) 21" 4:3 TV. Det har mulighed for omskiftning til 16:9 (med sort bjælker i top og bund),
hvis det får et 16:9 signal (f.eks. fra vores satellitreceiver fra Canal+ eller DR) - og et gl. Saba (Thomson) TV vi havde i stuen for mange år siden
havde samme mulighed, så jeg undrer mig hvis ikke stort set alle tilbageværende 4:3 fjernsyn kan tage et 16:9 signal og vise det "korrekt".
Dermed er der vel heller ingen grund til ikke at sende i 16:9....

Ja, det lyder mystisk, men det var TV2s svar, som en vist nok har postet her eller på recordere.dk - at man af hensyn til 4:3 kunderne ikke sendte i
ægte 16:9 som oprindeligt planlagt.

Måske TDC skulle sætte en kundeundersøgelse igang.

Én ting er hvorvidt 4:3 tv'ene har 16:9 omskifter (alle andre B&O end MX8000 har f.eks. ikke, hvilket sandsynligvis ikke er uvæsentligt - og iøvrigt er på grænsen af skandaløst ringe fra B&O's side). Noget helt andet er om alternativet fra TV2 film's side er letterbox eller 4:3 pan&scan? Jeg har ikke set ret meget TV2 Film, men jeg formoder at de sender i letterbox i stedet for? Dét er der absolut INGEN grund til at gøre med et digitalt signal, hvis man har muligheden for at sende ægte 16:9 - for _alle_ digitale modtagere understøtter muligheden for at gengive et ægte 16:9 signal som et 4:3 letterbox signal. Det er intet problem for TDC at sende ægte 16:9 i det digitale signal til selector-kunderne, og letterbox på det analoge signal. Dette er efter min mening den rigtige løsning - ægte 16:9 på digitale signaler, og letterbox på analoge.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 April 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
blackhawk skrev:

Med til historien hører jo, at TDC har visse holdninger til pay-tv kanaler, og derfor har mulighed for at få kanalerne som
de gerne vil have dem, da de ellers ikke kommer med overhovedet..

Med til historien hører vel så også, at TDC er kanalernes suverænt største kunde, og forestil dig Ekstra Bladet, hvis du som TDC kunde er tvunget
til at betale for f.eks. TV2 Film i den store pakke, men at du ikke kan se den på dit 4:3 TV. Du kan også forestille dig Ekstra bladet, hvis du som kunde er tvunget til at betale for f.eks. TV2 film i den store pakke, men at du ikke kan se den i 16:9   

Mon ikke man løbende vurderer antallet af 4:3 TV blandrt kundemassen, Hvordan vurderer de det? Sender de brev ud til kunder og spørger om de har et 16:9 TV?  og med det kraftige Selector fremstød, som TDC har kørt, kan det jo
tænkes at 16:9 snart kommer til kun at genere en brøkdel.

blackhawk skrev:

Det værste synes jeg dog er graden af komprimering, som man udsætter TV2 signalet for efter digitaliseringen. Igen en
TDC feature antager jeg, og noget som også gør det svært at modtage et fornuftigt DR signal på Selector.

TDC sender transparent, så de komprimerer ikke TV2s signal.

Til gengæld komprimerer TDC selv DR1 og DR2, da de modtager signalerne ukomprimeret direkte fra TV-Byen, men det stopper ca. 1. oktober.

Det lyder underligt hvis du ikke kan modtage et fornuftigt DR signal på Selector. DR1 og DR2 er de to kanaler, der står bedst, og de får også
meget
båndbredde i forhold til de andre (og mere end hvad DR selv benytter på DTT).
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 April 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
blackhawk skrev:

Jeg vil ikke nøjes med at kalde det et uheldigt indlæg, det er ganske enkelt dumt at kalde andre fjols, bare fordi de ønsker 16:9 format. Desuden er der ikke nogen som har givet udtryk for at se gamle film eller dokumentarfilm (optaget i 4:3) i 16:9 format.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes