Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bias justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 April 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige læst en interessant artikel om justering af bias (http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html). Nu vil jeg så gerne selv justere
på min effektforstærker. Jeg prøvede lige først at tjekke DC på udgangen men selv på 200mV var der nul/minus udslag på begge udgange.
Det virker ret utroligt på en forstærker der er over 15 år gammel eller hvad? Der skal vel ikke være preamp koblet til for at justere DC og
hvilestrøm?

Hvordan finder jeg ud af hvor man justere DC og hvor man justere hvilestrøm?

Er der nogen som har erfaring med at udskifte justeringspotemetrene til bedre typer som han snakker om i artiklen og hvordan finder man i
givet fald værdierne til de nye typer?

vh Oluf
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 April 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Nej, det med offset er ikke i sig selv utroligt. Det betyder bare den er fornuftigt bygget (på det punkt) - eller også, så er det en single rail konstruktion, hvor der sidder en elektrolyt i udgangen til at tage DC med. Og så er det pludseligt ikke vigtigt om udgangen er centreret ordenligt osv.

For at finde ud af at justere bias.. Ja, det kræver man er lidt inde i hvordan forstærkere er opbygget, så det anbefales at overlade den til en der nogenlunde ved hvordan, ellers kan man hurtigt futte den af!
Ang. biaspotmetre. Ja, så skal man jo bare vælge nogen med samme værdi som de oprindelige hvis de oprindelige er så dårlige som på billedet. Er de multiturns er det ikke nødvendigt at skifte dem.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at futte em Luxman af ved at justere så ja det kan gå galt.Det var dog kun en Luxman så skaden er ikke så stor.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 April 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Meget interessant, men TNT-fyren taler om H/K, Yamaha mv. Mon ikke Krell, ML og andre "seriøse" fortærkere har helt styr på det.

Vil dog lige checke alligevel

Hygge

RolfeZ

Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Tja de justering pots der sidder i er ikke helt så ringe som dem på billedet. Men næsten. Og de er helt åbne og for at det ikke skal være løgn
sidder printet lodret for at gøre plads til de store trafoer. Så de inviterer støv og skidt i metermål direkte ned i åbningen! Meget
velkonstrueret. Så de bør sgu nok skiftes. Det eneste jeg lige kan se på dem, er at de er af 1k typen og så et nummer (143) som jeg ikke
ved hvad står for. Så skal de nye også bare være 1k eller kan jeg gå højere? Og hvordan finder man ud af, hvordan de tre ben skal vende?

Det kan godt ske jeg skal overlade justeringen til en fagmand. Jeg har ikke overvældende lyst til at futte den af, fordi jeg gerne vil pille selv.
Og den emittermodstand der sidder ved trasistorerne, sidder på bagsiden af printet ind mod køleribberne, så det er nærmest umuligt at
komme i nærheden af dem. Det er meget snævert. Men det er måske ligegyldigt hvilken emittermodstand man måle på? Er der nogen som
ved hvad det koster at få justeret bias og evt. skiftet justering pots på et værksted? Jeg kan se at selve potsne er ret billige.

Jeg har sendt en forespørgsel til Restek med hensyn til ideal bias - men som jeg forstår TNT fyren så skal man hellere bruge øret og sin
sunde fornuft så man ikke laver en kernenedsmeltning i jagten på den bedste lyd. Hvorvidt Restek har styr på bias må stå hen i det uvisse.
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 21 April 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg føler mig overbevist om at samtlige hi-fi fabrikanter har styr på deres bias indstillinger, ellers ville de være gået konkurs for længst.... .

Hvis du en i tvivl om hvordan du udskifter dine bias trimmere bør du nok overlade forløbet til et værksted / tekniker. Da jeg ikke kender din forstærker kan jeg ikke gætte kvalificeret på prisen på en sådan operation, men det bliver ikke under 1 time på bordet.

Held & Lykke

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 21 April 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Som et udgangspunkt bør man have en servicemanual ved hånden. Det giver en del hjælp omkring hvad der er tilrådeligt. Oftest er det minimums-tal, men man skal også pas på ikke at juice den op så meget at den dør af det. Jeg har justeret min Nakamichi PA7 mk2 ved hjælp af netop servicemanual og et godt voltmeter. Man skal huske at forstærkeren er termisk temporeret og er gennemvarm i enhver hensende. Derefter var det blot at justerer en potmeter med strømmen fra et punkt til et andet. Min fik godt med strøm og lød da også bedre efter min egen overbevisning. Men man skal også fint et realistisk niveau for ens strømforbrug. Men mener den brugte ca. 350 watt når den stod i tomgang, målt fra en el-måler via netstikket. Man kan spørge sige selv om 200 watt. ikke havde været ligeså godt, men den fik da brugt sine køleprofier, ikke noget de ellers plejer! Den stod ret skævt i kanalerne, så det blev også automatisk rettet ved justeringen, måske var det selve det at begge kanaler havde samme strøm som gav noget?

Mvh

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Ganske enig med dig Bradford. Jeg har justeret et par PA-7 mk I, og også disse var meget forskellige i bias før justering. Btw kører MK2 udgaven også med 40 mA som fabriksindstilling, og er der stadig brugt de store Nichigon lytter i den nye udgave?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 22 April 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Nu er det længe siden, men jeg mener faktisk det var nicho....et eller andet. 90 volts og de fire lytter havde en samlet kapasitet på 128.000 uf? Jeg kan også huske forkert. Måske havde den mere, men det er sikkert rigtigt som jeg husker det. Men ingen tvivl om at der er rigtig meget at hente på en god justering. Layoutet er lavet lidt federe på mkII, for alt stærkstrømmen er kun på undersiden. Jeg skiftede også kabelføringen til Argento fra udgang til terminaler og ligeledes fra indgangsbøsningerne til printet . Ydermere fik den WBT-kobber terminaler til RCA indgangen på den. Det var ikke så tosset. Idag gad jeg dog ikke skifte højtalerkablerne, vil mene at det giver rigligt på indgangsiden. Så er man også fri for at skille den helt ad! Men yndig er den når den er skilt. Har man tiden, så er den rigtig service-venlig.

Mvh

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Tak Bradford. Jeg sender dig lige en PB da denne tråd selvfølgelig ikke skal handle om Nakamichi

Undskyld jeg blev grebet af interesse for den gamle 7'er dame

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 22 April 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hvis det er generelt nok er det vel OK, at Nakamichi'en bruges som eksempel. Som jeg forstår det er princippet jo rimelig ens på forskellige mærker sålænge det er klasse AB vil snakker om.

Har I brugt et 'fint' voltmeter eller bare et multimeter fra byggemarkedet?

Hilsen RolfeZ

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Fluke multimetre sælges med garanti for hele livet, behøver jeg sige mere... . På den anden side kan jeg ikke afvise at et Silvan til 49.95 ville være ok til bias justering, men bare tanken giver mig kvalme.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes