Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken DVD udgang til projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2003 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Har læst at der er et væld af muligheder, men er ikke klar over hvad man skal lede efter. F.eks. ved jeg ikke hvordan en "component YUV" eller RGB udgang i en dvd afspiller ser ud (Har dog styr på S-vhs som ikke er at foretrække -  har jeg læst)

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 November 2003 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Se evt. artiklen http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=357&zoneid=2 vdr. projektorer. Normalt er component udgangen blot tre RCA stik. RGB ligeså og/eller monteret i SCART.

mvh

Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2003 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Men er der ikke en bestemt type udgang på dvd'en som jeg skal sikre mig at den har før jeg køber dvd'en, f.eks. at den er kompatibel med component indgang i projekteren?

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

En component udgang består af 3 udgange, dvs. Rød, grøn, blå. derfor kræver udgangen at du har et 3 leddet kabel. Ellers er det næstbedste et scart kabel.

Mvh.

Per

Evt. skriv hvilken dvd du har så kan vi jo sige hvad den har af udgange.

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2003 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Det vil sige at jeg bare skal sørge for at DVD'en har de 3 udgange til component og så er jeg sikret at DVD sender det component signal som Projektoren kan gengive og dermed få et flottere billede end ved s-vhs?

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

ja.

perhorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

1. I US benyttes der Component signal - et næsten rent signal der sendes dirkete til skærmen.

2. Det der kommer tættest på i Danmark er RGB, hvor signalet er splittet i rød, grøn og blå.

3. Composit er 'normalt' scart signal hvor de enkelte elementer er blandet i signalet - og derfor skal sepaeres igen.

Nummer 1 til 3 i ovenstående beskriver kvaliteten. Jeg benytter selv RGB, som er meget bedre end Composit. Component har jeg ikke mulighed for at benytte/teste - men har hørt at det er en tand bedre end RGB.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2003 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Mange tak, men er stadig lidt forvirret...

Vil det sige at jeg skal købe en amerikansk DVD afspiller, for at få glæde af component signalet?

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 14 November 2003 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Pioneers DV-565A og DV-757Ai og Denons DVD2200, DVD2800Mk2, DVD2900 og DVD3800, er nogle modeller på det danske marked der alle har component udgang.

De fysiske tilslutninger er som følger:

Composite, er et enkelt phono stik, som regel gult, dvs 2 ledere: signal og jord. Det er også composite der overføres via scart som standard. Her benyttes blot 2 pins til de 2 ledere. 

S-Video, har sit eget lille runde stik, med 4 pins: Luminance og Chrominance samt én jord til dem hver. S-Video kan også være indeholdt i Scart stikket, her benyttes så 4 pins. (2 af disse pins er de samme som vil composite. Hvis man ikke specifikt giver sin fremviser(TV, projektor etc.) besked på at, nu er det altså S-video og ikke Composite den skal modtage, ja så får man kun Luminance inputtet (2 pins), hvilket bevirker et sort hvid billede). Ikke alle scart har tilsluttet S-video. Det står i brugsanvisningen hvilke scart der har dette.

RGB, er så vidt jeg ved kun indeholdt i scart. Her benyttes 6 pins + 1 kontrol pin. 3 pins til Rød, grøn og blå signal og 3 pins til hver farves jord. Kontrol pinen bruges til at fortælle fremviseren at den skal skifte til RGB. (f.eks. sætter man i en DVD's menu output til enten composite eller RGB). Ikke alle scart har tilsluttet RGB.  Det står i brugsanvisningen hvilke scart der har dette. Et scart kan ikke både indeholde RGB og Svideo.

Component, er fysisk 3 phono stik, et for hver farve og dertil jord. Hvorfor Component er bedre end RGB ved jeg ikke, andet end at det må være bedre at flytte signalet i nogle high-end phono kabler end i skod-stikket . Dertil skal selvfølgelig også nævnes at progressivt output foregår via Component og ikke via RGB(tror jeg?). Er der nogle der kan give en forklaring på forskellen ml. RGB og Component.

Slutteligt vil jeg sige, som andre, at Composite er skidt, Svideo er bedre(udemærket), men RGB er virkeligt godt. Meget bedre. Component har jeg ikke selv set, da jeg endnu ikke har en fremviser der har dette input.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2003 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Takker

En forklaring på forskellen

http://http://www.tapeconnection.dk/Nyheder/projektorer/16.htm

spørgsmålet er så hvordan man sikrer sig at sin dvd sender et RGB som ens projekter kan håndtere.

- starter en ny tråd

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 14 November 2003 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

hehe, der var jo allerede en god forklaring der. Jeg kan se at jeg glemte sync signalet i RGB.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 November 2003 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger component som forbindelse mellem dvd (Yamaha DVDS 540) og projektor.  Jeg har tidligere brugt scart (RGB), og jeg synes ikke, at jeg kan se så stor forskel mellem component og RGB.

Nu har min dvd  progressive scan (i PAL) på componentudgangen, og der jeg kan se tydelig forskel. Med progressive scan slået til, bliver billedet klokkeklart og helt roligt.

Yamahaen kan købes i Hifi-import for 1.699 kr.

Til top Vis flemming38's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemming38

HIFI_n00b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 November 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Ahh, endelig en der har Yammyen .

Hvordan er den? Kan du ikke komme med en lilel beskrivelse af billede og lyd og sådan? Er det godt modsvarende prisen?

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 November 2003 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI_n00b

Indledningsvis vil jeg sige, at jeg ikke har så meget at holde den op imod, da det kun er min 2. dvd afspiller, og den første jeg havde nok ikke var topklasse (Nintaus).

Overordnet set mener jeg, at den giver rigtig meget for pengene. På lydsiden synes jeg, at den giver et godt og velopløst lydbillede. Den er ikke rigtig god nok til at fungere som cd-spille, men til surround er den rigtig god.

På billedsiden gør den det rigtig godt. Den har et knivskarpt billede med god dybde, og med progressive scan slået til, bliver det bare en tak bedre.

Den er i øvrigt nem at betjene. Knapperne på fjernbetjeningen sidder dog på en sådan måde, at men kan komme til at aktivere en uønsket funktion, fx trykke stop, når man vil "spole", men det er grundlæggende set en tilvænningssag.

En af mine venner har en af de dyre Sony dvd-spiller med sacd(10.000+ kr.), og prisforskellen mellem Sonyen og Yamahaen taget i betragtning, synes jeg som sagt, at Yamahaen gør det rigtig godt både på billed og lydside.

Til top Vis flemming38's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemming38

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes