Emne: Delefilter spoler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa eksperter 
Jeg overvejer, at skifte spolerne i mit delefilter ud med noget der gerne skulle være en tand bedre. Jeg er helt obs på, at værdierne skal være ENS.. men.. hvis jeg nu eksempelvis skifter til foliespoler, så er modstanden lavere end i trådspolerne der sidder i filtret i forvejen. Skifter jeg disse i både bas og melem/disk delen får jeg en tilnærmelsesvis ens sænkning af modstanden (0.1 Ohm) - jeg er bare uklar på, om dette er en fordel eller et problem: den generelle sænkning af modstanden altså?
Mht kvaliteten af spoler, er der så nogle der specielt kan anbefales - og er det hensigtsmæssigt med foliespoler i også mellem/disk delen? Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så kan eventuelle forskelle i modstanden i spolerne i bas og mellem/disk filtret kompenseres via ændring af værdien på modstanden i sidstnævnte.. eller hvad? I øvrigt er filtret 2. orden og anvendes i en to-vejs konstruktion med deling ved 1500 Hz - kondensatorerne er Mundorf Supreme.
BTW: jeg fornemmer, at der herinde er rimelig enighed om, at Duelund og Vishay modstande er værd at satse på, men hvor finder jeg en leverandør der gider levere 2 stk af sidstnævnte?
Håber nogen kan hitte rede i mine spørgsmål 
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du eks. har en 1,5 mm. tråd spole siddende på lad os bare sige 0,82 mH. så har denne typisk 0,27 ohm. (det har nogle jeg har liggende i hvertfall)
Skifter du så denne ud med en 14 AWG. CFAC. ligeledes på 0,82 mH. så har denne 0,22 ohm. (det har de jeg ligeledes har)
Det er en forskel på 0,05 ohm.
Det er uden reel betydning.. (tollerancen på de flsets komponenter ligger på 5% sååååååå..) så her kan jeg sige at du sagtens kan skifte til en sådan CFAC.
MEN! skifter du nu til eks. en 12 AWG spole, så har denne for samme 0,82 mH. værdi kun 0,15 ohm. det giver en forskel på 0,12 ohm. det kan muligvis have en bitte smule indflydelse!? men også her er det reelt meget lidt vi taler om..
Nu er disse eksempler så lavet med forholdsvis gode 1,5 mm. tråd spoler som sammenligning, anderledes ser det ud hvis der sidder en 1,0mm. - 0,82 mH. med en cd. på hele 0,46 ohm.!?
Her vil forskelle på denne og en 14 AWG. så være på hele 0,25 ohm. og med en 12 AEG, på 0,32 ohm. og her kan det måske nok begynde at hafe lidt indflydelse...
Men som du ser så er det satdig små ting vi taler om, prøv at regne med 5% tollerance.. og se hvilke udsving der her kommer, det samme gør sig gældende for enhedernse TSP, og opførsel i en fastemning i kabinet mm.
Under alle omstændigheder vil jeg mene at man dog trodsalt ikke bør afvige mere en max. 0,1 ohm. fra det oprindllige.. (eksemplet med de 0,05 ohm. er nok hvad jeg vil fortrække som et eks. på at det er fløjtende ligemeget og på ingen måde kan gå andet end godt!)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen
Takker for svarene Miju...
Hvordan forholder det sig med kvaliteten af de forskellige spoletyper: har foliespoler noget at byde på i et mellem/disk filter (min lave delefrekvens in mente)? Jeg er med på, at der ikke kan ofres "nok" på kondensatorer og til dels modstande, men hvordan med spoler? Jeg har set Frequence har nogle sølvspoler - som er udenfor hvad jeg vil ofre - men hvilke andre forslag er der? Det er vel i bassektionen der er en hel del at hente ved, at udskifte jernkernespolen med en folie ditto...
Der er ingen værdi påstemplet spolen i mit basfilter.. mht udmålng hvordan gøres dette mest præcist: er det bare, at aflodde den og indsende den til "leverandøren", eller er det bedre at indsende hele filtret?
Ja, ja mange spørgsmål I know 
Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må ud og ofre penge på en LCR måler.. (check hos haralad Nyborg eller Århus Radiolager, Åge Nilsen, DAT eller lignende steder, jeg ved ikke om lokale byggemarkheder eller issenkræømmere har sådanne på lager?? men de andre har sådanne på lager vil jeg regne med!?..
Så afmontere du spolen og måler den.
Et andet alternetiv er at afmontere spolerne og tage dem med ned i DAT. og få dem til at gøre det, men bor du ikke i KBH . så kan det nok bedre bare betale sig at bare købe en LCR måler...
Jeg vil regne med at prisen ligger mellem 750 og 1000 kr. for en så'n "fætter"
CFAC spoler giver en hørbar bedre gengivelse når de anvendes i serie på mellemtonen, det manifestere sig som en anelse mere dynamik og renhed i lyden.
Parallele og i den dybe bas under 2 - 300 Hz. har det intet at sige!... her kan man lige så godt anvende alm. tråd luft spoler.
I den dybe bas ved værdier over 5,6 mH. bør man anvende ringkærne spoler, da DC modstanden ellers bliver for stor.
P-kærne spoler er ikke så gode da de for nemt går i mætning og skaber forvrængning.
Traffo spoler kan også godt anvendes, og er næsten lige så gode som ringkærne spoler,men de fylder grumt meget og er sjofel dyre, jeg ser derfor ingen grund til ikke at anvende ringkærne spoler, så som C-Coil fra Jantzen eller Torobar fra Interteknik.
Parallelt i højre ordens filtre og i impedans korrektioner mm. ser jeg absolut ingen grund til at anvende andet end alm. 1,2 - 1,5 mm. tråd luft spoler, man kan IKKE høre forskel på om det er CFAC, eller andre speciel spole typer, (man bør dog ikke anvende kærne spoler ligemeget hvad hvor det overhoved kan undgås!)
Når du skifter spolerne skal du dog ikke regne med revolutioner i lyden!.. vi snakker om meget små subtile forbedringer, de største kommer oftest fra kondensatore og modstande..
Spoler giver forholdsvis kun minimale små forbedringer, der kun høres når alt er helt optimalt og kun på det bedste grej og i de bedste højtalere, men sammen med alle andre eventuelle tiltag er det jo med til at hæve summen af forbedringer til noget der afgjort kan blive hørbart, og det ofte på næsten alle højtaler og i alle anlæg.
Sølvspoler giver da en forbedring, men hvad nytte hvis hele den øvrige signalvej er i kobber?? er du til 100% sølvkabler hele vejen, så er disse måske lige det sidste der skal til for at lave det 100% gennemført, jeg vil ikke tro at du vil kunne høre forskel på disse og tilsvarende af kobber, jeg har ikke kunne, (har prøvet nogle fra Alpha Core engang)i alt andet end de mest ekstrem konstruktioner og med udstyr i den aller tungeste ende og som sagt med sølv i øvrige signalvej, tror jeg ikke at forbedringerne disse eventuelt giver over en ditto kobber spole står mål med prisen..
Vishay modstande køber du gennem RS-online.
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/home/Home.jsp?cacheID=dkie
Duelund modstande ved jeg ik, men der er der sikkert nogen her der kan fortælle dig.
Her er iøvrigt et andet godt stad at finde stumper :
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/18344a9fd15171519c 7b2f9a17e0b03c/cl/alist/cnid/9e24072af17c687a3.03089025
1500Hz??? hvad er det for en højtaler og med hvilke enheder??
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa og tak for det gode svar 
Ja, 1500Hz - en lidt ældre Marantz konstruktion med Philips bånddiskant og polypropbas (som ligner noget dansk).. Lukket kabinet.. Spiller fantastisk godt, specielt efter der kom Mcap Supreme i diskantfiltret. Næste projekt er, at montere filtrene eksternt, bedre modstande, Mcap Supreme i basfiltret og samme kabel fra amp til enheder... Spolerne kommer så i sidste række, udfra dine svar, men bliver sikkert CFAC i begge filtre (af hensyn til den formindskede modstand, der gør det en anelse mere kompliceret kun at skifte i basfiltret)..
Delefrekvenser i tovejskonstruktioner bliver da ellers lavere og lavere flere steder fx Amphion og Gamut L3 deler vist ved 2K. Amphions argumenter om, at der er en sammenhæng mellem afstanden mellem ørerne og delefrekvensens bølgelængde er da spændende... men svært at afgøre om det er snakeoil  http://www.amphion.fi/phil/philframe5.htm
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også selv bedste erfaringer med deling mellem 1,8 til 2,1 kHz. lige nu deler jeg mit system ved 2,1 kHz. og det er meget bedre end nogen løsning jeg har prøvet der ligger højre...
De enheder jeg nu har og kabinet / baffl bredte mm. diktere faktisk mellem 2050 og 2100 Hz. for at summere optimalt på alle måder... lige meget hvad jeg prøver så bliver det ikke godt, andre steder... så dette er hvad jeg kalder systemets optimal delefrekvens...
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Duelund modstande ved jeg ik, men der er der sikkert nogen her der kan fortælle dig.
mvh.
|
|
|

__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der var han jo på pletten...  med en modstand eller to oppe i ærmet..  __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Ja - hurtig reaktion 
.... og fint, at DCA har en lang snor mht. salg på forum... et entusiastisk nicheforetagende i Steens ånd... meeen det er nogle hampre prisstigninger på det sidste: det mest enkle produkt, modstanden, som før kostede 50, så 70 er nu steget til Kr 145!!! Så vil jeg ærligt talt hellere eksperimenterer med andre mærker, parallelkobling osv..
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige at spørge:
Mine højtalere er jo lukkede og på ca 35L. Internt er de akustisk dæmpede med rockwool på alle flader undtagen fronten og nicht weider (kunne mistænkes at være en tidligere ejer der har været på spil)... hvis jeg ikke husker helt galt, så skal et lukket kabinet dæmpes jævnt i hele rumindholdet tillige med, at rockwool på fladerne vel nedsætter det effektive volume en hel del - så spørgsmålet er, om det ikke vil være en god ide, at hive rockwollen ud og istedet montere noget fåreuld "floffet" op, så det fylder det meste af kabinettet? Der må vel være en eller anden tommelfingerregel for hvor meget materiale der skal i som udgangspunkt før lytte-finjusteringerne? Bånddiskanten er jo ganske hurtig og bassen skal nødigt blive for langsom..
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også spørge Dansk Audio Teknik deres modstande koster vel 45kr stykket og lyder godt det er Vishay.
Men det løber hurtigt op med fragt o.lign.Hvis prisen afskrækker så er det vist billigst at lade være.
Nu blev jeg nysgerrig på din højtaler kunne godt tyde i retning af Infinity.Jeg har rodet med modstande i mine bla. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa JRGW
Fint, jeg har bare aldrig fået taget mig sammen til, at undersøge hvilket mærke DAT sælger 
Prisen afskrækker bestemt ikke - mht Duelund modstandende kan du kalde det en principiel/politisk holdning fra min side der kommer i spil, når prisen pludseligt stiger voldsomt
Det er stadig Marantz´er jeg har - Philips lavede vist noget lignende. Diskanten er den højt ansete RSQ8P, som også findes i Burmesters top-speaker B97 og Griffin´s studiomonitor (dog der i en billigere udgave). En helt fantastisk diskant - som fortjener det bedste elektronik - frekvens- og impedanskurverne er flade fra 1k til over 20K. Jeg har skiftet diskantens kondensator fra den originale gamle gule Intertechnik MKP til M-Cap Supreme og sikken en forskel det gjorde - har prøvet frem-og-tilbage med kondensatorerne flere gange og forskellen er STOR
Hvad nåede du frem til mht modstande i dine Infinity?
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
At skifte til de Vishay giver noget mere klarhed og dynamik faktisk var jeg overrasket da det ikke var trådviklet modstande jeg udskiftede.Jeg troede ikke der var en så stor forskel, igen viser det at man kan tage fejl.
Kører også med en Duelund modstand og kondensator til diskant.Har også skiftet kondensatoer fra Solen MKP til Interteknik deres bedste serie.Tænkte på Mundorf Gold/Silver men de koster.Drømmer lidt om Duelund spoler i et udvendig hardwired delefilter kasserne er lavet nu må vi se.Jeg er dog noget i tvivl om hvad man skal vælge.
Problemmet er også hvad er det bedste spørger man den ene får man et svar, en anden siger noget andet.Så er der også den der med prisen hvornår er det for meget. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
|
Glemte lige at spørge:
Mine højtalere er jo lukkede og på ca 35L. Internt er de akustisk dæmpede med rockwool på alle flader undtagen fronten og nicht weider (kunne mistænkes at være en tidligere ejer der har været på spil)... hvis jeg ikke husker helt galt, så skal et lukket kabinet dæmpes jævnt i hele rumindholdet tillige med, at rockwool på fladerne vel nedsætter det effektive volume en hel del - så spørgsmålet er, om det ikke vil være en god ide, at hive rockwollen ud og istedet montere noget fåreuld "floffet" op, så det fylder det meste af kabinettet? Der må vel være en eller anden tommelfingerregel for hvor meget materiale der skal i som udgangspunkt før lytte-finjusteringerne? Bånddiskanten er jo ganske hurtig og bassen skal nødigt blive for langsom..
Mvh Mike
|
|
|
Vend gerne tilbage hvis du prøver fåreuld,der er pt. glasuld i mine højtaler og dette er sikkert standard her vil jeg tro. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|