| Forfatter |
|
mikkelfrost½ Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
har nu købt nye højtaler (mi3 super)
men de spiks der er på kan ikke med mit gulv så har brug for hjælp til hvad jeg skal bruge som underlag ??
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg ville sætte ht på de medfølgende spikes, og derefter så evt noget KORT. Evt en slibeklods som man kan få i ethvert byggemarked.
Michael
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers monter spikes'ene og placer en lille metalskive/plade nedenunder, hvis det er huller i gulvet, du ikke vil have. Det handler om at have en punktformig afkobling. Alternativt lav en pæn plade at stille dem på, med spikes på.
Hilsen RolfeZ
p.s. rattanhuset, du mener kork?? __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med spikes kobler du højttalerne til gulvet, og det er kun en fordel hvis du har betongulv, dvs. stor masse at koble dem til - ved trægulv (antager jeg at du har) på strøer kan du risikere at gulvet reagerer som én stor membran, dvs. det svinger med og mudrer lyden.
Som rattanhuset nævner kan du eventuelt anvende kork (ikke kort ), og du kan i Jem & Fix købe slibeklodser til 8 kr. stykket.
Selv anvender jeg spikes til mine VA BCG, men egentlig kun fordi spikes er med til at give en større bredde og dermed større stabilitet. De går så ned i en betonflise som står ovenpå kork slibeklodser, men jeg synes dog det er bedre med f.eks. SD-fødder - dem jeg har er lettere underdimensionerede ift. vægten, men jeg syntes de var bedre indtil jeg fik ondt af dem 
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
|
Ellers monter spikes'ene og placer en lille metalskive/plade nedenunder, hvis det er huller i gulvet, du ikke vil have. Det handler om at have en punktformig afkobling. Alternativt lav en pæn plade at stille dem på, med spikes på.
Hilsen RolfeZ
p.s. rattanhuset, du mener kork??
|
|
|
Hehe selvfølgelig mener jeg KORK *G*
Ang det med metal skiverne, så er det ikke specielt optimalt. Mine er "født" med spikes og sådanne metalskiver og det fungerede ikke for mig i alle tilfælde. de "sang med".
Michael
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Jeg havde ellers en ide om at spikes isolerede lave frekvenser pga. den meget lille anlægsflade. Det tror jeg nu stadig holder stik, men kan godt se, at hvis gulvet ikke er stabilt så kan det være nødvendigt med egentlig afkobling fx. i form af gummifødder. Dog i tilfældet VA BCG, som jeg også har haft på besøg, er der ingen tvivl om at de godt kan lide lidt bredde og stabilitet. Jeg prøvede dog ikke med gummifødder.
Hilsen RolfeZ __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkelfrost1/2
Du skal prøve forskellige ting og sammenligne tingene, ellers finder du ikke ud af hvad der er det bedste. Du kan købe nogle små skiver i messing, som har en lille fordybning i midten, som er beregnet til at forhindre et ødelagt gulv. Du bør ikke undlade at prøve med disse messing / metal skiver - kork og andre bløde ting kan ofte give et lydmæssigt dårligere resultat. Dernæst prøver du med alverdens underlag som sammenligninger. Men husk at du kan først regne rigtigt med forskellene, når dine højtalere er tilspillet, efter ca. 300 timer. Jeg fik mine messing skiver fra Audiovision, hvis du ikke kan finde dem andre steder.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Stig Mogensen Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har flere muligheder, som er så prisbillige at de bør prøves indene du bestemmer dig for hvilken løsning der virker bedst.
Du kan prøve med nogle 25 ører, og en af de små filtpuder på, som man kan købe i et supermarkede eller kontorforsyning. Så ridser spikes ikke dit gulv, men idéen med spikes går lidt fløjten.
Ellers er der nævnt kork klodser, og evt. mellemliggende plade. Hvis kork er for hårdt, kan du prøve at klemme noget siliconemasse ned i en tom staniol "bakke" til fyrfadslys, og lade det hærde. __________________ * Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
mikkelfrost1/2
Du skal prøve forskellige ting og sammenligne tingene, ellers finder du ikke ud af hvad der er det bedste. Du kan købe nogle små skiver i messing, som har en lille fordybning i midten, som er beregnet til at forhindre et ødelagt gulv. Du bør ikke undlade at prøve med disse messing / metal skiver - kork og andre bløde ting kan ofte give et lydmæssigt dårligere resultat. Dernæst prøver du med alverdens underlag som sammenligninger. Men husk at du kan først regne rigtigt med forskellene, når dine højtalere er tilspillet, efter ca. 300 timer. Jeg fik mine messing skiver fra Audiovision, hvis du ikke kan finde dem andre steder.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Hej Jørgen
Det er det der "plader" som følger med mine HT til deres spikes, som du beskriver det, med en fordybning til selve spiksene. Hos mig BRUGER jeg det da, men jeg tror bestemt at der hvis jeg engang får mig taget sammen og finder noget andet, er en bedre løsning. Til et parket gulv hos mig fungerere det i alle tilfælde ikke helt godt.
Michael
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oprindeligt misforstået spikes, tror jeg 
Men er det så korrekt opfattet, at spikes handler om at koble til underlaget, hvilket er godt, hvis underlaget er meget tungt og dødt. Men det handler vel også om at holde højttaleren fast, så det kun er membranerne, som vibrerer og laver lyd.
Når man så bruger gummifødder må det være som kompromis mellem at holde højttaleren fast og ikke få gulvet til at vibrere - nok mest det sidste.
Endelig er der jo faste fødder, som ikke er spikes. Hvad er forskellen på dem og spikes?
Med forvirret hilsen
RolfeZ __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|