Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 08:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Placering basreflexport? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 April 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvordan beregner jeg hvor jeg skal placere min basreflexport i kabinettet?

Mvh Mads

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 685
Sendt: 26 April 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Der er lidt her: http://ellisaudio.com/porthole.htm

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 April 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har læst dit link! Forfatter mener at en port i siden er bedst, men er det lige meget hvor porten er placeret på siden?

Mvah Mads

27pH skrev:

Der er lidt her: http://ellisaudio.com/porthole.htm

vH pH

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 685
Sendt: 26 April 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv læst det  Personligt ville jeg se hvordan alle andre gør og kopiere det. De plejer at sidde bag på og et stykke over gulvet.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 April 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere står bare tit inde ved væggen, hvilket ligesom lidt udelukker udgangen bagud?

Mvh Mads

27pH skrev:

Jeg har ikke selv læst det  Personligt ville jeg se hvordan alle andre gør og kopiere det. De plejer at sidde bag på og et stykke over gulvet.

vH pH

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 685
Sendt: 26 April 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Svendsen skrev:

Mine højttalere står bare tit inde ved væggen, hvilket ligesom lidt udelukker udgangen bagud?

Tjo, den skal nu nok slippe ud, hvis der er en 5-10 cm, men vægplacering er jo under alle omstændigheder problematisk med mindre du direkte har taget hensyn til dette i dit design.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 April 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Har jeg ikke taget hensyn til, men der er jo pæn forskel på afstenden med en port i front i forhold til en bag i?

Mvh Mads

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 685
Sendt: 26 April 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Rigtigt nok, men man plejer jo at korrigere for baffle step, dvs. hvis højttaleren bliver smidt helt op ad væggen så får man et boost i bassen, som ikke er ønskeligt.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 April 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Okay, overvejer lige om jeg skal sætte den forskudt med diskanten eller om jeg skal sætte den omme bagi? Hvor langt skal den cirka stå fra bagvæggen vis den har n udgang bagi? Bassen er 6 1/2 tommer?

Mvh Mads

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 685
Sendt: 26 April 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Aner det faktisk ikke. Det mest almindelige er omkring en halv meters penge, men mindre kan nok gøre det. Det er jo noget man normalt lytter sig frem til, da rummet har stor indflydelse.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 April 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen!

Mvh Mads

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

De frekvenser der udstråles fra en refleksport er lave, med lange bølgelængder - typisk over 5 meter. Så derfor betyder placeringen af porten ikke alverden, sålænge der er fri passage for udstrålingen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 04:44 | IP-adresse registreret  

Længst muligt væk fra højttalerne?

Mvh. Jens/Modifix



__________________
Oksen er træg men jorden er tålmodig..
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har noget software et sted der kan forudsige portrespons ved forskellige placeringer. Man får somregel et peak oppe omkring 1000Hz, og med det her software kan man faktisk se det, og hvordan det opfører sig. Nogle gange kan man faktisk også få det undertrygt.

Modifix > En port er væsentlig hurtigere end en enhed. Hvis den er lavet ordenlig, kan det sagtens lyde ligeså godt som et lukket kabinet. Det er bare sjældent det sker, desværre.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har personligt bedst erfaring med porten på forsiden så man undgår uhensigtsmæssig forstærkning fra bagvæggen samtidigt undgår man også at porten kan se enhedens bagside direkte.

Porte må gerne sidde så tæt på enheden som muligt.

venlig hilsen Jonny

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Har du det der software så jeg kan få det?

Mvh Mads

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ja, send mig en mail. Så kan jeg sende det til dig.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Har ikke din mail?

 

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Brug 'privat' funktionen her.

Bagside placering af porten forstærker ikke en disse, så er det sagt... Det kan være praktisk af æstetiske grunde, men det er noget andet.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Mollecon har fuldstændig ret - port bag eller for betyder intet for niveauet, og porten "ser" basenheden for alle frekvenser < 500 Hz. Men hvis bassen kører mellemtone også, kan det være en god ide at sætte porten, så mellemtoneudstråling minimeres, fx. nedad! (som i mit kommende design -stay tuned!). Der skal bare være 3 cm frigang.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes