Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny pickup (måske) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
littlehonda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 April 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej. Har lige anskaffet mig en Rega Planar 3 pladespiller. På den sidder vist nok en af Regas egne pickupper. Den har vist siddet på i 2-3 år.

Når jeg afspiller plader er det som om lyden er meget knitrende i diskanten. Men det er kun på nogle plader jeg synes man lægger mærke til det. Er det fordi jeg trænger til en ny pickup? Og kan en pickup godt blive slidt op på 2-3 år?

Angående køb af ny pickup, så har jeg hørt at en Tekni-fi K1 er et rigtig godt køb til prisen. Har også hørt godt om Grado Silver Prestige. Hvad kan I anbefale?

Jeg tror ikke det er nødvendigt med det aller dyreste mest fancy. Resten af mit hifi-setup er alligevel ikke noget at råbe hurra for, men det bliver forhåbentlig udskiftet en dag.

Desuden... Er det så rigtigt at man ødelægger vinylerne, hvis man afspiller dem med en slidt pickup?

Håber I kan hjælpe.
Til top Vis littlehonda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af littlehonda

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale en Tekni-fi K1. Den er et fund til prisen.

M.h.t. til den der sidder på, er du så sikker på at nåletrykket er korrekt indstillet. Det kan give lidt skrat og ødelægge pladerne hvis det er tilfældet. Men en Tekni-fi K1 spiller bedre end en af de billige Regaer. Vores hjemlige Ortofon OM 20 og Ortofon OM 30, er nu heller ikke dårlige. Men en OM 5 og en OM 10 er for dårlige efter min mening. 

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

littlehonda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Nåletrykket er sat til ca. 1,75? Hvad skal den stå på vil du tro?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Er det nogle bestemte steder på pladen som f.eks. ved inder-rillerne? I så fald er fejlsporing pga. ukorrekt opsat pick-up også en mulighed. Siden du siger det kun er på nogle plader kan det jo også være vinylen der er slidt/misligeholdt. Har du hørt disse plader på en anden spille?

Ja en pick-up kan snildt blive slidt op på 2-3 år (de mere avancerede slibninger holder generelt længere end de mere simple). For mig lyder det som om det ville være en god ide købe en ny pick-up. Din vinylsamling har bestemt ikke godt af at blive tortureret af en nedslidt pick-up.

Regas egne pick-upper er et godt bud til Rega pladespillere (men måske ikke til så mange andre?). En Bias 2 til 695,-kr. var måske et bud. Elys 2 er nok noget bedre men prisen er også lidt pebret: 1395,-kr. Det fikse ved Elys'en er at den har 3-punkts montering der garanterer korrekt geometri men til den pris findes der andre bedre alternativer.

Tekni-fi K1 er helt sikkert en god pick-up til prisen (har selv en). Men du får nok brug for at få armen hævet ved basen for korrekt VTA. Regas egne pick-upper som pladespilleren bla. er konstrueret til er nemlig lavere end de fleste. Men jeg kan forstå at Lydbutikken på Frederiksberg Allé gerne hæver armen når de installerer en K1'er.

Hifi-Forum på Falkoner Allé forhandler Rega, de kan installere en for dig. De har også nogle af de tidligere modeller til lidt billigere penge ser det ud til: Bias 600,-kr. og Elys 1200,-kr.

Grado pick-upperne kan have et problem med brum på visse pladespillere med knap så velafskærmede motorer. Jeg har hørt at det godt kan være et problem på Rega'erne. Måske er der andre der har erfaring med dette?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

littlehonda skrev:
Nåletrykket er sat til ca. 1,75? Hvad skal den stå på vil du tro?

Så vidt jeg husker fra mine Rega dage så er 1.75g korrekt. Hvilken farve har pick-uppen?

Et andet godt bud kunne være en Goldring 1006 eller en Denon DL-110. Så længe du kan få hævet armbasen passende.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

littlehonda skrev:
Hej. Har lige anskaffet mig en Rega Planar 3 pladespiller. På den sidder vist nok en af Regas egne pickupper. Den har vist siddet på i 2-3 år.

Når jeg afspiller plader er det som om lyden er meget knitrende i diskanten. Men det er kun på nogle plader jeg synes man lægger mærke til det. Er det fordi jeg trænger til en ny pickup? Og kan en pickup godt blive slidt op på 2-3 år?

Angående køb af ny pickup, så har jeg hørt at en Tekni-fi K1 er et rigtig godt køb til prisen. Har også hørt godt om Grado Silver Prestige. Hvad kan I anbefale?

Jeg tror ikke det er nødvendigt med det aller dyreste mest fancy. Resten af mit hifi-setup er alligevel ikke noget at råbe hurra for, men det bliver forhåbentlig udskiftet en dag.

Desuden... Er det så rigtigt at man ødelægger vinylerne, hvis man afspiller dem med en slidt pickup?

Håber I kan hjælpe.

Vedr. knitren kan det skyldes statisk elektricitet, tør pladen over med en bomuldsklud (viskestykke) skyllet i en lille smule sulfo og vredet næsten tør. Er der plastlåg på pladespilleren kan du holde det oppe eller fjerne det. Prøv lige de 2 ting. 

Ellers foreligger muligheden for slidte plader jo også.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

littlehonda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Pickuppen er grå.

Er det med alle andre end Regas egne pickupper at man skal have hævet armen? Og gør de det gratis i Lydbutikken?

Men jeg bliver godt nok forvirret nu du nævner så mange forskellige pickupper.

Jeg aner jo intet om det. Men altså Tekni-fi K1 og Rega Bias ligger ihvertfald i det prisleje jeg havde tænkt mig. Kan ikke lige finde priser på de sidst to du nævner.

Men altså.. Er Tekni-fi så det bedste bud? Eller hvad synes du? Bliver jo nød til at stole blindt på jer.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hvis den er grå må det være en Elys. Er den monteret med 3 skruer?

Jeg tror det er nødvendigt med de fleste andre pick-up'er. Jeg tror ikke Lydbutikken tager noget for det (det kan ihvertfald ikke koste særligt meget). Ring til dem eller tag et smut forbi...

Det var ikke min mening at forvirre dig. 

Jeg vil anbefale dig at enten smutte forbi Lydbutikken med din Rega eller at få installeret en Rega PU hos Hifi-Forum.

littlehonda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Okay, men altså.. hvis det skal gøres billigt, så er det Tekni-fi'en vi er ude i?

Pickuppen er monteret med 3 skruer ja.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hvis pickupén ikke er voldspillet, eller misligeholdt burde der da være et par timer tilbage i sådan en Elys. 2-3 år er da ikke voldsomt gammelt. Lyder den ikke godt? Har ham du købte ploven af kun hørt LP?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Når den er monteret med 3 skruer er geometrien ihvertfald i orden. Nåletrykket skulle også være OK.
Ikke for at lyde nedsættende men du har styr på at indstille nåletryk (udbalancere)? Især for lavt tryk kan godt give mis-sporing og slider mere end for højt.

Som nævnt tidligere kan det jo også være vinylen, hvad siger du til det?

Synes du den spiller godt ellers? (bortset fra diskantknitren).

Jeg synes helt klart at hvis der er grund til at tro at PU'en kan være slidt er det bedst ikke at bruge den. Dine plader skulle gerne lyde godt om mange år. Men sikr dig bedst muligt at det ikke er andre ting (nåletryk, statisk elektricitet, pladerne) inden du smider om dig med penge

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken PU (K1 eller Bias) du vil synes bedst om. Det er ikke sikkert at de er lige så gode som den Elys du har (hvis den var/er arbejdsdygtig). Men du kan jo altid købe den ene nu og den anden næste gang. Det er det sjove ved det.

Hifi-Forum forhandler også Grado. Så kan i måske tjekke en Red eller Silver og se om der opstår brum problemer (primært ved enden af pladen hvor PU'en er tættest ved motoren). Men vær opmærksom på at dette også kan have med resten af dit anlæg at gøre.

Men husk at armen skal kunne spille omtrentligt parallelt med pladen.

littlehonda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Altså for at indstille nåletrykket, skal jeg vel bare dreje på den der runde ting med tallene på, nede i "foden på armen".
Men siger du ikke at nåletrykket skulle være fint, så det er der vel ikke grund til at justere?

Jeg synes den spiller fint bortset fra knitren. Men synes altså kun det er på nogle plader jeg ligger mærke til det. Det er især på sang synes jeg.

Altså ham jeg købte den af sagde, at pickuppen muligvis skulle skiftes. Men han havde vist også hørt en del LP.

Det med at armen skal spille parallelt med pladen.. Det er jo umuligt at se om den gør! (synes jeg ihvertfald). Det er jo så lidt fra eller til.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Angående indstilling af nåletryk så skal du først sikre dig at pladespilleren står fuldstændigt i vatter.

Så skal du sætte både nåletryk og anti-skating på 0. Så vidt jeg husker sidder justeringen til nåletryk på siden af armen og justeringen til anti-skating nede ved basen men det kan være jeg tager fejl.

Så skal du ved hjælp af justering af kontra-vægten der sidder bagerst på armen (sølv) få armen til at svæve frit så den er helt parallel og hverken tilter op eller ned (pas på nålen!). Nu er den udbalanceret. Her skal armen naturligvis ikke være låst i armresten Igen - pas på nålen!

Så giver du den 1.75g nåletryk og i første omgang det samme til anti-skating. Hvis du synes at lydbilledet trækker lidt til en af siderne eller hvis der er generelt mest knitren i en af kanalerne kan du prøve at leje lidt med antiskatingen.

Ved højere antiskating trækker lydbilledet mod højre og sporingen i venstre kanal forringes og omvendt (så vidt jeg husker). Med mindre nogle af kablerne i anlægget er tilslutter forkert naturligvis.  Men samme antiskating som nåletryk er et udmærket udgangspunkt.

Hvis du gør dette korrekt og der stadig er problemer (og du har elimineret andre mulige årsager) skulle du måske kigge efter en ny PU.

Du kan også prøve at øge nåletrykket en lille smule men det er ikke nødvendigvis nogen god permanent løsning (med mindre armen har lidt "indbygget" manglende præcision - her er en nåletryksvægt en god ting, gerne digital).

Hvis du kigger på armen fra siden (med øjnene nede i armhøjde) når nålen er i rillen skulle det være muligt at vurdere rimeligt præcist om armen er parallel med pladen. Det er ikke noget problem med Regas egne PU'er.

Husk at din pladespiller skal stå i vatter når den spiller (helst på en hylde på væggen - Rega laver deres egen dedikerede men ellers kan du jo selv bakse en sammen).

God Fornøjelse.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 April 2006 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak til Krenzler, der meget pædagogisk og korrekt føre dig gennem nåletryks problematikken. Som han (jeg går ud fra, at du er en "han" Krenzler) så rigtigt skriver, så er det ikke nok, at skalaen på siden af armen står på 1.75 g, hvis ikke du først har foretaget en udbalancering.

Lige et par ord om Bias 2 og Elys 2. Priserne er henholdsvis 650,- og 1350,- og det er nu ikke så pebret, konstruktionen taget i betragtning. I de nye Bias 2 og Elys 2 er spolerne parallelvundne, hvilket giver helt jævne spoler, som det f.eks ses på svingspoler i højttalere. Dermed får magneten en ensartet afstand til hele spolen og man kan få magneten tættere på spolerne (mindre støj, højere output). Man får også reduceret spoletråden med 30% i forhold til andre magnetiske pick upper, hvilket minimerer forvrængning. Læg dertil at en Rega pick up består af 6 sammenlimede dele, hvor normalen er 12-14 dele, det giver en mere stabil mekanisk konstruktion. Oven i hatten så er Rega pick upperne MU metal afskærmede, så de er mindre følsomme overfor indstråling, f.eks fra pladespillerens motor.

De nye Rega pick upper er væsentligt bedre end de gamle og en Bias 2, spiller uden tvivl bedre end den gamle Elys, hvorfor prisen på 650,- ihvertfald i det lys, er rimelig.

Om de så leverer den lyd du vil have er spørgsmålet, som du måske kan lytte dig til.

God fornøjelse

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtigt godt. Det var på ingen måde min hensigt at nedgøre Regas PU'er.

Det lyder som om de nye version 2'er giver fuld valuta for pengene. Ingen tvivl om at de (naturligvis) fungerer rigtigt godt i Regas pladespillere.

Medlyd, nu når du er her: jeg har hørt rygter om (Vinyl Asylum) at Rega er på vej med en low-output MC PU. Er der noget om snakken?

Og ja jeg er en "han"

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 28 April 2006 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler

Det var bestemt heller ikke mit indtryk at du ville nedgøre Rega pick upperne, oplysningerne var mere for, at gøre opmærksom på de forskelle der er på de "gamle" og de nye Rega pick upper.

Og jo, Rega har arbejdet 3 år nu med en Low output MC. De har redesignet opbygningen og lavet en MC pick up der, konstruktionsmæssigt er unik. De arbejder stadig med lydgengivelsen, der, da jeg hørte en prototype i August 2005, var temmelig interessant, for at sige det mildt. De har dog efter sigende forbedret den yderligere, hvilket jeg har svært ved at forstå, ihukommende den gengivelse jeg hørte, men anyway, den er vist lige på trapperne og den må gerne tage de sidste trin i et ruf !

Tænkte nok at du var en han, men ville nødig virke forudindtaget.

Venligst

Bent

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Tak for infoen, det lyder interessant. Nogen idé om hvilket prisleje vi taler om? (et slag på tasken).

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 28 April 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler

Prisen vil ligge omkring de 10.000,-

Venligst

Bent

littlehonda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Er for alvor blevet i tvivl nu. Synes ikke jeg har kunne ligge mærke til nogen "krads" på det sidste. Tror I bare jeg skal spille min plader og være glad, uden at bekymre mig om, om jeg ødelægger dem?

Eller skal jeg bare se og få købt en ny? Jeg kan vel altid sætte den gamle på igen, hvis jeg skulle få lyst til det?

Og så lige en anden ting. Den knitren, som "skal" være der på LP'er. Kan den også være forårsaget af støv på pladen? Og hvordan undgår man denne støv? Er det noget med, at man kan få en børste?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Hej lille Honda (125cc?)

Det kan være svært at vurdere for en udenforstående. Du skal ihvertfald være ops på det.

En kulfiberbørste er et must og løber kun op i ca. 50kr. Fås i enhver pladespiller/vinyl geschäft med respekt for sig selv. Mange brugte gamle plader kan godt have en masse møg (undskyld) siddende dybt i rillerne som ikke fjernes med et let snuptag med børsten. Så snakker vi om diverse rensevæsker, vakuum-maskiner osv. Det er en hel videnskab for sig selv og der er mange delte meninger. Det vil jeg slet ikke blande mig i. Det må andre der har mere forstand på det, udbrede sig om.

Hvis du har penge nok så kan du jo roligt købe en ekstra PU (alternativt, sende klejnerne i en lukket kuvert til undertegnede). Om ikke andet, som du siger, så har du én i reserve. Så har du også et sammenligningsgrundlag.

Hvis du beslutter at købe en ny vil jeg anbefale dig at tage din Planar 3 ned til en autoriseret Rega forhandler og få vedkommende til at installere en Bias 2 (650-700,-). Så er du (forhåbentlig) sikker på at det bliver gjort korrekt. Måske kan du få sælger til at guide dig samtidig under installationen så du får en idé om PU opsætning (vi må håbe han kan gøre 2 ting samtidig - måske hvis det er en "hende"). 

Når man køber brugt vinyl kan man ikke komme uden om at visse plader knitrer/knaser mere end andre. Det er en ting - når en PU fejlsporer/forvrænger pga. den er nedslidt eller forkert sat op, jaeh... Det burde være til at høre forskel. Men hvis en tidligere ejer af en LP har "mishandlet" den via en groft fejlopsat plov kan det vel også lyde som om ens PU er "død"...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes