Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: watt / strømforsyning / ampere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 28 April 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

godaften

jeg har lige et spøresmål som jeg håber kan blive besvaret her.

det er angåne forskellen på watt og strømforsyning. jeg høre/læser så tit det er ikke watt det kommer anpå men strømforsyningen.....

watt har jeg rimlig forståelse af fx 100 watt er pænt højt ...... men strømforsyning hvordan måles det og hvad er lidt - normalt - og meget ???

er strømforsyning også det samme som ampere??

hvad skal watt / strømforsyning forholdet være for at det er best???

håber ikke det lyder for underligt .....jeg er rimilig ny inden for hifi

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

chillipepper skrev:

godaften

jeg har lige et spøresmål som jeg håber kan blive besvaret her.

det er angåne forskellen på watt og strømforsyning. jeg høre/læser så tit det er ikke watt det kommer anpå men strømforsyningen.....

watt har jeg rimlig forståelse af fx 100 watt er pænt højt ...... men strømforsyning hvordan måles det og hvad er lidt - normalt - og meget ???

er strømforsyning også det samme som ampere??

hvad skal watt / strømforsyning forholdet være for at det er best???

håber ikke det lyder for underligt .....jeg er rimilig ny inden for hifi

Hej med dig

Jeg HÅBER at jeg har forstået dine spørgsmål ret, men jeg er desværre ikke sikker, så hvis mit svar er forskert i forhold til det som du vil vide så må du ikke rive hovedet af mig.

Watt er en måle enhed, mange tror at denne måle enhed indikerere hvor højt et produkt kan spille, men sådan forholder det sig desværre ikke. Grunden til dette er, at producenterne imellem måler  watt opgivelsen forskelligt og at man så derfor ikke kan bruge denne måle enhed til en skid, efter min overbevisning.

Ang. det med strømforsyningen, så er det sådan at jo mere strømstærk et produkt er, jo højere kan det reelt spille, i alle tilfælde RENT og derfor er det eneste man skal bekymre sig om, hvor stor strømforsyningen i et produkt er, altså hvor meget strøm den kan leverere...

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

hej Michael

joo det det er din den retning jeg vil hen.....Men hvor stærk er en strømstærkstrømforsyner ; - ) svært ord

er det frx 200 hvad det nu bliver målt i eller 300 eller???

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Volt gange ampere = Watt.

Med andre ord - når du har 230 Volt på nettet og dit apparat trækker 2 ampere (strøm) så forbruges der 460 Watt (ses også angivet som VA).

En normal effektforstærker har en effektivitet omkring de 50 - 60% eller måske mere. Meget brændes af som varme og kommer derfor ikke ud i din højttaler som Watt. Skal din forstærker samtidig kunne doble op når impedansen halveres (fra 8 tl 4 ohm) eller måske også levere effekt i 2 ohm, så kræver det noget strøm.

Lad os tage et eksempel:

En 100 Watt forstærker (8 ohm) kan måske levere 180 Watt i 4 ohm og 320 Watt i 2 ohm. Der er 2 kanaler - hvilket giver 640 Watt ud til højttalerne. Dan der afsættes en del som varme og andet tab vil en 1.000 Watt (VA) trafo ikke være i underkanten, men så snakker vi også en god high-end forstærker. Den vil så være specificeret til at trække 1.000 Watt fra nettet når den spiller HØJT!

Taler vi om en ÆGTE klasse A forstærker er effektiviteten kun omkring de 25-30% - altså kræver det en større strømforsyning.

Mange billige forstærkere kan afsløres på denne måde. Feks. ser man ofte supermarkedsforstærkee opgivet til flere 100 Watt, men samtidig er den indbyggede trafo nok ikke på mere end 50 Watt og i specifikationerne ses der ofte "max. effektforbrug 80 Watt). Med andre ord kan de omgå fysikkens love og hive effekt ud af luften!

Et fornuftigt forhold vil være omkring en fordobling - altså en 2 x 100 Watt forstærker skal være dimensioneret til at trække omkring de 500 Watt fra nettet. Grundet den indre opbygning af strømforsynignen (kondensatorerne) vil den dog være i stand til at levere mere effekt kortvarigt.

Indrømmer at det hele er noget indviklet, men sådan er det nu engang.

Med de nye såkaldte "digitale" forstærkere (f.eks. ICEpower) stiller tingene sig meget anderledes!

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 April 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Watt er produktet af spænding (volt) og strømstyrken (ampere). Hvor vidt en forstærker er strømstærk eller ej afhænger ikke kun af Watt angivelsen, men også hvor strømstærk den er, og med strømstærk tænkes der på den kapacitet som forstærkeren kan omsætte til effekt kontinuerligt. Det svarer lidt til en bil, der kan køre 400 km/t men samtidigt brænder al benzinen af og desuden tager lang tid at fylde op. Det går hurtigt i et kort øjeblik, men bagefter er den flad og skal fyldes. På samme måde fungerer en forstærker, da det ikke hjælper meget, hvis den afgiver en masse effekt til at give et bestemt lydtryk uden at den kan holde det kontinuerligt og rent.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 April 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg bukker og skraber... Janils er noget bedre til at forklare det, selv med inddragelse af flere tekniske termer 
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

hej igen og tak for svarne ...jeg bliver langsomt kloger...men ha tolmodighed med mig

hvordan skal jeg så tolke underståne??  at den har en strømforsyning på 550watts og hvor står der hvor mange ampere den har???

Power Configurations
Watts/Channel all channels driven, unbridged, 8 ohm load, 20 to 20k Hz, 0.03% THD
2x200 watts
Total Harmonic Distortion
(20 Hz - 20 kHz)
-
-
cont. rated power
one-half rated power
one watt per channel
0.03%, maximum
0.01%, maximum
0.02%, maximum
Intermodulation Distortion
(at rated power, 60Hz:7kHz = 4:1 )
0.03%, maximum
Damping Factor (8 ohms) 1000
Input Impedance/Sensitivity 1.5V, 32 kOhms
Input Overload Level 5V
Frequency Response 15Hz-100kHz +0.5dB, -3dB
Signal to Noise Ratio (IHF A)
116 dB
Power Consumption: 550 Watts
Dimensions (W x H x D): 430 x 139 x 400 mm
17 15/16" x 5 1/2" x 15 3/4"
Power Requirements:
115 volts, 60 Hz (U.S. version)
230 Volts, 50 Hz (European version)
Weight (net):

16.7 kg, 37lbs.

det er sgu ikke nemt at finde ud af hvad der betyder hvad

nåå men jeg lære det vel med tiden...det ser bare ud til at hver gang jeg lære lidt dukker der bare endnu mere op

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 28 April 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Nej det er nu ikke helt det der står!  Men hvad mener du med "hvor mange ampere den har"? Er det strømtrækket fra nettet du taler om - eller er det antal Ampere ud til højttalernè?

Der står at den har et "effektforbrug" på 550 Watt. Men er det max. eller er det bare når den er tændt, eller er det ved baggrundsmusik eller er det ved høj musik eller, eller, eller ?

Hvis det er max. (nok mest sandsynligt), så bruger den 550W/230V = ca, 2,4 Ampere. Det tyder på en rimleligt effektiv klase AB forstærker, hvis ellers data holder. Dette er dog kontinuerlige watt - peak (kortvarigt) kan der afgjort trækkes mere.

Men man kan udlede, at den næppe kan levere meget mere end de 2x200 Watt i lave impedanser, for hvor skal den få effekten fra? En tilnærmelsesvis fordobling af effekten i 4ohm vil være 2 x 350 Watt = 700 Watt. Altså mere end strømforsyningen kan klare  Forstærkeren vil dog udmærket kunne levere peaks (kortvarige pulser) over de 200 Watt. Da musik typisk er masser af pulser kan det være en udmærket forstærker.

En anden ting du kan bruge som "tommelfingerregel" er vægten. En 2 x 200 Watter på 17 kg lyder rimeligt for en alm. hifi-forstærker, men high-end er det næppe (igen helt andre regler for "digitale" forstærkere). Til eksempel vejer min 2 x 60 Watt klasse A forstærker ca. 50 kg og trafoen er på 1.000 Watt. Men prisen er helt afgjort også en anden end den i ovenn. eksempel.

Hvad er det for en forstærker?

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

det er min Rotel RB 1080 effektforstærker

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 April 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Nej det er nu ikke helt det der står!  Men hvad mener du med "hvor mange ampere den har"? Er det strømtrækket fra nettet du taler om - eller er det antal Ampere ud til højttalernè?

Der står at den har et "effektforbrug" på 550 Watt. Men er det max. eller er det bare når den er tændt, eller er det ved baggrundsmusik eller er det ved høj musik eller, eller, eller ?

Hvis det er max. (nok mest sandsynligt), så bruger den 550W/230V = ca, 2,4 Ampere. Det tyder på en rimleligt effektiv klase AB forstærker, hvis ellers data holder. Dette er dog kontinuerlige watt - peak (kortvarigt) kan der afgjort trækkes mere.

Men man kan udlede, at den næppe kan levere meget mere end de 2x200 Watt i lave impedanser, for hvor skal den få effekten fra? En tilnærmelsesvis fordobling af effekten i 4ohm vil være 2 x 350 Watt = 700 Watt. Altså mere end strømforsyningen kan klare  Forstærkeren vil dog udmærket kunne levere peaks (kortvarige pulser) over de 200 Watt. Da musik typisk er masser af pulser kan det være en udmærket forstærker.

En anden ting du kan bruge som "tommelfingerregel" er vægten. En 2 x 200 Watter på 17 kg lyder rimeligt for en alm. hifi-forstærker, men high-end er det næppe (igen helt andre regler for "digitale" forstærkere). Til eksempel vejer min 2 x 60 Watt klasse A forstærker ca. 50 kg og trafoen er på 1.000 Watt. Men prisen er helt afgjort også en anden end den i ovenn. eksempel.

Undskyld lidt OT men indimellem skal man også passe på ikke at lade sig snyde at vægten. Det er sket flere gange at producenterne, bare laver forstærkeren med en meget kraftig frontplade og lign for at få vægten op, så det kan ose af kvalitet, men det bliver strømforsyningen ikke kraftigere af.... Bare lige et hint.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

hvad er forskellen???? jeg mener dem jeg skal gange med volt for at finde frem til VA..

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 29 April 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

chillipepper skrev:

hvad er forskellen???? jeg mener dem jeg skal gange med volt for at finde frem til VA..

Ja, der er spændingen til forskel! 

På netsiden har du 230 Volt  .... og det giver ikke så mange Ampere (du kan max. trække 10A fra nettet).

På højttalersiden er det noget andet. 200 Watt i ohm (så skal vi have fat i ohms lov)

I det ovenn. regnehjul er:

U = spænding - Volt
R = modstand - ohm
I = strøm - Ampere
P = effekt - Watt

Hvordan man kan regne sig frem til den ene, når man kender mindst 2 af de andre kan ses i formlerne.

I dette tilfælde kender vi W (200) og modstand (8 ohm) og vil kende strømmen (Ampere)

Udfra "hjulet" kan vi se at strømmen er lig med kvardratroden af Watt/modstand. 200/8 = 25. Kvardatroden af 25 = 5 Ampere. Prøv selv at se hvor mange ampere det bliver ved 4 ohms belastning.  Kan du så også regne dig frem til hvilken spænding der kommer ud?

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

fine forklaringer, men vi skal lige passe på vi ikke kommer til at blande DC og AC sammen. Ohm's lov holder kun ved DC, når vi snakker AC som er det vi har på vores normale lys net og det som en forstærker sender til højtaleren, skal vi lige huske at der er noget der hedder faseforskydning. det vil sige at når en trafo er opgivet til 1000VA=1kVA kan den fx levere 10A ved 100V men det er belastningen som mængden af watt som bliver leveret fra nettet. så hvis det er en ren resistans fx. en effekt modstand, vil den trække 1000W. hvis det nu var en el motor, ikke at der sidder sådan en i en forstærker, vil den kun trække ca 0.85*1000VA=850W. da en motor indeholder noget induktiv reaktans.

at man så forsøger det bedste man har lært, at lave så lille faseforskydning vinkel på en højtaler man kan, er det langt fra de færreste højtaler der minder om en ren resistans. og det har de fleste også hørt om fx. når man siger at det er en svær højtaler at trække kan det skyldet, at man trækker en forholdsvis stor strom for at får de 50 watt der skal til at spille så højt som man ønsker.

håber det gav mening, det jeg fik skrevet. mest for lige at slå fast af VA og Watt ikke er det samme.

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

ja det får jeg så til 7,07 Ampere  200watt : 4 ohm = 50 kvardatroden af 50 =7,07

det  er altså rimiligt indviklet men jeg tror jeg har fattede lidt af det

og mig der bare ville høre lidt musik

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:

fine forklaringer, men vi skal lige passe på vi ikke kommer til at blande DC og AC sammen. Ohm's lov holder kun ved DC, når vi snakker AC som er det vi har på vores normale lys net og det som en forstærker sender til højtaleren, skal vi lige huske at der er noget der hedder faseforskydning. det vil sige at når en trafo er opgivet til 1000VA=1kVA kan den fx levere 10A ved 100V men det er belastningen som mængden af watt som bliver leveret fra nettet. så hvis det er en ren resistans fx. en effekt modstand, vil den trække 1000W. hvis det nu var en el motor, ikke at der sidder sådan en i en forstærker, vil den kun trække ca 0.85*1000VA=850W. da en motor indeholder noget induktiv reaktans.hvor får du de 0,85 fra er det noget der står på maskinen eller er det bare noget `alle`ved???

at man så forsøger det bedste man har lært, at lave så lille faseforskydning vinkel på en højtaler man kan, er det langt fra de færreste højtaler der minder om en ren resistans. og det har de fleste også hørt om fx. når man siger at det er en svær højtaler at trække kan det skyldet, at man trækker en forholdsvis stor strom for at får de 50 watt der skal til at spille så højt som man ønsker.

hvad er fordelen ved at den er svær at træke??  

håber det gav mening, det jeg fik skrevet. mest for lige at slå fast af VA og Watt ikke er det samme.

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

chillipepper-> de 0.85 er noget som er opgiver fra eksempelvis motorfabrikanten, og de 0.85 dækker den vinkel der er mellem spændingen over motoren og den strøm den bliver gennemløbet af. det bliver kaldet cos(phi), så hvis man tager vinklen mellem spænding og strøm som er phi og tager cos() til den får man den værdi, som for en asynkronkortslutnings motor(læs: normal el-motor) vil ligge mellem 0.9 og 0.7 alt efter opbygning, kvalitet, m.m...

det er heller ikke nogen fordel at en højtaler er svær at trække, men det kan være meget svært og MEGET omstændigt og lave en højtaler, som minder om en ren resistans over hele frekvens-området. og det bevirker så at i nogle frekvens områder minder den om det er ske i motoren, hvor den jo så trækker mere strøm en den burde, i forhold til ohms lov. Giver det mening?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 April 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
chillipepper skrev:

Ja, der er spændingen til forskel! 

På netsiden har du 230 Volt  .... og det giver ikke så mange Ampere (du kan max. trække 10A fra nettet).

På højttalersiden er det noget andet. 200 Watt i ohm (så skal vi have fat i ohms lov)

I det ovenn. regnehjul er:

U = spænding - Volt
R = modstand - ohm
I = strøm - Ampere
P = effekt - Watt

Hvordan man kan regne sig frem til den ene, når man kender mindst 2 af de andre kan ses i formlerne.

I dette tilfælde kender vi W (200) og modstand (8 ohm) og vil kende strømmen (Ampere)

Udfra "hjulet" kan vi se at strømmen er lig med kvardratroden af Watt/modstand. 200/8 = 25. Kvardatroden af 25 = 5 Ampere. Prøv selv at se hvor mange ampere det bliver ved 4 ohms belastning.  Kan du så også regne dig frem til hvilken spænding der kommer ud?

Som jeg forstår dette, så må en forstærker da kunne levere mange flere ampere peak end ved en vedvarende belastning? Jeg har målt en Rotel på 2x70 watt til 14 ampere peak og en NAD 216thx  til 25 ampere peak. Og nogle H/K'ere giver 100 watt pr kanal, og 100 ampere pr. kanal...

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:

chillipepper-> de 0.85 er noget som er opgiver fra eksempelvis motorfabrikanten, og de 0.85 dækker den vinkel der er mellem spændingen over motoren og den strøm den bliver gennemløbet af. det bliver kaldet cos(phi), så hvis man tager vinklen mellem spænding og strøm som er phi og tager cos() til den får man den værdi, som for en asynkronkortslutnings motor(læs: normal el-motor) vil ligge mellem 0.9 og 0.7 alt efter opbygning, kvalitet, m.m...

det er heller ikke nogen fordel at en højtaler er svær at trække, men det kan være meget svært og MEGET omstændigt og lave en højtaler, som minder om en ren resistans over hele frekvens-området. og det bevirker så at i nogle frekvens områder minder den om det er ske i motoren, hvor den jo så trækker mere strøm en den burde, i forhold til ohms lov. Giver det mening?

ja tildels men jeg lære det vel på et tidspunkt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 30 April 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Som jeg forstår dette, så må en forstærker da kunne levere mange flere ampere peak end ved en vedvarende belastning? Jeg har målt en Rotel på 2x70 watt til 14 ampere peak og en NAD 216thx  til 25 ampere peak. Og nogle H/K'ere giver 100 watt pr kanal, og 100 ampere pr. kanal...

JA. Grundet kondensatorerne i din strømforsyning (som lagrer spænding) kan du kortvarigt levere meget høje strømme i lave impedanser. Det kommer også an på selve udgangens dimensonering - f.eks. hvor mange udgangstransistorer der er brug og hvordan de er dimensioneret.

I HIGHfdelity ser du f.eks. peak målinger i 0,6 ohm, som viser hvor meget man kan "stresse" forstærkeren. Det sker ofte at sikringskredløb slår til i denne belastning.

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

DE 1000 Watt på trafoen er det en eller 2x500??????....jeg spør fordi jeg så en efecktforstærker i dag på 2x200 Watt og 2X ringkerner på 500VA hver så er det nok eller hvad???

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes