Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mission 753 brugtkøb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 29 April 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen

Jeg står i øjeblikket og skal opgradere mit anlæg med nogle nye ht'ere og i den forbindelse er jeg stødt på annoncen i KSB vedr. nogle mission 753. Jeg har snakket med annoncøren, som ikke ved deres alder, men siger at de generelt er i god stand. Jeg googlet mig frem til at modellen kom frem omkring 1994, hvilket vil sige at de kan risikere at være 12 år gamle allerede.

Hertil har jeg derfor nogle spørgsmål:  

Er det for risikabelt at købe dem (jeg er stud. så pengene hænger ikke på træerne)?

Er prisen (3600,-) rimelig for disse ht'ere?

Er der nogen der ved hvilket kantophæng de har?

Hvad skal jeg kigge/lytte efter når jeg tjekker dem?

Er der nogen der har erfaringer med samme ht'ere?

På forhånd tak for hjælpen

Esben

Til top Vis Baes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baes

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Slet ikke nogen der kan hjælpe???

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 April 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Mission 753 (Freedom) er fra 1994, der findes dog også en lidt tidligere model!

De kostede vist omkring 6000,- pr stk, så 3ooo,- samlet er mit bud!

Du kan nive forsigtigt i kantophänget, får du materiale med imellem dine fingre, så sig tak for kaffe og skynd dig hjem. Men jeg tror nu ikke at de fejler noget, det er vist et firser-fänomen, tror jeg nok!? 

Jeg foretrak 752´eren, men smag og behag er jo forskellig!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Skulle være alle tiders rockhøjttaler, og såmænd også glimrende allround - tror du ville blive glad for dem!

Hvis de er perfekte og det er freedomversionen, er prisen vel rimelig (synes jeg, med min stærkt begrænsede viden). Ellers skal der pruttes - enten mere eller mindre, afhængig af hvordan og hvorledes...

Prøv at gå ind på tnt-audio.com, og så gå ind under "secondhand hifi buying-guide. Der kan du se hvad du skal kigge efter !

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldingerne! Var ellers lige ved at erklære tråden død...

Mener ikke at ht'erne er freedom modellen, men bare den "almindelige". Prismæssigt ser det ud til at de går for alt mellem 150£ og 300£ på ebay.co.uk, og den oprindelige pris opgives til at være enten 800£ eller 1000£. Er det helt ved siden af?

På Mission's hjemmeside står der årstallet 1994 ved 75 serien, men jeg er i tvivl om hvorvidt det er udfasningsåret eller startåret på produktionen... Er der nogen der ved det?

Er der ikke andre der kan være behjælpelige med lidt viden, da jeg stadig er lidt vægelsindet omkring hvorvidt det er for risikabelt at købe dem?

Endnu en gang på forhånd tak

Esben

@ S.R. Vaughan

Hvor meget eller lidt bør jeg kunne prutte med prisen? (ved godt at det er såfremt stand etc. men kunne godt bruge en eller anden form for holdepunkt)

@ F. Christians

Ved du om ophænget er skum eller gummi? Og hvor lang levetid de respektive typer har? (har nemlig et skrækscenarie inde i hovedet, hvor ht'ernes kantophæng efter kort tid begynder at smuldre væk, hvilket er lidt skræmmende da det nok er smådyrt at rep'e eller udskifte alle 8 enheder...)

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

EBaes skrev:

Ved du om ophænget er skum eller gummi? Og hvor lang levetid de respektive typer har? (har nemlig et skrækscenarie inde i hovedet, hvor ht'ernes kantophæng efter kort tid begynder at smuldre væk, hvilket er lidt skræmmende da det nok er smådyrt at rep'e eller udskifte alle 8 enheder...)

Tillader mig lige at indsparke en fodnote - ved ikke om der er gummi eller skum, men som regel holder gummi højttaleren ud, dvs. 20-30 år eller mere. Skum derimod holder ca. 15 år. +/- 5 år alt efter hvilket miljø de er udsat for. 

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lillebror 751 gemt i et skab - og den har i hvert fald gummiophæng, så mon ikke det er det samme på 753. Købte dem i ca. 1994, og æhh, mener at de var ret nye på det danske marked dengang...
 Kantophængene på mine er som nye, så hvis de ellers er behandlet ordentligt, skulle de ha' mange gode år tilbage endnu!

Mht prisen er jeg langtfra sikker: mener at have hørt om en nypris på de 10000 for sættet - både for Freedom og den første. Lyder meget rimeligt: mine 751 kostede ca 4000 for sættet...
 -Og hvad skal sådan nogle ikke-freedom så koste brugt? Godt spørgsmål! Det er vel købers marked, med alt det surround-pjat der hærger nu for tiden, og så skulle freedom efter sigende være en god del bedre - tror jeg ville byde ham 27-2800 kr hvis de er i flot stand, men dit bud er nok lige så godt som mit.
 Er der ikke andre der har et forslag til den rigtige pris?

Forøvrigt: hvis du stadig er lidt usikker på om du kan gennemskue hvor gode de er, kan det være du skulle kigge dig om efter nogle nye. Ved godt at man ikke kommer langt med de penge til gulvhøjttaler, men det kan jo blive dyre lærepenge..  - undskyld hvis jeg lyder negativ, men du skriver jo selv at det helst skal være en fremtidssikret investering . Kan være det bare er fordi jeg selv engang har brændt mig lidt på et par brugte HT'ere - skulle ellers være muligt at gøre et godt brugtkøb. Læs afsnittet om at teste brugte HT'ere på tnt et par gange mere, indtil du føler du har styr på det!

S.R

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

@ S.R.

Tak for den super feedback. Er lidt mere rolig, hvis kantophængene er af gummi! Ved godt nogenlunde hvad jeg skal kigge efter, har bare været lidt bange for at købe katten-i-sækken med skumophæng der smuldrer tre dage efter købet...

Mht. at bruge pengene på nyt, så tror jeg at jeg stoler på min fornuft og forsøger mig med brugt. Udstyret med dine/jeres gode råd og almindelig fornuft kan det nok ikke gå helt galt.

For øvrigt rigtig godt link (tnt).

Hvis der er andre der har lyst til at byde ind med lidt viden om disse ht'er, så kom endelig frisk.

Bedste hilsener

Esben

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Selv tak Ebaes - kan godt forstå brugtmarkedet frister. Man kommer noget længere for de samme penge  !

Og ja, tnt er konge, stor respekt til drengene derfra! Arbejder selv på at få skrabet et Naim-sæt sammen til små penge - udelukkende pga dem !

S.R

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Yessir, så kom de i hus!!

Et par mission 753 i virkelig god stand bor nu hjemme hos mig.

Førstehåndsindtrykket er at der er en smule mindre bas end i mine dali 104, men til gengæld væsentligt mere perspektiv og mere "liv" i lyden. Derudover også meget mere top i lyden.
Er ovenud glad, dette delvis takket være de gode råd herinde fra.

Thumbs up og tak for det!
Esben

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Prisen på 800 pund passer fint; det er for et sæt og kursen var dengang så høj som 1375!

De blev vist solgt til 5995,- pr stk herhjemme!

1994 var året for intruduktionen af Freedom-serien, som består af 750LE, 752F, 753F og 754F!

Før hed de 751, 752 og 753!

Der findes også en sub i serien: 75AS

Til sidst: Tillykke. Og allersidst: Køb andre højttalerkabler; alt andet end de lidt pondusagtige Audioquest, det behøver ikke være særligt dyrt!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Prisen på 800 pund passer fint; det er for et sæt og kursen var dengang så høj som 1375!

De blev vist solgt til 5995,- pr stk herhjemme!

1994 var året for intruduktionen af Freedom-serien, som består af 750LE, 752F, 753F og 754F!

Før hed de 751, 752 og 753!

Der findes også en sub i serien: 75AS

Til sidst: Tillykke. Og allersidst: Køb andre højttalerkabler; alt andet end de lidt pondusagtige Audioquest, det behøver ikke være særligt dyrt!

@ nogen gode forslag til dette? Havde selv tænkt på VDH Clearwater (pga de gode anbefalinger og ikke mindst prisen), men ved jo ikke rigtig om de spiller med mit anlæg.... Evt. kunne noget decideret biwiring kabel komme på tale da biwiring efter sigende skulle forbedre ht'ernes performance en del?!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

VDH Clearwater koster kun basører, og dem kan du sagtens prøve!

Når det handler om kabler, så er frasen "en lille forbedring" nok mere rigtig.

Du får hverken nyt anlæg eller ny pladesamling, desværre!

Til gengæld vil du med ovennævnte kabel få en lidt bedre defineret bas, lidt flere detaljer "overall" og (afhængig af dit anlægs formåen) lidt mere hul igennem!

Dette "lidt bedre" vil så koste dig 2 x 3 meter á ca. 50 kroner og det er billigt i "hifi-sammenhæng", tro mig!

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Godt at du blev glad for dem EBaes - det er aldrig rigtig til at vide, før de står hjemme i stuen. Må dog sige at det overrasker mig lidt, at der er mindre bas i dem end i et sæt dali 104 - men har såmænd aldrig hørt et dem, så hvis du siger det, er det sikkert rigtigt!

Kabler - nu har jeg selv audioquest type 2, og jeg synes såmænd de er glimrende. Kan da godt være det kan blive bedre, men det er vist mere et spørgsmål om at tune lyden derhen af, hvor man vil ha' den. Oppustede synes jeg ikke de er, men har da selv lidt lyst til at prøve clearwater - så prøv endelig løs, og fortæl os om det !

Hvad for nogle AQ kører du?

S.R

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

@ S.R

Kører selv AQ type 4 så vidt jeg husker.
Mht. til den lidt mindre bas skyldes det nok basrefleksporten bagpå dalierne og deres placering lidt tæt på bagvæggen. Muligvis kan det tillige skyldes at sælger af de nye ht'er ikke har haft dem sat til flere måneder og at ophængene lige skal løsnes lidt op igen....
Hvem ved, det kan også være at kablerne gør en forskel....?
Eller også er det simpelthen fordi dalierne spiller lidt mere bulderbas sammenlignet med mission der har en mere tight bas!?

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dine nye højtalere! Jeg har selv et par, som jeg også har købt brugte. De er i teknisk fin stand, men lettere slidte udvendigt. Jeg er stadig super super glad for dem (havde også et par for 3-4 år siden, som jeg solgte pga. pladsmangel.

Jeg bruger dem i min hjemmebio, hvor jeg var så heldig at finde en matchende center på ebay.co.uk.

Se evt. linket i min signatur.

Baes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Rart at se nogle mission 753 ejere "komme ud af skabet". 

@ Kasper B.P.
Kunne være jeg skulle forsøge mig med at efterspænde mine ht'ere også. (har jo lige tjekket din hjemmebio ud + div. kommentarer)

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

EBaes skrev:
Rart at se nogle mission 753 ejere "komme ud af skabet". 

Nemlig!

EBaes skrev:
@ Kasper B.P.
Kunne være jeg skulle forsøge mig med at efterspænde mine ht'ere også. (har jo lige tjekket din hjemmebio ud + div. kommentarer)

Det synes jeg bestemt du skal gøre. Medmindre den tidligere ejer har efterspændt dem, så vil du sikkert opleve at nogle af skruerne skal spændes en hel del. OG det resulterer altså i en væsentlig lydforskel. God fornøjelse

kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

jeg havde mission 753 engang i midt 90erne, de blev årets højttalere dengang. købte mine i kt radio sammen med rotel ra 980 bx & rotel rcd 965ax for en samlet pris af 13000,00. listeprisen på mission 753 dengang var 5k pr. side. iøvrigt har jeg det nummer af sterophile som de blev testet af med et rimeligt resultat
Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

EBaes; som du selv er inde på: En renere bas vil synes at være en smule under niveau, set i forhold til en "mudret" bas!

Desuden er bas/mellemtone-enhederne mindre, mere stramme i lyden og Mission 753 er en forholdvis nemt drevet højttaler; så der kan skrues lidt mere op for svinet!

Endnu engang tillykke!  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes