Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 12:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ny subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 29 April 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg var så nede i Hifi-klubben i dag og høre Concept subben til mine Concept 6, men det var godt nok noget af en brummende fornøjelse, den var slet ikke stram nok til musik.

Så jeg overvejer lidt noget selvbyg, da mit budget ikke er så stort (4.000 kr.), og så tror jeg også at de kunne være meget sjovt. Mine krav er at subwooferen skal være god til musik, men samtidigt også være god til film, da det er der hvor jeg mangler bas i øjeblikket. Mit værelse er kun 8 m2, og jeg har ingen erfaring med selvbyg.

Jeg har overvejet lidt et sæt på www.frequence.dk der hedder S-10D. Er det et sæt der er noget vær? Har i nogen andre bud?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Thomas
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 29 April 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har selv bygget storebroren, S12-D og er virkelig super tilfreds, den er helt superen til Musik, hvor den slet ikke er "løs" men også til film er den stram. Subben var også det første bekendskab jeg havdfe med DIY, men bestemt ikke det sidste, den to 2 weekender at lave.

Ydermere er Servicen helt i top hos frequence!

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 29 April 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

Hej..

Jeg har selv bygget storebroren, S12-D og er virkelig super tilfreds, den er helt superen til Musik, hvor den slet ikke er "løs" men også til film er den stram. Subben var også det første bekendskab jeg havdfe med DIY, men bestemt ikke det sidste, den to 2 weekender at lave.

Ydermere er Servicen helt i top hos frequence!



Okay det lyder da godt.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 29 April 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg var lige inde på Peerless´s hjemmeside, og der stod at endheden var beregnet til en lukkede konstruktion. Hvorfor er der så i det sæt en basrefleks?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 30 April 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet lidt et sæt fra DAT der hedder Sub 26A, Det indeholder en 10" Vifa PL26 og en Hypex HS 200.

Er det bedre end det andet?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 30 April 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det er også en god enhed. Men du kan jo tage ind til DAT og spørge, da de har begge dele. De må kende forskellen på de to enheder, og har måske også alternativer. De har også DN2.0 forstærkerne.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Citat:"Jeg var lige inde på Peerless´s hjemmeside, og der stod at endheden var beregnet til en lukkede konstruktion. Hvorfor er der så i det sæt en basrefleks?"

Fordi kabinetkonstruktører ofte har andre ideer om en enheds anvendelse end fabrikanten af enheden. For øvrigt kunne man bare lukke refleksåbningen, hvis bassen blev for livlig - og så åbne til surround-brug! :)

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Det er også en god enhed. Men du kan jo tage ind til DAT og spørge, da de har begge dele. De må kende forskellen på de to enheder, og har måske også alternativer. De har også DN2.0 forstærkerne.



Jeg har desværre ikke mulighed for lige at komme ind til DAT forløbelig, men jeg må jo lige se om jeg ikke kan tage ind og høre dem en dag.

Citat af Mollecon:

Fordi kabinetkonstruktører ofte har andre ideer om en enheds anvendelse end fabrikanten af enheden. For øvrigt kunne man bare lukke refleksåbningen, hvis bassen blev for livlig - og så åbne til surround-brug! :)


Det vil sige at det vil være en god ide at have en ting, man kan sætte ind i basrefleksen når man hører musik og tage den ud når man ser film, for man mister da lidt dybbas når man stopper den til?

Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Rigtigt! Man 'sælger' dybbas til fordel for præcision . Man kan enten lave en 'låge', der lukker helt, eller bruge en 'prop' af en slags - gamle sokker, udskåne dele fra en skumgummi-madras... .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 889
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Til 4K kan man få en ny Audio Pro Ace Bass 2.

Går glimrende sammen med et sæt Martin Logan Aerius i. Fik glimrende anmeldelse i HF sidst i 2005 (kan ikke lige huske nummeret). 

 

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Til 4K kan man få en ny Audio Pro Ace Bass 2.

Går glimrende sammen med et sæt Martin Logan Aerius i. Fik glimrende anmeldelse i HF sidst i 2005 (kan ikke lige huske nummeret). 

 



Ja jeg har også kigget på den, så jeg må hellere tage til København en dag så jeg lige kan få hørt noget forskelligt.

Forresten hvor henne kan man få den til 4k udover brugt?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ingen der har hørt nogen af de overstående byggesæt? 
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg købt mig en Vifa PL 26, en Hypex HS 200 og en basrefleks, og jeg får det i næste uge.

Hvor stort et kabinet burde jeg lave, hvis jeg gerne vil have en hurtig bas, som er god til musik, men samtidigt også dyb nok til film.

Jeg ved ikke så meget om beregning af kabinetstørrelse, og jeg kan heller ikke finde ud af de programmer, som man skal bruge til det, så er der ikke nogen som kender en guide på internettet?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Forresten her er data'erne på enheden: klik her
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hvordan vil enheden opfører sig i et lukket kabinet på 50 l?

Jeg har prøvet at sætte det ind i WinISD, men jeg kan ikke finde ud af at tyde tallene, som jeg får ud af det.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se går den ned til ca 50hz i et lukket 50L kabinet.

Hvorimod WinISD siger at et bassrefleks på ca. 90L gi'r et f3 nede omkring 28hz.

Men hey...Jeg er amatør, så måske nogle af de "kloge" vil springe til?

__________________
"Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg fik disse data ud af det, er de okay?:


Number of drivers : 1
Box type          : Closed
Box size          : 50,0 l  
                                                                
              Relative                                            
Freq         Gain         SPL                                  
[Hz]         [dB]         [dB]                                 
20,00        -15,51       71,49                                
25,00        -11,83       75,17                                
30,00        -8,98        78,02                                
35,00        -6,76        80,24                                
40,00        -5,07        81,93                                
45,00        -3,79        83,21                                
50,00        -2,84        84,16                                
55,00        -2,14        84,86                                
60,00        -1,62        85,38                                
65,00        -1,25        85,75                                
70,00        -0,97        86,03                                
75,00        -0,76        86,24                                
80,00        -0,61        86,39                                
85,00        -0,49        86,51                                
90,00        -0,40        86,60                                
95,00        -0,33        86,67                                
100,00       -0,28        86,72                                
 
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Thomasen skrev:

Jeg fik disse data ud af det, er de okay?:Number of drivers : 1Box type          : ClosedBox size          : 50,0 l             ;           ;           ;           ;           ;           ;           &nb sp;          Relative        &nbs p;           &n bsp;                          Freq      &n bsp;  Gain         SPL         &nb sp;           & nbsp;         & nbsp;   [Hz]         [dB]         [dB]                       &nbs p;         &nbs p;  20,00        ; -15,51       71,49 & nbsp;         & nbsp;            ;           ;25,00        -11,83       75,17 & nbsp;         & nbsp;            ;           ;30,00        -8,98        78,02         & nbsp;            ;           ;  35,00        -6,76        80,24         & nbsp;            ;           ;  40,00        -5,07        81,93         & nbsp;            ;           ;  45,00        -3,79        83,21         & nbsp;            ;           ;  50,00        -2,84        84,16         & nbsp;            ;           ;  55,00        -2,14        84,86         & nbsp;            ;           ;  60,00        -1,62        85,38         & nbsp;            ;           ;  65,00        -1,25        85,75         & nbsp;            ;           ;  70,00        -0,97        86,03         & nbsp;            ;           ;  75,00        -0,76        86,24         & nbsp;            ;           ;  80,00        -0,61        86,39         & nbsp;            ;           ;  85,00        -0,49        86,51         & nbsp;            ;           ;  90,00        -0,40        86,60         & nbsp;            ;           ;  95,00        -0,33        86,67         & nbsp;            ;           ;  100,00        ;-0,28        86,72         & nbsp;            ;           ;   


Hvis jeg har forstået det rigtigt så har den et -3db mellem 45-50 hz... Så kan det dårligt kaldes en subwoofer.

Men måske med noget eq, altså hævning af bassen ved en bestemt frekvens kan hjælpe?

Så kan den vel nok nå ned til først i trediverne... og det er vel ok....

__________________
"Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Wvack skrev:
Thomasen skrev:

Jeg fik disse data ud af det, er de okay?:Number of drivers : 1Box type          : ClosedBox size          : 50,0 l              ;           ; ;           ; ;           ; ;           ; ;           ; ;             &nb sp;          Relative        & ;nbs p;             &n bsp;                            Freq      &a mp;n bsp;  Gain         SPL         &am p;nb sp;             & nbsp;         & amp; nbsp;   [Hz]         [dB]         [dB]                        &nbs p;         & ;nbs p;  20,00        ; ; -15,51       71,49 & amp; nbsp;         & amp; nbsp;              ;           ; ;25,00        -11,83       75,17 & amp; nbsp;         & amp; nbsp;              ;           ; ;30,00        -8,98        78,02         & amp; nbsp;              ;           ; ;  35,00        -6,76        80,24         & amp; nbsp;              ;           ; ;  40,00        -5,07        81,93         & amp; nbsp;              ;           ; ;  45,00        -3,79        83,21         & amp; nbsp;              ;           ; ;  50,00        -2,84        84,16         & amp; nbsp;              ;           ; ;  55,00        -2,14        84,86         & amp; nbsp;              ;           ; ;  60,00        -1,62        85,38         & amp; nbsp;              ;           ; ;  65,00        -1,25        85,75         & amp; nbsp;              ;           ; ;  70,00        -0,97        86,03         & amp; nbsp;              ;           ; ;  75,00        -0,76        86,24         & amp; nbsp;              ;           ; ;  80,00        -0,61        86,39         & amp; nbsp;              ;           ; ;  85,00        -0,49        86,51         & amp; nbsp;              ;           ; ;  90,00        -0,40        86,60         & amp; nbsp;              ;           ; ;  95,00        -0,33        86,67         & amp; nbsp;              ;           ; ;  100,00        ; ;-0,28        86,72         & amp; nbsp;              ;           ; ;   


Hvis jeg har forstået det rigtigt så har den et -3db mellem 45-50 hz... Så kan det dårligt kaldes en subwoofer.

Men måske med noget eq, altså hævning af bassen ved en bestemt frekvens kan hjælpe?

Så kan den vel nok nå ned til først i trediverne... og det er vel ok....


Der er jo en EQ i den Hypex forstærker så vil den kunne bruges?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja, brugen af EQ'ingen i Hypex'en vil gøre den til en subwoofer. Og det lave Q skulle bevare en fin impulsgengivelse. Du kunne evt. porte 50 liter boksen med en afstemning på 25 Hz. Det ville give -3dB v. 40Hz, og kunne bringe dig ned til godt 30 Hz med en EQ'ing på bare +3dB - dette kunne assistere enheden ved surroundbrug. Du skal så kunne lukke for porten til musikbrug, hvor du så kan udnytte den fine impulsgengivelse.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes