Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Bak på piben! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 30 April 2006 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

Halløj og godbehørigt aften,

Lad det på forhånd være sagt: Hvis du på nogen måde har det svært med nogensomhelst former for elitarisme, så klik i stedet her, da dette er et rendyrket, elitært og stræberisk indlæg!

Og næj-næj-næj, tross overskriften er der her hverken tale om Hother eller diverse "akustiske" pibetyper. Derimod den ægte vare, boyz, den ægte vare!

Musik er som bekendt begrænset af blot tolv toner. Nogle få gange i livet henføres man med løftede øjenbryn til at filosofere over "...hvilke tolv..."

Siden sådden ca. for lang tid siden, har jeg haft fornøjelsen af at være i begejstret besiddelse af Bach's Juleoratorium.

Nu kunne man straks fristes til at tro, at der her skulle være tale om en stærkt sæsonbetonet vare, men det er ingenlunde tilfældet. Tværtimod og ganske absolut taler vi om en helårsperversion!

Nogle få kan måske huske min udelte begejstring over operafænomenet Netrebko. Uha, siger jeg bare, dette er endnu større. Uha!

Som med al kompliceret musik tager det en rum tid, førend musikken for alvor er bundfældet og manifesteret helt ind i knoglen. I dette tilfælde har det for mig taget knap et år. Man kan så sige, at jeg er langsom, men det er der jo andre, der er blevet kaldt før mig

Ordet "kompliceret" er i dette, kompositoriske tilfælde blot en simpel tilsnigelse.

Selv om disse dersens i den moderne natur unødvendige gevækster kaldet træer måske nu er i fare for at vokse helt op i himlen, så vil jeg alligevel postulere, at netop Bach's Juleoratorium er af guddommelig kvalitet. Mindre rækker ikke.

Og hvorhenne ligger så forskellen fra al den anden klassiske musik, you may politely ask?

Jow, hr. Bach brugte ikke alene tonal og harmonisk iteration (gentagelse), men også en underliggende, rytmisk iteration. Lidt en kontrast til de andre, store komponister, da dette fordrer et nærmest uhæmmet kompositorisk overblik.

Set i lyset af, at Juleoratoriet reelt er en småreligiøs hyldest til ham dersens Jesus (som vidst i virkeligheden slet ikke hed Jesus, men noget helt andet) og hans fødsel og genopstandelse, så har Bach her i vidt omfang brugt både letkøbte og førhørte midler.

Men... og igen: Men... under overfladen ligger der mere begravet, end som så .

Nu er det vidst lige tiden at indskyde, at wærket fylder små tre CD'er. Altså en helaftensbeskæftigelse. Netop derfor er der en fyldig grund til rendyrket, kompositorisk ærefrygt over et sammenhængende værk med en så klar intention: En hyldest til det guddommelige.

Og det er lige netop også, hvad dette wærk i sig selv er: Guddommeligt!

For nu at kome tilbage til den førnævnte iteration:

Harmonisk/rytmisk bevæger vi os ikke kun i renæssancen, men skisme også lagt frem i tiden. Nøglebegrebet er rytmisk manifestation.

Mens det harmoniske og tonalt interaktionelle manifest af det guddommelige findes i utvedtydige mål f.eks. (måske specielt) i passagerne med kor og strygere (iterationen, manifestet af det guddommelige), klart understregende et formål med både form og funktion - så findes der underliggende et rytmiske manifest som en slags "nøgle" gennem hele kompositionen. Om dette så er bevidst eller ubevidst skal være usagt. Blot er der en klar, rød (og rytmisk) tråd, som i mine øren uværgeligt indikerer, at det er bevidst. Og netop derfor det guddommelige strejf, set i forhold til de andre store, klassiske komponister.

I disse tider, hvor formen er vigtigere end indholdet, er det en lise for sjælen at opleve et sådant gennemarbejdet værk, hvor den kompositoriske fremgangsmåde tydeligvis har været "Bottom Up" modellen. Forklaret på måske mere forståeligt dansk, så forudsætter denne model, at man ikke alene har et klart og veldefineret mål, men også at man på forhånd har et ret gevaldigt overblik over, hvad der skal gå forud før målet. Flertallet af komponister skriver stadig efter "Top Down" metoden: Start i den ene ende, så skal vi nok nå til den anden ende. Udfaldet behøver jeg vidst ikke komme nærmere ind på

Mens begge disse metoder er velkendte blandt computer programmører, så er "Bottom Up" modellen for komponister og musikere langt sværere at forholde sig til. Kravet om det på forhånd definerede mål er nemlig særdeles vanskelig at forene med den kreative proces, idet "Bottom Up" modellen kompositorisk vanskeliggør blot en lille mængde udstryksmæssige og kreative variabler. Komponisten er med andre ord bundet af Finalen, af den overordnede idé.

Udover at mestre det helt store, musikteoretisk forchromede overblik, så mestrede Bach samtidig det klanglige overblik. Og dette på ganske enestående vis.

Lidt friskt formuleret kan man sige, at Bach er faderen til orkestral multitasking - eller måske til multitasking i det hele taget...

Og jow, lige som man troede, at dette indlæg kunne holdes over bæltestedet, så kan man godt tro om igen, gnæk-gnæk

Bach var sådden en slags musikalsk hermafrodit! Han kunne nemerlig begge (eller alle?) dele; forene det på forhånd definerede med den kreative proces - og dette med en underliggende og sammenkædende rytmik.

Måske taler vi ligefrem om en "triofrodit", da han som få (hvis ikke den enste) også kunne inkorporere en målrettet rytmisk struktur som en del af et samlet wærk?

Under alle omstændigheder taler vi om noget (et) wærk, der på mange og måske endda frustrende måder nærmer sig det definitive.

Skal man udtrykke det i mildere vendinger, så kan det næppe kvæges mindre end at Bach - og måske specielt dette wærk - er et sandt statement i den klassiske verden. Sublim og atter sublim kompositorisk beherskelse på et uhørt højt plan. Køb den før dine naboer

På trods af det måske vel lave Lix tal for ovennævnte fodnote, så vil jeg afslutningsvis og alligevel vove det gyldne spørgsmål:

Hvad er den potentielt bedste udgivelse af dette jule-wærk

Med ægte nathilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 April 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Et smukt musikskriv min gode G/S.

Der er rigtig mange og mange gode plader. Ingen når alt i Bach så man kan gerne have flere. Mine favoritter er:

Ny, nyere: Gardiner (Archiv) Suzuki (BIS)

Ældre: Jochum på Philips

Og denne som man i det mindste bør høre på Deutche Harmonia Mundi med Collegium Aureum og Gerhard Schmidt-Gaden. Det er med drenge- og mandskor, drengekor kan være slemt men disse ”Tölzer Knaben” har måttet undvære søde sager medens dette stod på og synger stilrent og skønt uden süsse knaben unoder.

4 stk der ikke kan undværes.

Pas på med Bach, man kan komme til at have for lidt liv til at nå det. B-moll messen med Gardiner, og  Johannes Passion med Suzuki.

I herrens 2000, gjorde John Eliot Gardiner en Bach pilgrimsrejse. Han gennemrejste Europa og USA og opførte hver uge i hele året Bach’s kantater. Pladeselskabet (Archiv/Deutsche Gramophone) måtte stå af projektet, så nu udgiver Gardiner selv koncerterne på CD. Anbefales!!!!! Kig evt på MDT.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Fornemt indlæg

Har desværre ikke selv nået det modenhedsniveau, der er helt fundamentalt for at komme igang med denne for mig nye genre af kompliceret musik. Horizonten udvides konstant, og i den "rigtige" retning skulle jeg mene, så jeg skal nok nå det. Til den tid, vil jeg med garanti søge tilbage i denne og lignende tråde efter gyldne råd til hvor skejserne skal investeres  

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Et smukt musikskriv min gode G/S.

Der er rigtig mange og mange gode plader. Ingen når alt i Bach så man kan gerne have flere. Mine favoritter er: Ny, nyere: Gardiner (Archiv) Suzuki (BIS)
Ældre: Jochum på Philips

Og denne som man i det mindste bør høre på Deutche Harmonia Mundi med Collegium Aureum og Gerhard Schmidt-Gaden. Det er med drenge- og mandskor, drengekor kan være slemt men disse ”Tölzer Knaben” har måttet undvære søde sager medens dette stod på og synger stilrent og skønt uden süsse knaben unoder.

4 stk der ikke kan undværes.

Pas på med Bach, man kan komme til at have for lidt liv til at nå det. B-moll messen med Gardiner, og Johannes Passion med Suzuki.

I herrens 2000, gjorde John Eliot Gardiner en Bach pilgrimsrejse. Han gennemrejste Europa og USA og opførte hver uge i hele året Bach’s kantater. Pladeselskabet (Archiv/Deutsche Gramophone) måtte stå af projektet, så nu udgiver Gardiner selv koncerterne på CD. Anbefales!!!!! Kig evt på MDT.

Selv tak, ærede hr. SES.

Jeg har efterhånden en 50-60 stykker af Bach (dog ingen af dem, du her nævner) og jo, det skal doseres, ikke misbruges. De fleste er engelske indspilninger (incl. oratoriet), og disse englændere kan altså ét eller andet med deres kortradition, kan anbefales!

En for længst hedengangen flamme sang i noget af det bedre opera-kor-halløj, så bl.a. ad den vej blev jeg påduttet korsang i generøse baner, hvilket selvfølgelig var et sandt svir. Abstinenserne har været der lige siden

4 stk der ikke kan undværes... jamen, det må jeg så alligevel, men kun indtil pladeshoppen igen frekventeres.

Jochum må jeg undvære helt - til trods for at mange gyldne stunder findes på vinyl, jeg ved det godt. Men valget er taget, så der bliver fremover kun købt småt og brugt i den afdeling.

Gardiner virker seriøst grænsende til det voldsomme, så ham vil jeg se lidt nærmere på. Håber ikke kvaliteten lider under mængden i et så stort projekt. Imponerende!

Johannes Passion... sig mig er du tankelæser?

Noget af det første jeg tænkte på, da jeg første gang hørte et af de større Bach wærker, var netop Johannes Evangeliet. Så dér ramte du endnu engang plet!

Nødvendigt må det være med en returbold. Kan ikke gøre det med musik, så her er i stedet en af dem med rigtige bogstaver i: "Gödel, Escher, Bach" af Douglas R. Hofstadter (Aschehoug) ISBN 87-11-11040-6. Du vil med næsten statsgaranti finde, at den starter, hvor Bastian's "Ind i Musikken" slutter. Et af vor tids primære bogværker, påstår anmelderne.

Der bukkes herfra

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Fornemt indlæg

Har desværre ikke selv nået det modenhedsniveau, der er helt fundamentalt for at komme igang med denne for mig nye genre af kompliceret musik. Horizonten udvides konstant, og i den "rigtige" retning skulle jeg mene, så jeg skal nok nå det. Til den tid, vil jeg med garanti søge tilbage i denne og lignende tråde efter gyldne råd til hvor skejserne skal investeres

Takker, Frede1977!

Prøv evt. med sopranen Anna Netrebko som en kickstarter. Det har virket på flere i omgangskredsen. Deutsche Grammophon har oven i købet udgivet flere operaer med hende på DVD, og det kan være en god ting at starte på, da man absolut ikke får ondt i øjnene af at se på hende

Skal du ha' gode tips, så lav trygt en søgning på ovenstående hr. SES. Han fører dig med udsøgt smag og sikker stil til guldklumperne, som ellers kan tage år og mange skuffelser at finde. Nævnes skal bestemt også herrer som micjac og Kurt von Kubik (+ en hel masse glemte).

Prøv at tage et kig i ovenstående Netrebko-tråd, der er nogle gode start-steder, synes jeg.

EDIT: Glemte helt at sige Amadeus! En glimragende udsendelse på DR P2, mange godbidder af de gyldne!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes