| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at opdatere delefilteret på et par selvbyggere, jeg har lavet for længe siden. Jeg har så støvet min gamle computer med CLIO Lite af og målt en del på højttalerene. Jeg var så en dag inde og kigge på Frequences byggesæt og faldt over mange af deres frekvenskurver som jo er yderst pæne.
Det der undrer mig lidt er, hvordan de måler ned til 20 Hz. De skriver jo, at det er målt i en afstand på 1 m (og ofte i ca. 1 m højde også) i et alm. lytterum - altså ikke ekkofrit. Det er jo fint, men så er der noget, der ikke hænger sammen, eller også er der noget, jeg har misforstået.
Den målemetode som de bruger er MLS. Med den kan man simulere et ekkofrit rum ved at definere et målevindue. Effekten er, at refleksioner ikke medtages i omregningen (fft) til frekvensdomænet, men ulempen ved metoden er, at man ikke kan måle de laveste frekvenser fordi vinduet simpelthen ikke er stort nok til at kunne rumme de lange bølgelængder. Med det setup (målt 1m fra højttaleren 1m over gulvet - 1. reflektion er fra gulvet) Frequence bruger, er den laveste brugbare frekvens 839 Hz! En anden ulempe er, at man mister opløsning jo lavere frekvensen bliver, men Frequences kurver gå ned til 20 Hz i fuld opløsning.
Hvad har de gjort? Taget en nærfeltsmåling af bassen og sat de to kurver sammen, men "glemt" at fortælle det? __________________ mvh Jesper
|