Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rotel RB976 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg overvejer at  købe en brugt effektforstærker til min center (Dynaudio 42C). I øjeblikket bruger jeg min NAD T742 surroundreceiver til at trække både center og baghøjttaler (Dali Piono agile). Lyden fra baghøjttalerne er jeg rimelig tilfreds med, men føler at min center godt kunne trænge til en opgradering. Det skal siges at jeg har Audiovector M3 Signature til fronter der trækkes af en Sirirus DM-100 effektforstærker, så det er klart at lyden fra centeren halter bagud.

Spørgsmålet er hvor meget jeg skal ofre for at få en lidt bedre lyd fra centeren. Jeg er mest lun på at købe en gammel effektforstærker til den og bl.a. set en 6 kanals forstærker - Rotel RB976 til 1000 kr. Den kan brokobles og bruges som 3 kanals, således at jeg også kan bruge den til min baghøjttalere. Jeg kunne godt tænke mig en multikanals effektforstærker, da jeg så har muligheden for at udskifte min surroundreceiver til en surround for-forstærker/receiver på sigt....

Men hvor stor forbedring vil sådan en brokoblet Rotel kunne give? Er det værd at prøve for en tudse? eller mener I at jeg skal bruge lidt flere knaster / evt. skifte centeren ud?

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

ingen kommentarer?

Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Min korte erfaring siger mig at hvis du vil have samme klang i front og center skal det være lavet til hinanden. Altså samme leverandør og model, ellers skal du være meget heldig at det passer sammen. I mit setup har jeg en Denon AVR 1905 reciever som eneste forstærker. På denne er det muligt at indstille hvor kraftigt den enkelte HT skal spille og meget mere.

Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)

Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig, ville jeg gribe chancen!!

Men som Kiilsgaard også nævner, kan det jo muligvis give nogle klangproblemer. Din center vil højst sandsynligt udmærke sig ved en lysere eller mørkere klang.. Dette kan dog igen afbalanceres med valg af Ht. kabel..

Men hvis du kunne låne den og høre ad, ville det selvfølgelig være super.. Når det er sagt vurderer jeg ellers en effekt til at være et rigtig, rigtig godt køb, ikke mindst taget prisen i betragtning.....

I mit system kører jeg med Dali front og Paradigm center, udover enhederne har mange similariteter lyder de bestemt ikke ens. Paradigm er i dette tilfælde noget "Mørkere" i lyden, dette udlignede jeg ved at benytte mig af sølvbelagte, vdh clearwater, kabel til center og kobber, elephant bi-wire til stereo. Så du er ikke nødvendigvis helt fortabt hvis det synes alt for usammenhængende :)

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så gjort noget helt andet: Jeg skifter centeren ud med en ATC SCM 20SL standerhøjttaler, hvilket burde give væsentlig bedre lyd.

Men det giver nok bare et endnu større behov for at få en seriøs effektforstærker sluttett til - specielt, da ATC'en vist ikke er den mest følsomme højttaler i verden.

Jeg får højttaleren på søndag, så jeg kan ikke sige noget om lyden endnu......

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes