Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Coax til XLR? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Øhh, hvordan er det lige man laver en ledníng fra coax til XLR???

Det drejer sig om at tage signalet digitalt fra CD via coax (phono) til D/A boksen som har AES/EBU XLR ind, og S/PDIF også i samme stik. CD ud er jo 75 ohm og AES/EBU siger 110 ohms impedans.

Alternativ kan jeg også bruge en coax (phono) til toslink S/PDIF, som D/A dimsen også tager imod. Den RCA bøsning jeg så på boksen i første omgang er ved nærmere eftersyn en BNC Wordclock forbindelse. Ellers ku jeg også have sat BNC på CD'en, æv.

(Det er jo trist at DIN stik ikke er enerådende mere......)
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er ikke tosset med BNC, men BNC i begge ender kunne være det nemmeste....og er det BNC på DAC´en, så kan du evt. lodde en RCA/phono stik, bum slut prut.

Ellers er jeg lidt usikker omkring 75 og 110 ohm. Jeg kunne forstille mig en omvendt balacering kunne virke, altså dele skærmen fra CD og split den i to, men det vil ikke gi dig nogen fordele ved balanceringen, så er det bedre med forslag et tror jeg.

Mvh

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Ok, det ser ud til at man kan lodde den "varme" ledning til ben 2 på xlr stikket og skærmen på ben 1 og 3. Så går det altså fra coax ud til xlr ind. Så burde D/A boksen selv kunne finde ud af hvilket type signal det er. Men jeg har ikke fået prøvet endnu.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Ok, det ser ud til at man kan lodde den "varme" ledning til ben 2 på xlr stikket og skærmen på ben 1 og 3. Så går det altså fra coax ud til xlr ind. Så burde D/A boksen selv kunne finde ud af hvilket type signal det er. Men jeg har ikke fået prøvet endnu.

Det er i hvert fald metoden når det drejer sig om analoge signaler. Fx har jeg selv rca ud fra forforstærker til xlr ind på effektforstærker. Her fungerer rca varm leder til xlr ben 2 og rca skærm til xlr ben 1 og 3.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Lige et resultat.

Det virkede med et coax fra CD'ens digital udgang til AES/EBU - S/PDIF indgangen. Jeg tvivler på det normalt vil virke, men den Behringer DEQ 2496 der er tale om kunne altså godt finde ud af det.

Generelt er der mange problemer med at gå fra ubalanceret kabler med RCA stik til XLR stik. Der er både niveau forskelle og impedansforskelle man er nødt til at tage højde for hvis det skal virke ordentlig. AES/EBU arbejder med niveauer på 6 -7 volt for ind og udgange, og det er lidt højere end almindelig forbrugerelektronik. Har jeg f.eks. en analog udgang med 1 volts udgang, kan jeg sagtens kører den ind i Behringerens A/D indgang, men jeg vil miste en hel masse dynamik fordi jeg ikke kan udstyre konverteren nok. Og det er et stort problem når man taler digitalt, fordi jeg så måske kun har et digitalt signal med et dynamik område på 60 dB (eksempel)

Vejen ud er lidt nemmere, der kan man bare dæmpe signalet. Se f.eks her: http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1574.pdf

Tak for de private råd.

Og så virker balanceret kabelføring som en meget bedre ide end de tåbelige RCA stik, er vælger at tilslutte stel til sidst

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes