Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 08:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Audiophile komponenter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
5776
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

hej

jeg er igang med at bygge et sæt orion højtalere fra Linkwitz lab, hvor der til disse hører et aktivt delefilter + equalisering.

jeg har netop modtaget vejledning og printplader fra USA og skal nu ud og have fundet stumper til filtrene.

der skal bruges i nærheden af 50 modstande og 10 op-amps til hver side + en spandfuld kondensatorer.

op-amps = OPA2124

modstande = 1%

mit spørgsmål lyder så om der er nogen der har erfaringer med op-amps og modstande der har mere Audiophile egenskaber end andre?

mvh

mads ilum

Til top Vis 5776's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5776

JensRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej Mads,

Jeg ved ikke om du mener OPA2134 (Dual opamp fra Burr/Brown)

Jeg plejer at anvende enten den eller AD826AN eller NE5532 alt efter frekvensområde og placering i signalvejen.

Jeg bruger standard metal films modstande (MFR25) 1% er helt normalt i dag og der burde ikke være problemer med at skaffe dem.

Jeg bruger gerne PP eller PE kondensatorer i mine filtre og måler dem ud for at finde ens par til højre og venstre kanal. Det kan være en god ide at måle en del komponenter fordi de fleste kondensatorer ikke er til at betale hvis de skal have bedre end 10% nøjagtighed.

Jeg foreslår at du prøver at bygge dit filter med standard stumper og ser hvordan det lyder. Senere kan du begynde at udskifte til mere eksotiske stumper - men dette har det med at blive dyrt, og da mange specielt kondensatorer vokser i fysisk størrelse når de skal være "Audiophile" kan det betyde at du kommer til at bygge fuglereder for at få stuperne til at passe på printet.

Det skal blive spændende at følge dit projekt - held og lykke

\Jens

Til top Vis JensRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensRasmussen Besøg JensRasmussen's Websted

5776
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

hej

jo det var godt nok OPA2134 jeg mente

jeg har netop bestilt modstande og kondensatorer i USA, hvor jeg fandt nogle 2% panasonic kondensatorer og 1% modstande, så nu bliver det spændende at se når det kommer hjem

jeg vil se om jeg ikke kan få postet nogle billeder når jeg kommer igang.

mads

Til top Vis 5776's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5776

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes