Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hovedtelefoner - afstemning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Har du et sæt gode hovedtelefoner i dit anlæg?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
61 [64,89%]
33 [35,11%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at hovedtelefoner er en smule undervurderede i den generelle highend debat, og måske af mange regnes for mindre fint.

Men måske har folk blot de gode hovedtelefoner, men glemmer at bruge dem, eller generelt tager dem så meget for givet, at de glemmes i hifidebatten ?

Hvor dyre behøver et sæt gode hovedtelefoner at være, for at godkendes til seriøs hifilytning ?
Er der oversete perler, man bør lytte til, og evt. anskaffe ?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Grado SR80... Godkendt til hifi-lytning? -Næppe... Godkendt til mange timers godt "samvær" med min favorit musik? -Helt bestemt  Jeg bruger hovedtelefonerne sammen med en ombygget Audiotrak DR Head, hvor jeg har skiftet opamps og strømforsyning, og jeg synes ærligt talt at resultatet er mere end hæderligt, når jeg bruger min HTPC (med Audiotrak Prodigy 7.1lt) som lydkilde med ukomprimeret musik rippet i FLAC fra mine egne cd'er.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Enig. Hovedtelefoner kan afslører ting man sjældent (eller nogensinde) får med med tradtionelt hifi. Til gengæld bliver perspektivet aldrig det samme.

Jeg har Sony MDF F1... absolut en perle. Og så er komforten LANGT foran mange af de traditionelle konkurrenters - komfort er IMO meget ungervurderet. Ingen nyder musikker ordentligt, hvis de har ondt i ørene.

Eneste negative er, at de med 12ohm er lidt for stor en mundfuld for de fleste head-amps. Jeg bruger min Pathos indtil jeg finder seperat løsning, så jeg slipper for at tage højtalerkablerne ud først

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Alligevel savner jeg et sæt hovedtelefoner som kan give mig en oplever som kan konkurrere med oplevelserne foran mine højttalere.

Der findes noget der kaldes 'head speakers', som er en mellemting imellem hovedtelefoner, og højttalere.

De hænger lige langt nok fra ørerne, til at fjerne illusionen af at lyden kommer inde fra hovedet.
Meget snedigt, egentlig. 

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Har stemt nej, det eneste jeg har der ligner er et sæt Altec Lansing til computeren.

Grunden til at jeg ikke ejer et seriøst hovedtelefon setup er, at jeg ikke kan forlige mig med den måde jeg får musikken på - den lyder "mærkeligt" og jeg bliver hurtigt træt af det (måske perspektivet som Frede omtaler). Så det er ikke noget jeg vil bruge mange penge på, for mig er højttalere og et lytterum løsningen.

Jeg har dog ikke forsøgt mig med binourale optagelser, men da det mest er klassisk og "underlig" musik der bliver udgivet som disse, gider jeg ikke prøve...jeg vil kunne høre den musik jeg kan lide og ikke en gang "hifi plingeling lyde"

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har stemt ja; men det er lidt overdrevent! Jeg har nemlig, som Clemmensen, også Grado hovedtelefoner!

Om ikke godkendt til high-end, så 10hver10fald til godkendt til folke-hifi og opnåelse af en höjere indre ro. De spiller SQ godt, men ikke perfekt! (Hovedtelefonforstärkere af en vis kvalitet er et must, tror jeg nok!)

Hovedhöjttalere; det er SQ smart, meeen..... http://www.precide.ch/eng/eergo/ergo.htm 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Helt klart en god måde at få en forholdsvis billig musikoplevelse på. Hovedtelefonerne giver også den fordel, at man kan høre Rammstein uden at genere underboen. Jeg bruger selv Grado 325 og som forstærker en MF X-can V.3. En dag må jeg lige lytte lidt til et par Sennheiser 650... det skulle være guld.

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Gode hovedtelefoner er guld værd !

Jo de er nok glemt i den store debat. En af de helt store fordele er, at man helt slipper for den akustiske forvrængning som stuen giver i form af bl.a. stående bøger (resonanser) og reflektioner fra vægge, loft etc.  Sjovt nok tolkes dette af nogen som kedelig og flad lyd uden boooom.

Der findes mange gode på markedet, men man skal nok op over 1000,- for et godt sæt. 

Lige nu sidder jeg og lytter på et par AKG K240 Studio - nok en af de mest benyttede i lydstudier. Er ikke specielt dyr, sidder rigtig godt på hovedet og er uhyggelig neutral - måske kedelig. Har også et par rigtig gode Sennheiser liggende, men der er prisen grim.

I studier benyttes hovedtelefoner tit til justering af udstyr i forbindelse med indspildning og højtalere (monitorer) til et hurtigt slutcheck. Igen p.g.a. den store forvrængning som opstår ved stående bølger og diverse resonanser, selvom man her har dæmpet en hel del. Sært så få HIFI folk der helt har fanget den del, men hovedtelefoner i en go kvalitet giver helt sikkert meget for pengene og er et nemt step i den rigtige retning.

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv et par hovedtelefoner jeg syntes er gode og giver en for mig lækker lyd - jeg bruger dem mest når jeg ligger og slapper af og når konen ikke vil høre på for højt musik

Det er et par Sennheiser 650 med Sudgen headmaster hovedtelefon forstærker jeg har købt mig, og det er en udemærket kombination    

Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige modtaget brev fra High-Fidelity; jeg har sq vundet en Creek OBH21!

Ikke en "state of the art" hovedtelefonforstærker, men alligevel en dejlig præmie!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har stemt ja, også med et sæt Grado, SR-60. De er dog ikke helt i mit almindelige anlæg, men ved siden af computeren på arbejdet, tilsluttet en Pioneer PD-S802 og en Carrotman forstærker. Ikke highend eller noget, men skidegodt til arbejdet

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg har lige modtaget brev fra High-Fidelity; jeg har sq vundet en Creek OBH21!

Ikke en "state of the art" hovedtelefonforstærker, men alligevel en dejlig præmie!

Tillykke

Pas med at tilslutte den impedanser under 32ohm (samlet)... det kan det ikke holde til

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jamen Frede for ind i 3H; jeg har jo netop Grado og de har jo en impedans på lige akkurat 32 ohm!

Nå, hvis den brækker sig, så får den bare hammerhævn med min 2 punds mukkert, ingen smalle steder her!  

Og tak for "tillykke´erne", jeg er ikke vant til at vinde noget!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jamen Frede for ind i 3H; jeg har jo netop Grado og de har jo en impedans på lige akkurat 32 ohm!

Nå, hvis den brækker sig, så får den bare hammerhævn med min 2 punds mukkert, ingen smalle steder her!  

Og tak for "tillykke´erne", jeg er ikke vant til at vinde noget!

Det skal nok spille fint, men mine 12ohm's Sony'er kunne OBH21 dælme ikke tåle

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Ja, det satser jeg da også på!

Desuden får den nok et kort liv hos mig, jeg satser nemlig på at lave en 3,5 watt´s rør-ib om til en hovedtelefonforstærker!

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Sennheiser HD600 Rules!!!
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er eneboer....så hovedtelefoner er underordnet......og naboerne har ikke klaget....endnu...

Kunne dog godt tænke mig et par lavfølsomme, diskrete hovedtelefoner til når jeg er på farten....mine gamle Koss-hovedtelefoner fra Hifiklubben kunne godt trænge til at komme på pension...

Kunne dog ikke finde på at smide flere tusind kroner efter hovedtelefoner. Det er mere en, jeg-har-ikke-noget-at-bruge-penge-på-ting for mig...men min kammerat købte et par Sennheiser 650, og da han i forvejen kun havde sit gamle konfirmationsanlæg, ja så var det jo en billig måde at få vellyd på
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Har pt. 2 sæt, som bruges flittigt til lytning om aftenen når familien vil andre ting - eller sover.

De 'gamle' er et par Stax SR-34 som til trods for at være i den billge ende af Stax's program stadig har flere af de legendariske elektrostat egenskaber (selvom disse blot er 'electrec' dvs. uden bias spænding) - vanedannende, man bliver altid ved at vende tilbage til det princip, men... bassen er ikke rigtig med og de ruller noget af på toppen.

Nu har 'ynglingen' på holdet HD-650 taget over - og de gør det sgu rigtigt godt. Glæder mig til at hører dem med min DIY PPAver2 når den kommer op at trille...

Mvh

HeJu

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum