Ja.. så kan jeg da lige få nogle minutter til at gå med en kort beskrivelse af mit udstyr..:
Billede:
Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1 link
Hjemmebygget MediaCenter...
Lyd:
NAD T753 Surround receiver link
Sony Pascal SA-VE835D 5,1 Højtalere link
Hjemmebygget MediaCenter...
Andet:
5m DVI kabel fra Mediacenter til skærm
5m digital coax fra Mediacenter til NAD
30m 2,5kvdmm highflex "guld"kabel til højtalere, samt "guld" banan stik
Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1
Efter at have forsøgt med nogle LCD skærme fra Sony og Samsung, prøvede jeg dette VQ40-1, det er uden tvivl det absolut bedste af dem jeg har testet..
Skærmen levere et usandsyndligt klart og lækkert billede, ikke kun som PC monitor men også som TV kilde.. farverne er naturtro og klare, designet passer lige ind i resten af systemet og kæresten brokker sig heller ikke over at det hænger på væggen ;)
- Jeg har bare sat mediacenter til at vise en akvarie pauseskærm ;)
Betjeningen af TV´et er nem.. bare tænd og den tænder på sidst andvendte kilde, eller skift mellem kilderne direkte på "deres taster".
Skærmen har HDMI og DVI ind, med HDCP support og den kører 1360x768 med pixelmapping 1:1, uden nogle problemer..
Jeg fik skærmen hos www.vildepriser.dk til 14550kr. leveret.

NAD T753 Surround receiver
NAD´en trækker sq det meste.. og der er ik så meget at sige om den.. for den står bare og laver det digitale signal fra Mediacenteret om til noget højtalerne kan bruge..
Og det gør den sq godt! :)
Det er en ordentlig krabat og den virker solid, samt kvaliteten er iorden..
Terminalerne bagpå er dejlige nemme at bruge sammen med bananstik, eller som skrueterm., dog synes jeg at dens blæser støjer lidt.. selv om den ikke laver noget.. FY NAD, det kunne i gøre bedre.. hvad med om den ikke kørte når forstærkeren ikke er varm??!
NAD´en kostede 5595 hos HIFI klubben dengang..

Sony Pascal SA-VE835D 5,1 Højtalere
Jeg havde før nogle Dali Concept 10/1 og center, de gjorde det alle tiders til mit behov, men de krævede også at man næsten indrettede stuen efter dem.. (LÆS: STORE)
Jeg har nu byttet dem ud med nogle Sony Pascal højtalere, og til min store overraskelse er der rigelig med bund i den sub!!, lyden fra de små alu-satellitter er også fenomenal, man hører ikke at de har et så lille membranareal.. i en blindtest ville jeg ikke kunne høre forskel på dem og Dali´erne, indtil man rammer et vist lydtryk, så kan man godt høre at der er mere membramareal hos Dali, især i mellemtonen.. men klart også ved bassen når der virkelig skal pumpes igennem. men alt ialt en MEGET positiv overraskelse! (Og også disse er accepteret af damen - selvom hun ikke skal bestemme er det jo godtnok at holde luften lidt ren) ;)
Pascal højtalerne fik jeg for 5250kr hos AudioSound, da det var det sidste sæt de havde.

Mediacenter
Jeg har selv sammenbygget et mediacenter.. jeg har brugt MANGE timer på optimering og på at finde ud af hvilke dele der passede mig bedst..
Her kommer en mere detaljeret gennemgang af netop opbygningen af Mediacenteret..:
MediaCenteret har kostet ca. 10500kr.
Kabinet:
Coolermaster CM Media 260 Silver link
Valget faldt på netop dette kabinet da det ikke fylder ret meget, men stadig kan holde std. PSU og ATX bundkort, samt 2 Harddiske, et DVD-drev og en 3,5" valgfri enhed..
Kvaliteten er ganske glimrende, montagen er nem og alt i alt er det et skidegodt kabinet.
Der medfølger VFD display samt fj. betj. begge dele med noget meget fornuftigt software!
Man skal huske at bestille riser-card med, om man vil have PCI-E eller AGP!

Bundkort:
Asus A8N-VM-CSM - Link
Efter meget søgen, læsen og overvejen faldt valget på dette kort af flere grunde;
1. Zitech benytter det i deres MediaCenter ;)
2. Det har onboard VGA med DVI ud (nVidia 6150)
3. Det har onboard fornuftigt lydkort
4. Det har SATA/ATA/1394/USB
5. Dual Ram support samt PCI-E16x port (HVIS man vil opgradere)
6. Athlon 64 CPU (Ud over Intels Mobile er det den "koldeste" CPU)
Alt ialt er det faktisk et fornufigt kort.. dog har det kun 2 PCI.. jeg skal dog ikke bruge mere end de 2 max.
nVidia 6150 chippen er fin til MCE2005, den har ikke nogen problemer med at køre TV og MCE bilede sammen.

Ram: 2x1GB DDR400
Der er ikke så meget at sige her.. jeg bruger Elixir og har ikke haft problemer..
CPU: AMD Athlon 3200+
Valgt fordi den ikke udvikler så meget varme, den er billig og den yder ganske fornuftig..
CPU Køler
Thermaltake Golden ORB 2 - Link
Billig og effektiv CPU køler, den kan faktisk holde CPU´en kold uden at møllen kører (10% CPU, 34grader), ved 100%CPU og 1400rpm er temp 41grader. Så det er finfin.
Hastigheden styres af bundkortet.

Harddisk:
WD Caviar SE16 3200KS, 320GB, SATAII - Link
320 GB, 300 MB/s, 16 MB Cache, 7200 RPM, Hurtig, billig, støjsvag og fornuftig kvalitet..

DVD-RW Drev:
Samsung TS H552U - Link
Std. DVD±RW Drev, ikke noget specielt, det har dog den fordel at det larmer ikke ved alm. DVD afspilning.

PSU:
shg PSU 400 Watt Low Noise, 120mm, 17db - Link
Billig, støjsvag og god PSU til dette behov.. Og så har den møllen i bunden, hvilket er vigtigt mht. kabinettet!.

TV Tuner kort:
Hauppage WinTV-PVR-500 MCE - Link
Analogt Dualtuner kort, som er MCE2005 cert. Dvs. det er automatisk understøttet af Windows MediaCenter..
Jeg købte kittet, så jeg fik en Hauppage/MS fj. betj. med, samt IR modtagermodul, fj. betj. er en absolut fornuftigt kvalitet!.
Det bliver varmt ad h. til!! Men ellers virker det ok, dog synes jeg ikke at TV signalet modtages særlig godt.. (KabelTV)

Keyboard:
Ruwido Living Room Keyboard - Link
Et lille smart og funktionelt IR keyboard.. virker ganske glimrende..
Det er det samme som Amitech sælger, bare til det dobbelte (næsten)

PRISER:
Kabinet, inkl. VFD |
CoolerMaster CM Media 260 incl. imon |
kr 1.499,00 |
PCI-E Riser til kab. |
CoolerMaster CM Media 260 - PCI-E Riser |
kr 249,00 |
Bundkort |
Asus A8N-VM/CSM |
kr 578,75 |
CPU |
AMD Athlon64 3200+ |
kr 975,00 |
RAM |
Elixir DDR400, 1024 MB 2stk |
kr 1.437,50 |
Køler |
ThermalTake Golden Orb II |
kr 273,75 |
Harddisk |
WD Caviar SE16 3200KS, 320GB, SATAII |
kr 1.223,75 |
TV-kort |
Hauppauge WinTV-PVR500MCE, KIT |
kr 1.550,00 |
Xtra køler 80mm |
80mm papst silent 17db |
kr 123,75 |
DVD-RW |
Samsung DVD RW |
kr 611,25 |
PSU |
shg PSU 400 Watt Low Noise, 120mm, 17db |
kr 299,00 |
Keyboard |
Ruvido livingroom keyboard |
kr 456,25 |
Software |
Windows MCE2005 |
kr 887,00 |
I ALT |
|
kr 10.164,00 |
Såå det har faktisk kosten en del.. men man har jo også et MediaCenter OG en PC OG en gamer maskine..
OPBYGNING:
Se stort billede
Her ses bundkortet, nemt at gå til, montér CPU/køler og ram inden du smider det i kabinettet.
Se stort billede
Her ses CPU køler, for at montere den skal man bruge den medfølgende bundplade, men det er nemt nok.. bare på med den.. husk kølepasta.
Se stort billede
Demontage af org. bundplade.
Se stort billede
Husk kølepasta... og så bare på med køleren.
Se stort billede
Klar til montage i kabinettet.
Se stort billede
Bundkortet monteret i kabinettet, her ses også pladserne til PSU, HD og DVD drev, på billedet mangler Riser-card holderen, som sidder tværs hen midt i kabinettet.
Se stort billede
Som det kan ses, så var der ikke helt plads til alle ribber, så jeg måtte skille mig af med nogle stk., det blev gjort med køleren afmonteret og vha. en nedstryger.
Se stort billede
Et billede bagfra.. her ses DVI og RGB VGA ud.. samt at kabinettet er forberedt på SCART stik, hvis man har de lyster...
Se stort billede
VFD display´et kommer løst og skal skrues i kabinettet, men ingen ben i det..
Se stort billede
VFD afskærming..
Se stort billede
VFD bagfra, her ses at VFD funktionerne overføres fra et lille controllerboard til VFD via et fladkabel, fladkablet er ikke monteret endnu, men det skal sidde på de 2 rækker ben.
Se stort billede
Her ses VFD controller boardet, samt IR modtager.. ctrl boardet skal have noget strøm fra PSU´en (stel, 5v og 5v stdby), derfor leveres den med en "strømtuv" der fylder ad h. til.. så jeg satte mig for at skille SHG PSU´en ad og lodde tingene direkte ind i den.. for at undgå flere kabler en højest nødvendig..
Ud over det skal den også have en USB tilslutning til VFD og IR controller kortet..
FOr at den kan slukke PC´en via remote, har den en powerbtn ledning som skal ned på bundkortet og powerbtn fra kabinettet skal så hen på dette lille controller kort..
Fladkablet til VFD display´et ses også her.
Se stort billede
Her ses PSU adskildt og ledningerne er klar til at blive krympet..
Jeg har i samme ombæring cuttet de overskydende ledninger (xtra 3x HD+floppy), da de ikke skulle bruges og jo flere ledninger der roder, des ringere luft gennemstrømning.
Ud over dette har jeg efter en del tests med varme og støj, fundet ud af at PSU blæseren sagtens kan nøjes med 5vdc direkt og ikke 7vdc som den indbg. regulator giver..
Laver RPM = lavere støj, og så længe det ikke gør at den bliver for varm, så er det finfin.
Da PSU´en ikke sidder over bundkortet som normalt, var +12v stikket til bundkortet for kort, så det forlængede jeg også lige..
Se stort billede
Klar til at blive lukket..
Se stort billede
Ikke flere kabler end nødvendigt..
Se stort billede
For at PSUen kan være i kabinettet skal den medfølgende (følger med kab.) ramme monteres..
Se stort billede
Trylle.. trylle..
Se stort billede
..og den er monteret.. gaffatapen holder på en lille pude, som forhindrer evt. raslen md kabinettets cover..
Se stort billede
Her ses VFD/IR controller kort, klar til at blive monteret, jeg har sat et stykke dobbeltklæbende tape på, for at holde fast på enden.
Her ses også strømkabel til controlleren, powerbtn og fladkabel.
Se stort billede
Her ses kortet monteret, den gule, røde, sorte ledning fører op til IR modtageren.
Se stort billede
Et lille overblik, inden jeg gøre videre.. jeg har også lagt DVD IDE kablet på plads her..
Se stort billede
DVD-RW drev monteret i ramme.
Se stort billede
SATA HD monteret i ramme, jeg har her fundet en gammel køleprofil fra en CPU, og brugt den som passiv køling af HD.. den sænker temp. 7 grader..
Se stort billede
Et lille overblik igen.. rammerne med HD/DVD monteret.. samt SATA kabel og Power kabel til HD/DVD monteret.
Se stort billede
Her ses riser-card profilen, der er et hul som jeg har monteret en 80mm Papst blæser i, da TV-kortet bliver MEGET varmt..!!
Blæseren reguleres sammen med CPU blæseren.. den høres ikke, men på trods af lave rpm, flytter den rigeligt med luft til at holde TV kortet på en fornuftig temp..
(Denne feature samt passiv køling af HD var ikke nødvendig, men jeg skulle jo have tiden til at gå ;)
Se stort billede
Riser-card profil bagfra..
Se stort billede
TV-kort monteret i riser profil.. klar til montage i kabinettet.
Her er også plads til 1 PCI kort mere samt et PCI-E16x kort.
Se stort billede
Her ses endnu et sæt kølere der fulgte med kabinettet, de kunne ikke være der for CPU køleren, så jeg flyttede dem blot lidt.
Se stort billede
Et sidste overblik..
Pænt og nydelig kabelføring.
Ved drift er MB tamp. på ca 32 grader.
Se stort billede
Et sidste billede.. her med låget på.. klar til at blive installeret..
Jeg bruger så SPDIF ud, som min NAD konvertere.
Signalet deler NAD´en så elektronisk mellem Front/Rear/Center og SUB ved 100Hz.
MediaCenteret er extrem støjsvag.. hvis du sidder i sofaen kan du kun ane lyden fra PSU/TV kort blæseren, men kun hvis man lige lægger mærke til det..
Jeg har sikkert glemt noget..
Har i spørgsmål så skriv, så vil jeg forsøge at svare..
Mangler i billeder af noget specifikt, så skriv..
Det var alt for nu.. tror jeg..