| Forfatter |
|
chriller4 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et sæt System Audio SA205 stående på min reol, se evt. opstilling her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3895&TPN=1
Nu er mit spørgsmål, hvad skal disse højtalere stå på ? Jeg har overvejet filt-, gummidutter osv. - men hvad synes i ?
Man kan jo få det nævnte i de fleste byggemarkeder, men har i andre gode ideer, må i gerne lige skrive en henvisning et link eller noget.
Meninger og råd modtages med kyshånd !  __________________ Hilsen Christer Holte / Musikanmelder her på sitet
Mit anlæg, klik her
Min hjemmeside: www.christerholte.dk
|
| Til top |
|
| |
j_gerd Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Typisk vil man jo sætte spikes på sine højttalere så lyden ikke forplanter sig i underlaget.
Nu skal jeg dog ikke kunne sige hvor meget lyden sætter sig den reol, og om det vil have nogen effekt mht. den placering dine HT'er har.
Under alle omstændigheder er de jo nok en bønne dyrere end de filt-"dutter" du foreslår. Ca. 300 pr. set i hifiklubben
Det kan være at der er nogen andre her på forummet der har erfaringer med nogen spikes der er billigere(?)
Men ellers er pointen jo at lyden ikke skal sætte sig i det HT'en står på, og derfor kan du jo også bare sikre dig et ressonansfrit underlag. Som f.eks. sten. Det ser sikkert ikke kønt ud,  men teknisk set burde det vel være det optimale... Men jeg har godt nok aldrig eksperimenteret med det selv
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved godt det lyder som en fuser, men t-hansen har et sæt spikes til 59 kr. har selv købt tre sæt. kvalien er en by i rusland ( dvs justeringsmulighederne ) men ellers er de nu ganske pæne.
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par gummidutter med "abesnot" imellem - fungerer ganske udemærket hos undertegnede - og er meget billigt og nemt at have med at gøre ;) __________________
|
| Til top |
|
| |
Ørstrøm Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
| Et par gummidutter med "abesnot" imellem - fungerer ganske udemærket hos undertegnede - og er meget billigt og nemt at have med at gøre ;) |
|
|
Helt enig!
Abesnot, eller "BlueTac" som det hedder internationalt er helt uovertruffent som underlag. Bruger det selv melem mine standere og mine HT'ere.
Jeg er desuden blevet anbefalet det af flere forhandlere, deriblandt Audio Consult.
Desuden koster det ikke en... __________________ My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
|
| Til top |
|
| |
chriller4 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarende, flere modtages gerne
Det der "abesnot" er det som er fra Würth ? Synes bare at vide det limer som bare pokker...
Ellers, hvor fås det henne og hvad koster det ?
Endnu en gang, tak ! __________________ Hilsen Christer Holte / Musikanmelder her på sitet
Mit anlæg, klik her
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare det almindelige blå plakatkilster halløjsa, Kan vel nærmest købes over alt, i hvert fald i boghandler og lign.
|
| Til top |
|
| |
chriller4 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahh okay
Hvor meget vil du anbefale at komme under ? hvor meget skal den hæves fra underlaget ?
__________________ Hilsen Christer Holte / Musikanmelder her på sitet
Mit anlæg, klik her
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2003 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har som sagt lavet en sandwich-konstruktion med gummedutter med "Blue Tac" imellem - hvor meget skal man bruge - hmm bob bob - det er vist ikke så vigtigt, bare en klat. :) Desuden har jeg lavet sandwichen højere foran, så ht er tiltet baglæns, det gjorde virkelgi underværker.
Fordelen her er jo at du kan prøve dig frem, og finde den løsning er passer dig bedst, uden at det koster noget - næsten. Det er nemt at arbejde med, så ja - Prøv dig frem!
MVH __________________
|
| Til top |
|
| |
Aben Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 19 November 2003 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil nok mene pulsar points er overkill i denne sammenhæng!
Prøv "Blue Tac" først - det er næsten gratis og fungerer som sagt glimrende. Bruger det selv på mine avance sig3'ere, så det er ikke af snobberi-grunde jeg anbefaler det! __________________
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et sidespørgsmål, nogen der har prøvet at bruge Blue Tac under fødderne på forstærker, cd-afspiller osv.?
|
| Til top |
|
| |
chriller4 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
| Lige et sidespørgsmål, nogen der har prøvet at bruge Blue Tac under fødderne på forstærker, cd-afspiller osv.? |
|
|
Hvad skulle det være godt for ?
__________________ Hilsen Christer Holte / Musikanmelder her på sitet
Mit anlæg, klik her
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spørgsmål. Nogen mener det forbedrer lyden på en eller anden måde. Er ikke selv overbevist, men måske man skal have bedre grej - hvad ved jeg.
Det skulle også virke rigtigt godt hvis man tager Blue Tac under fødderne mens man lytter. Eller i ørerne - det giver sådan en dejlig blød lyd. __________________
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
chriller4 skrev:
Pascal skrev:
| Lige et sidespørgsmål, nogen der har prøvet at bruge Blue Tac under fødderne på forstærker, cd-afspiller osv.? |
|
|
Hvad skulle det være godt for ?
|
|
|
Hej Chriller
Prøv at lægge din hånd på forstærker/afspiller når du spiller lidt højt. Disse svingninger/rystelser som du registrerer har negativ indflydelse på systemets lyd, og kan reduceres med resonansdæmpende midler fx, pulsar points. Som Aben nævnte tidligere tror jeg også du bliver overrasket over effekten..........
|
| Til top |
|
| |
j_gerd Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 23 November 2003 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som gammel-jas skriver er idéen med fødder/spikes/(whatever)-ting under HT'erne at forhindre lydbølgerne i at forplante sig i underlaget. Derfor må det som udgangspunkt være en markant forbedring bare at få en eller anden slags fødder til dine højttalere. Det kan jo være at det er en smule pebret at købe pulsar points fra starten af. De koster trods alt 400 spir pr. sæt...
Du kan jo prøve med det der blå stads under HT'erne til at starte med, og hvis du kan høre forskel, så kan du jo altid opgradere yderligere derfra...
|
| Til top |
|
| |