Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Arcam AKA Cambrigde!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa vise mænd!

Nu har jeg gennem de seneste dage nærstuderet markedet for disse to producenter, og der er visse ting, som er mig lidt uvis.

Arcam laver produkter til typisk dobbelt af hvad Cambrigde gør. Lyden er dog besnærende ens, meget af det har samme filosofi osv. Det skal dog siges, at en direkte A/B test ikke har været mulig, så meget af det er sådan "overblik"s agtig.

Så faldte jeg over noget meget pudsigt, mange af opbygningerne er ens, f.eks. måden kredsløbne er støbet sammen på, ens D/A konvertere, nemlig Wolfson, samme type endda.

Toppen af poppen kom så, da jeg så Cambrigde udgav et par nye dvd afspillere, lige akkurat som Arcam lancerer nyt. Det er der jo i og for sig ikke noget underligt i, men det pudsige er, at Cambrigde dvderne hedder akkurat det samme som de plejer at gøre hos Arcam, nemlig DVD 79 samt DVD 89.

Nu bliver jeg nød til at spørge oraklet, har disse producenter noget som helst med hinanden at gøre, udover de begge er bosat i England ?

Hvis de har noget med hinanden at gøre, er det så som datterselskaber, eller efteraber Cambrigde bare Arcam?

Jeg bliver nød til at spørge, da mange af tingene virker pudsige...

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 04:33 | IP-adresse registreret  

Arcam er en forkortelse for A&R Cambridge, så umiddelbart kunne navnene jo godt indikere en sammenhæng. Men så vidt jeg ved har de ikke noget med hinanden at gøre.

Første gang jeg hørte om Cambridge var i forbindelse med lanceringen af deres DACMAGIC 1 i 1994, hvor den nærmest revolutionerede markedet og satte helt nye standarder for hvor meget kvalitet man kunne få for sølle £150, og i den forbindelse syntes jeg at kunne huske det var folkene bag Pink Triangle der stod bag dette mærke som produktudvikles i England men produceres i Kina.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft Cambridge, men har nu Arcam. Sammenlignet med fx Denon kan man måske godt sige, at Arcam og Cambridge lyder i samme retning, men jeg synes nu alligevel slet ikke, at mine Arcam-forstærkere lyder varmt og blødt som Cambridge gjorde.

Mig bekendt har firmaerne ikke noget med hinanden at gøre, og de dvd-afspillere, du nævner, er helt forskellige (se evt. featurelisten). Arcam udvikler mig bekendt selv dvd-afspillerne, mens Cambridge muligvis laver rebadged udgaver af andre - i hvert fald siges en Cambridge DVD79 at være identisk med en Oppo.

Arcam er en del dyrere, men ifølge mine ører svarer prisforskellen til et tilsvarende hop i kvalitet

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Arcam hed oprindeligt Amplification & Recording Cambridge.

Det eneste de har til fælles med Cambridge (altså hifi-mærket) er, at begge firmaer er startet af tidligere elever på Cambridge´s (altså universitetet) "elektronik-linie".

Begge firmaer er også hjemmehørende i Cambridge (altså byen).

Arcam; det bliver man glad for!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Begge firmaer er også hjemmehørende i Cambridge (altså byen).

Tja, det kan jo da så kun være halvt rigtigt da Cambridge Audio er hjemmehørende i London

http://www.cambridgeaudio.com/content.php?COID=13

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tror personligt heller ikke de har noget med hinanden at gøre, men det er da påfaldende så meget af det der er ens ?

Men ja, det er jo sådan i flere brancher, så hvorfor ikke også i denne, synes dog det virker en del uprof. at navngive ens dvd afspillere som en anden producent i samme land.

Svarer sådan set til, at thule's næste forstærker kommer til at hedde B100?

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hmmm....Bare for at gøre forvirringen større, så har jeg en brochure om Audiolab 8000S (fra ca. 1996), og her står - hold nu fast:

Audiolab
Cambridge systems technology Ltd
Spitfire Close
Huntingdon
Cambs PE18 6XY
England

Hvad sker der her??? Opstod Audiolab, Arcam og Cambridge alle blot i samme by, eller er der en bedre konspirationsteori?
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Haha, sh*t det her bliver stort :P

Gad vide om vi kan tjene penge på det her ??? :D

Spøg til side, jeg synes blot det giver mere mening til teorien, som går på, at en "relativ velkvalificeret" teknologi linie findes på cambrigde universitetet ? Eller hvad synes i andre?

Jeg synes det lugter meget af, at de studerende lærer krammet der, og så siden hen er der startet forskellige firmaer op pga. de værdier, mange af konstruktionerne baserer jo på det samme, her tænker jeg i særdeleshed på Arcam / Cambridge, om valdet af konvertere osv.

Bare nogen kunne komme med den rigtige og endelige løsning :D

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Wamba; skal man have den helt rigtige løsning, så må man nok forfatte et brev til ovennævnte fabrikanter!

Arcam har både været i Philips og Sonys rodekasser og har fået 10-4 udstyr ud af det!

Tonka; beklager min misinformation. Som der så rigtigt står, så har Cambridge hovedkvarter i London, ikke i Cambridge, sorry!  

Men jeg mener nu at have læst, at det er startet efter en uddannnelse på Cambridge!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Kigger man på et kort over England http://www.life-adventure.dk/sites/england/kort.asp?site=eng land, så vil man se at Cambridge ligger pænt tæt på London!  Ca. 100 km fra London´s centrum, og London er en stor by!

Hundington ligger ca 25 km fra Cambridge http://maps.google.co.uk/maps?oi=eu_map&q=Huntingdon& ;hl=da, kig selv!

Ingen belæring, bare en update på folkeskolens geografiundervisning!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes