| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Koeffe
Generelt sagt findes der 2 typer pick-upper. MM (moving magnet) og MC (moving coil). MM har et output der ligger på ca. 3-6mV og MC'ere har et output der er ca. 10 til 20 gange svagere. Dvs. at MC indgangen på din phono-del, forstærker signalet tilsvarende mere end MM indgangen. Når du kører din Bias MM PU via MC indgangen overstyrer du denne da den ikke er skabt til at modtage et så kraftigt signal. Der findes dog visse MC PU'er med højt output der kan bruges i en MM indgang.
Du kan ikke altid uden videre se hvilken type en PU er. De PU'er der har en aftagelig nåleforpart der kan udskiftes er vist alle MM'er (tror jeg nok). På visse PU'er giver navnet også et praj. F.eks. hedder mange af Ortofons PU'er noget med "MC...".
Jeg ved ikke helt hvad du mener med løse forbindelser. Er dette stadig et problem efter at du har skiftet over til MM-indgangen?
" uhyr stor følsomhed over for bump" Mener du RIAA'en eller pladespilleren?
Men du skal ihvertfald ikke bruge en MM PU i en MC indgang. Jeg ved ikke om man faktisk kan ødelægge RIAA'en ved dette...?
Det er da ikke videre besværligt at gå ind på en PU producents hjemmeside og tjekke hvilken type PU du har? Med mindre den ikke produceres mere selvfølgelig.
Her er en god side med masser af info om de fleste PU'er der er produceret:
Cartridge Database
|