Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hullernes glorie (rør) - nu med billede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, undskyld overskriften, men jeg kunne ikke lige finde en bedre beskrivelse.
Sagen er den, at jeg har fået nogle russiske "NOS" EL84 rør fra slutningen af 70'erne som utestede. Fint nok de ikke er testede og parrede, men jeg undrer mig over der omkring hullerne er en glorie - ikke kraftig, men den er der. Fra nogle Sovtek jeg havde husker jeg at de også fik en "glorie" rimeligt hurtigt (de første 12-24 timer eller sådan, så var der glorie på dem) - og de kan da også godt lige Sovtek i opbygning. Så mit spørgsmål... Er det sandsynligt at den glorie stammer fra noget fabriksindbrænding (gjorde man det dengang? Men gør det i hvert fald ikke nævneværdigt i dag med mindre vi snakker Genelex KT88 og WE 300B eller andre dyre nyproducerede entusiast rør). Eller er de ikke helt så NOS som det påstås...?
De JJ EL84 rør der pt. sidder i mine Bofa'er har efterhånden pænt mange timer bag sig, de afsætter fulde 12 w og udviser ikke den mindste glorie

Anyway, de har været huid billige, så bare de har et kvart liv tilbage er pengene ikke helt spildt

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Den 'glorie' - er det noget der lader sig fotografere ?

Jeg har lidt svært ved at forestille mig, hvordan det ser ud.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Ja, mon ikke. Jeg poster lige et billede her på siden i aften.
"Glorien" er noget materiale, som strømmer ud gennem hullerne i anoden og sætter sig på glasset som et sølvagtigt og med mindre det er kraftigt, så gennemsigtigt, lagt.

PS. Jeg forveksler det ikke med "getter"materialet fra getter-ringen.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Netop med EL84-rør er det meget almindeligt, at man ser en form for "afbrændingsmateriale", som er smuttet ud gennem hullerne i anoden. Min erfaring er, at dette ikke har nogen som helst indflydelse på rørets egenskaber eller resterende liv.

Den mest tydelige form for dette ser man tit (altid) hos EL84'ere fra Tungsram. Dette er dog altid meget "sølvfarvet" og ikke at forveksle med den mere røgfarvede, som ofte ses på andre EL84.

Hvad der rent fysisk er årdagen til, at dette materiale fiser ud der, ved jeg ikke.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

@ fredmarantz

Takker for info! Ja, specielt Reflektor's EL84 (Sovtek, EH) har meget kraftig brun. Jeg har også set det på andre rør, f.eks. ECF80 af mange mærker. Mullards er vist også sølvfarvede.

@ Spencer

Her det lovede billede:

http://peecee.dk/?id=39609&noresize=yes

Det var alligevel lidt sværre, specielt når det ikke er mere udpræget. Men det lykkedes faktisk meget godt.
Faktisk tror jeg det er en anelse mere synligt på billedet end man umiddelbart vil vurdere det med det blotte øje.

De er med CCCP og stjerne omkranset af en femkant. Ægte "ostalgi"*

(* absolut ikke at forveksle med nostalgi!)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Det er vist bare en lille smule sort snask ?
Hvis du bare lader være med at lukke dem fra 'Rent Hjem' indenfor, så går det vel.
Der sidder også noget af den slags, på mine Golden Dragon EL34'ere.
De spiller nu ganske fint alligevel, og er ikke begyndt at gløde rødt, hvor de ikke må.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det rør ser sundt ud - rent visuelt!

Hvis man skal checke, om røret i øvrigt er i orden er der to veje: At teste det i en rigtig god rørtester - eller endnu bedre: I det kredsløb, som røret skal være en del af.

Vedr. livslængde: Umuligt at fastslå med 100% nøjagtighed. Det kan stå af nårsomhelst - eller kan vare i 5000 timer. Mange parametre afgør dette - der er skrevet tykke bøger om dette - det bliver alt for omfangsrigt og abstrakt, men en væsentlig livsforlængende faktor er temperatur under drift

Røret skal kunne komme af med varmen under drift - glødespændingen må ikke være højere end det, som den er normeret til (EL84 = 6,3V) -  tit tales der om, at man skal kunne afbryde den såkaldte B+, som forårsager elektronvandringen fra Katode til Anode i røret. Dette minsker "forbruget" af katode-elektroner, som der ikke i matematisk/fysisk forstand er uendelig mange af. Det er det, som en "stand-by"-knap gør.

Sidste væsentlige faktor for livslængde er den mekaniske håndtering af røret, som bør minimeres og hvis man SKAL håndtere røret, skal dette gøres forsigtigt, da glasset jo kan gå i stykker - få svagheder/små revner, som i sidste ende kan medføre, at det bliver utæt (kraftigt Vacuum indeni), og vacuum forsvinder = man kan vinke farvel til røret.

Nogle gange virker et rør ikke, fordi benene er snavsede og bør renses. Ligeledes KAN der være grunde til at rense de små huller i rørsoklen (PAS HER MEGET PÅ !!- da der kan stå livsfarlige spændinger i apparatet, som man i uheldigste fald kan kan komme i kontakt med ved rensning af disse) - gør det kun, hvis du VED hvad du skal gøre for at undgå dette.

Dette blev til lidt mere end du egentlig spurgte om, men når det ene ord ta'r det andet - ja, så kører det bare.

Hvis det var MIT rør, som er på fotoet, ville jeg ikke være umiddelbart bekymret.

Venligst

Freddy

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

@ fredsmarantz

Takker for info. Nu var det også mest et spørgsmål om hvor NOS de rør var. NOS (New Old Stock) er ifølge min opfattelse gamle rør der kun har ligget på lager siden de blev lavet. Det er da rigtigt nok at et par hundrede timer tager de ingen skade af, men dog er de så IMO ikke længere at betegne som NOS. Near NOS kan måske gå an som betegnelse.

Jeg har selv sat mine Bofa'er i stand, bygget et nu solgt byggesæt og loddet i et par andre, så jeg er rimeligt med på de spændinger der er i sådan én. Men tak for advarslen Det er ikke ligesom transistorforstærkere. Op til en 100 v dc eller sådan, så stikker jeg gladeligt pølserne i den når den er tændt (OBS, det er noget jeg gør, jeg aner ikke hvad elektrikere, lovryttere og læger siger, men jeg har ikke taget skade af det. Hvis nogen følger mit eksempel er det på eget ansvar)

Ang. håndteringen, så har jeg et EL34 liggende der har været droppet på et trægulv fra 1-1,5 meters højde eller noget i den stil. Indmaden rasler lidt og der er slået et lille stykke glas løs der hvor en leder føres ind i røret. Det er her over ét år efter ulykken endnu ikke blevet utæt og fungerer tilsyneladende Det nægter bare at dø

Kender godt det med det ene ord tager det andet

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
  Op til en 100 v dc eller sådan, så stikker jeg gladeligt pølserne i den når den er tændt (OBS, det er noget jeg gør, jeg aner ikke hvad elektrikere, lovryttere og læger siger, men jeg har ikke taget skade af det. Hvis nogen følger mit eksempel er det på eget ansvar)

Jeg kan forstå på teksten, at du ikke har prøvet at hvile den tynde hud på underamen på chassiet, og samtidig væe en smule svedig på pølserne, og så ramme de 50-100 V, som måtte ligge i apparatet  

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

@ Ebbe44

Jo da. Ikke nogen rar oplevelse, men så er det heller ikke værre
Langt værre var det da jeg var barn og vi havde fået fat i en dynamo-agtig ting fra en gammeldags telefon med håndsving. Vi skulle undersøge hvad den kunne give af strøm og uden at have den mindste idé om hvad man kan forvente af spænding og strøm  spænder man den jo fast, så én kan dreje håndtaget mens en anden (det var så mig ) stod med et par ledninger og en cykellygtepære, som man jo skulle have til at lyse. Er du gal et chok(!) da de rigtige udtag blev fundet; 140 v ac kan sq lidt mere 100 v dc i dén retning

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

ja - McAllan!

Nu prøver jeg så at holde mig til emnet "NOS" - NOS ikke. Definitionerne taletr vel egentlig for sig selv. Du definerede jo temmelig klart "NEW OLD STOCK". så...NY er NY og brugt er brugt. Jeg synes jo nok at der temmelig meget hype omkring NOS-rør. Der er vel både det funktionelle og det psykologiske.  Rør, som er brugte virker tit meget fint - og hvis de er brugte sammen, så kan man i et vist omfang bruge dem sammen igen - fx quads. Jeg er selv rimelig tryg ved at bruge gamle rør, som ikke er nye - dog kan jeg lide at teste dem inden brug, hvis de virker mistænkelige. NOS er vel også et godt slagord for at kunne sælge til en højere pris på fx netauktioner osv.  Det fjerner dog ikke det faktum, at NOS-rør er NYE - og pr. definition har det længste liv tilbage alt andet lige. Det er også noget sværere at sammensætte 4 styk udgangspentoder/beampowers med rimelig ens karakteriska, hvis det er brugte, som er sat sammen fra et brugtlager.  Man kan vel nogle gange være lidt heldig. Et andet suk vedr. dette må vel også være, at det kan være mere eller mindre umuligt at sammenligne noget som helst, hvis rørene er "frit sammensat", men det kan godt lyde fint alligevel?!  ..og så er der jo prisen for de mest eftertragtede NOS-rør, som alene kan få mange til at løbe skrigende bort efterhånden.

Jeg køber helst NOS-rør, hvis prisen er attraktiv, men befinder mig fint med heftig brug af gamle testede, som er gode - alt efter hvad de skal sidde i og funktionen.

Venligst

Freddy

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

@ fredsmarantz

Jep, brugte rør kan være udemærkede. Jeg har ikke nogen tester, for så mange rørbørger har jeg trods alt heller ikke.
Mange gange når rør matches hos de mindre shops (og de billigste steder), så matches de jo også kun på anodestrøm ved den mest almindelige driftbetingelse for pågældende rør. Køber man tilstrækkeligt mange kan man gøre det selv, sætte rørene i forstærken, tænde og måle spændingen over kathode modstanden. Når man har 4 rør der måler ens er de et par. Dette er så kun nødvendigt til forstærkere med kathodebias. Kan man justere bias individuelt (gitterbias kaldes det vist), så plopper man dem jo bare i og justerer så alle rør trækker det samme.
TAD er eksempel på (kan man kalde dem distributør? Eller hvad er deres "typebetegnelse" helt præcist) nogle som matcher rør på både anodestrøm og forstærkning, hvilket jo giver den laveste forvrængning i push/pull og/eller parallele konfigurationer. Jeg klarer mig fint med den billige matchning, har prøvet TAD's og de er da også fine, men koster også derefter.

@ Spencer

Jeg tror Gitte og Trine vil anbefale at jeg bruger kun JJ's EL84 rør da de er de mest stuerene

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes