| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Folkens!
Jeg bruger mit musik og film setup på 3 forskellige måder:
- Film
- Egoistisk musiklytning/nydelse
- Baggrunds-gæste-musik
nr. 1 og 2. fungerer fint.
nr. 3 mangler lidt i bas-diskant forholdet (for at simplificere)...forstået som manglende "bas-fylde" ved lav volumen.
Min reciever (marantz sr6200) har de gængse treble og bass +/- indstillinger, men de kan ikke kompencere ordentligt i nr. 3.
Så var jeg lige henne hos min svoger og lege lidt med hans stereoforstærker, som udover treble/bas-indstillingerne, har en "loudness"-funktion. Jeg synes hans Baggrunds-gæste-musik-mode (nr. 3) fungerede rigtigt god med denne slået til. Tilgengæld blev det lidt for meget af det gode mht. basniveauet ved egoistlytning-mode (nr. 2) hvor det fungerede bedre med "loudness" slået fra, og derefter med minimal kompencering vha. bass/treble-indtillingerne.
Spørgsmålet er så hvilken vej jeg skal gå for at blive ligeså tilfreds med situation nr 3 som nr 1 og 2
Efter jeg flyttede mit setup til mindre forhold, er problemet mere udtalt.
Mine egne overvejelser går på en velodyne spl1200r sub, grundet dens relativt nemme volumenkontrol vha. fjernbetjening, auto-rumkorrektion, og mange indtillingsmuligheder at lege med ( og selvfølgelig dens gode ydelse musikalsk og til film + minimale størrelse)
Jeg har ikke de store erfaringer med klassisk hifi-legetøj såsom parallel/serie?( )-kopling til stereoforstærker/effektforstærker osv., så min fantasi rækker ikke meget længere end til en subwoofer...
Mit setup kan ses her
På forhånd tak!
Mvh. Peter
|