Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 18:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: TWEAKS m.m. efterlyses til B&O 4002 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Jeg er af den generation hvor storebror købte plader, og lillebror (mig) købte CD'er. Nu har jeg så fået adgang til de gamle skiver. mens rega'en er havnet andet steds i familien. Heldigvis anskaffede jeg for nogle år tilbage en fuldt funktionsdygte beogram 4002. jeg købte den simpelthen fordi jeg syntes den var smuk - meget drevet af impulsen. Nu tænker jeg så den skal forsøge at spille musik. MEN - kan den det? Som det står p.t. er jeg ret sikker på PU'en minder mere om nylagt asfalt end glat diamant. Af samme grund har jeg faktisk endn kun hørt meget lidt, da jeg er lidt bange for om en meget gammel PU ligefrem kan være skadelig?
Desuden er udgangen den gammeldags, hvor begge kanaler er samlet i et stik. P.t. bruger jeg et konverter stik fra fona. Men der må findes noget bedre???

I det hele taget: Hvordan får jeg denne smukke maskine til at lyde som dens ydre fortjener? Og hvad vil det koste? (Målet er rigtig hifi - selv om rega lyden nok er uden for rækkevidde)

pft.
Andreas
Til top Vis lovepade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lovepade
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Ved at sende mig din e-mail adr. på privat, kan jeg sende dig "Beogram 6000 & 4002 Servicemanual" på PDF fil. Hvis du aktivere  DIN kabler vil du kunne finde ud af hvordan de forskellige DIN stik forbindes.

Søg på Beogram 4002 Pic-up her :

http://www.svalander.se/pickuper/stylus-a.htm#BO

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da& ; ; ;ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2006-14,GGLG:da&q=Beogram+40 02+Pic%2Dup



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej Peter Pan,

Tusind tak for links m.m.

Jeg var særligt interesseret i om en gammel PU ligefrem kan skade LP'en... Er der en god og nem metode til at finde ud af det på? eller er det nok at lyden bare ikke er særlig god?

Kan du eller andre anbefale en af "kopi" PU'erne`?

Er indmaden god nok til at det kan betale sig at lege med DIN stikket? P.t. har jeg sådan et fona fra din til RCA konverter, og min egen fornemmelse er, at der ikke er grund til at gøre mere ved den sag?

Jeg sender dig min email :-)

vh.

Andreas

Til top Vis lovepade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lovepade
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har sendt den omtalte servicemanualen på Beogram 4002 .

Du må tage en lub, hvis der ikke er nogen "diamant" at få øje på må du på jagt efter en ny/brugt  Pic-up.

God fornøjelse.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Der er flere tweaks der kan laves med B&O 4000, 4002, 4004, 6000 (den originale model) og 8000

1) Af med ribberne på pladetallerken og på med en "plattermatter" det er det der giver mest ...hvis man har adgang til frisk original MMC20CL pick up

2) Få fat i en slidt MMC20CL og "knæk" diamanten af safir nålearmen ...den kan derefter re-tippes til ex. Fritz Gyger II

3) montages af et par phonostik på bagpladen

4) En process som kræver en del omhu, nemlig at fremstille og montere et ½" headshell ud af et stykke aluminium og montere ex en Ortofon OM pick up det giver den fordel at der er et bredt udvalg af "stifter" som kan benyttes lige fra en OM5E som koster ca. 150-200,- til OM40 1400,- kroner

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

lovepade skrev:
Kan du eller andre anbefale en af "kopi" PU'erne`?

http://www.sound-smith.com/cartridges/index.htm#stock er et godt sted at starte.. men det er ikke billigt



__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har set på beskrivelser/priser ...det er f***** blevet urimligt dyrt! at have en smuk B&O pladespiller

jeg synes at den eneste der er værd at satse på fra det site,
er MMC20EN selv om pris/ydelse optimistisk ligger på en 5 stykker på en 10 skala
Til næsten 1700,- kroner ex. porto skal du acceptere, at lydkvalitet slet ikke står mål med prisen
Specielt set mod hvad du får for pengene i dag.... For de penge kan du ex. sådan ca. få en Goldring Eroica LZ
Men for bedre at forklare hvad du kan forvenet ...så er MMC20EN som standard fra B&O en pick-up der sporede flot!
men samtidigt havde en ret mørk lyd .... startende fald ved ca. 10KHz og som regel en -1.5 ~ -2.5 dB nede ved 20KHz alt efter eksemplar ..., Selv en MMC20CL var som regel meget sjælden med en helt flad kurve op til 20KHz ...,
Jeg plejede at se på kurver før køb af de utallige MMC20CL'er som jeg har haft

jeg ville nok selv lave en mod/konvertering til ½" headshell,
hvis jeg igen skulle leve med en B&O tangential arm,
for så er man ikke var bundet til en enkelt leverendør      
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

The Dude

Vil denne adapter kunne passe i B&O tangential arm ?

http://deejay.de/frames/start.asp?bei=voll&nach=Headshel l



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hey Peter

ja det er den type jeg tænker på
Vægtplade skal ikke benyttes erstattes med en gang modeler voks eller lign. ...er en smule lettere og dæmper
Tricket er, at der så vidt jeg husker skal saves/files en lille smule af arm-røret for,
at gøre plads og ramme den korrekte montages til ex. en Ortofon OM pick-up
En ex. 2 mm tyk aluminiums plade med fire skuehuller skal fremstilles til at fungere som "hus" ... to af hullerne er til fastgørelse af pladen til armrøret, de to andre til montages af Pick Up'en i den gængse ½" standard

Reference punktet er at stylus/diamant af den nye pick up skal! være nøjagtigt hvor den originale pick-up's ...som er nøjagtigt pladseret i lejets centrum/midte af/til pladetellerken ...øhm ...lidt kryptisk ordlyd men resultatet vil være mekanisk korrkt     

mht. genbrug af de originale wires i armrøret kan snildt lade sig gøre ved montages af de der små kabelsko til PU's

Der var en gang i "tidernes morgen" en besøgs artikel i HighFidelity, hvor der var en fyr som lavede det "mod" som var noget så smart og proff udført ...Jeg husker desværre ikke hans navn og hvilken årgang artiklen blev skrevet i

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Tak The Dude for en fin forklaring.
Jeg mener at kunne huske at Ortofon i sin tid reklamerede meget for en adapter, der så
nogenlunde sådan ud. Ortofon forsøgte dermed at konkurrere med B&O's pick-up'er.
Med de priser man ser nu på  pick-up'er, er det da blevet vældigt aktuelt.

 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

det er Technics P-Mount fatningen du tænker på
den er lige voldsom nok i sin fysiske størrelse til at fatningen nemt kan benyttes... for stik er 6x8x9.56 mm (bxhxd),
selve Pick Up'ens hus (uden stik) er 10x14x24 mm(bxhxd) den vil ikke være køn hvis den "fuskes" på en B&O arm

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

The Dude

Kan du finde et link til en færdig adapter, som KAN bruges, så man ikke selv skal i gang som finmekaniker ??



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

hehe, ville gerne hvis jeg kunne men det findes ikke og har været en drøm for alle "Bing & Bang" elskere i mange, mange år
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder negativt The Dude det er jeg  af på ejne og andres vegne.

Hvad så med en præcis arbejds tegning  Jes Jes.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke være

Hvis du laver den mod ½" fatning og smækker en OM(20/30/40) på "spillen"
så spare du i det lange løb rigtig mange "skejser" + at din B&O aldrig har haft en højere ydelse
En anden mulighed er så at finde den/en MC pick up med så blødt ophæng som muligt ..., så har man 100% sikkert verdens bedste B&O tangential pladespiller (complitance skal helst være 20µM eller højere, ellers vil armresonansen blive alt for høj)
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tak for din indsats The Dude.

Selv er jeg så heldig at eje en Beogram TX, med næsten ny MMC 1 Pick up, så for mig skulle det ikke blive aktuelt lige med samme, hvis ikke uheldet er ude.

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Np! for mig rent faktisk en "farlig" tråd, den kan jo tænde en brand af gamle ideer
..ser du min svogers far har svorgers gamle 4002'er med MMC20CL samt plattermatter,
han har ikke brugt den i årevis ...det kunne være at jeg skulle få fingre i den

Jeg synes nemlig at 4000, 6000, 4002, 4004 er de flotteste tangential B&O'er der er fremstillet   

Men kan jo også når man lige er i gang flytte trafo/psu ud af spillen ..det vil give mulighed for at øge dens kapacitet
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes