Emne: Kina-grej - hvorfor ikke? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have været aktiv deltager i dette forum et stykke tid er jeg efterhånden stødt på nogen fordomme.
Én af dem omhandler Kina-grej.
Hvorfor bliver det, af mange, afskrevet på forhånd?
Jeg har selv skiftet til Jungson og er yderst tilfreds med det, især når man tager prisen i betragtning.
Hvorfor vælger DU grej fremstillet i Kina fra? / Hvorfor vælger DU at købe Kina grej?
Jeg valgte det, da det i mine ører, var det bedste indenfor mit budget.
Lad os få en god saglig debat uden for meget mudder-kastning, selvom der er nok af det udenfor i øjeblikket
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scherer skrev:
Hvorfor vælger DU grej fremstillet i Kina fra? |
|
|
Kan man overhovedet det? Der er vel temmelig mange europæiske, amerikanske og japanske mærker der på den ene eller anden måde anvender komponenter fremstillet i Kina - sådan er det i hvert fald i andre produktkategorier.
Nå, men for nu at svare på dit spørgsmål: jeg købte min CD spille (Original Da Vinci) udelukkende pga. udseendet (havde ikke hørt den inden) og prisen, men den har fået lov at blive fordi den lyder ganske OK. Faktisk synes jeg at mange Kinesermærker tør gå ud over det konventionelle udtryk, f.eks. Opera Audio Droplet 5.0 Cd (og "Forbidden City" er også fed at se på).
Men for mig gør det hverken fra eller til om grejet er kinesisk, japansk, europæisk, amerikansk, etc., bare jeg kan lide lyden (og udseendet ) __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Scherer,
Når folk vælger noget fra på forhånd er det en fordom, hvorom der intet godt kan siges.
Men hvis folk vælger ikke at købe tingene efter at have hørt/testet/prøvet dem er det noget andet.
De gange jeg har lagt ører til "Kina" grej er det blevet en skuffende oplevelse, desværre.
Jeg tror ikke det er fordi det er lavet i Kina, men fordi det man har som succeskriterie ofte er at det skal se fedt ud, være eksotisk, anvende synlige komponenter som ligner en million og nok ikke har haft den samme tid til rådighed til reelt at vælge og dermed også vælge fra i forhold til komponenter, kredsløbslayout, gennemtestning ect.
Hvorfor lykkes det for dem, sagen er at vi både spiser med øjnene og så hører vi også med øjnene.
Tænk på hvad det "ligner" det her kineserudstyr. Sonus Faber, Krell, ML, og sikkert adskillige andre. Jeg tror vi forbinder det oplevede i meget høj grad med det forventede og jeg er bange for vi forventer det samme når det ligner så meget som det gør.
Luk øjnene og lyt, hvis du smiler og tramper er det godt, hvis du tænker og analyserer er det skidt.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min søn har en Caiyn 220i, og den spiller super. Rigtigt godt køb til prisen, og kvaliteten fejler ikke noget.
Det jeg har at indvende, mod ALT der er produceret i Kina, er den kinesiske arbejders månedsløn (max. 800kr.) og de slavelignende forhold, de arbejder under (så i DR2´s "Med Nokia i Kina" ?). Og så er de fløjtende ligeglade med kopiering af mærkevarer og lignende.
Det er ganske enkelt unfair konkurrence.
Jeg ved godt, at det, at jeg ikke køber Kinagrej, intet betyder i det store billede. MEN jeg gør det altså ikke.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
Det jeg har at indvende, mod ALT der er produceret i Kina, er den kinesiske arbejders månedsløn (max. 800kr.) og de slavelignende forhold, de arbejder under (så i DR2´s "Med Nokia i Kina" ?). Og så er de fløjtende ligeglade med kopiering af mærkevarer og lignende.
|
|
|
Enig i det sidste: Kinesernes opfattelse af ophavsret harmonerer ikke lige med den vestlige og det er hamrende urimeligt 
Nu har jeg ikke set den udsendelse du refererer til, men man skal altid se lønnen i forhold til købekraften - 800kr. rækker noget længere i Kopiland end her i DK __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
Det jeg har at indvende, mod ALT der er produceret i Kina, er den
kinesiske arbejders månedsløn (max. 800kr.) og de slavelignende
forhold, de arbejder under (så i DR2´s "Med Nokia i Kina" ?). Og så er
de fløjtende ligeglade med kopiering af mærkevarer og lignende.
|
|
|
Du mener altså det er bedre at være arbejdsløs i et land uden noget sikkerhedsnet end have et job?
Det er naturligvis sat på spidsen, men faktum er jo at pengene rækker
længere i Kina, jo selvfølgelig er der visse steder kritisable
arbejdsforhold.
Dog synes jeg det er lidt dobbeltmoralsk, 95% af de komponenter der
sidder i vores TV, PC og mange andre ting er jo alligevel produceret
derovre.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Hej Scherer,
Når folk vælger noget fra på forhånd er det en fordom, hvorom der intet godt kan siges.
Men hvis folk vælger ikke at købe tingene efter at have hørt/testet/prøvet dem er det noget andet.
De gange jeg har lagt ører til "Kina" grej er det blevet en skuffende oplevelse, desværre.
Jeg tror ikke det er fordi det er lavet i Kina, men fordi det man
har som succeskriterie ofte er at det skal se fedt ud, være eksotisk,
anvende synlige komponenter som ligner en million og nok ikke har haft
den samme tid til rådighed til reelt at vælge og dermed også vælge fra
i forhold til komponenter, kredsløbslayout, gennemtestning ect.
Hvorfor lykkes det for dem, sagen er at vi både spiser med øjnene og så hører vi også med øjnene.
Tænk på hvad det "ligner" det her kineserudstyr. Sonus Faber, Krell,
ML, og sikkert adskillige andre. Jeg tror vi forbinder det oplevede i
meget høj grad med det forventede og jeg er bange for vi forventer det
samme når det ligner så meget som det gør.
Luk øjnene og lyt, hvis du smiler og tramper er det godt, hvis du tænker og analyserer er det skidt. |
|
|
Selvfølgelig skal der lyttes til tingene, andet ville være tåbeligt.
Jeg synes bare det er lidt sjovt at nogen mennesker f.eks. mener en
forstærker er bedre fordi den er loddet i hånden, fremfor det er gjort
automatisk, det koster jo kun en brøkdel at sætte en maskine op til at
lodde 10.000 print, hvorimod et menneske koster noget mere. Desuden er
der vist nogen færre fejl-lodninger når det sker pr. automatik.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Rizzo Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
Min søn har en Caiyn 220i, og den spiller super. Rigtigt godt køb til prisen, og kvaliteten fejler ikke noget.
Jeg ved godt, at det, at jeg ikke køber Kinagrej, intet betyder i det store billede. MEN jeg gør det altså ikke.
|
|
|
Synes at dette er en relevant og meget interessant diskussion I har gang i her - men den er vel egentlig ikke så specifik for hifi? Det gælder jo inden for mange brancher, at kineserne kopierer: Tekstilindustri, parfume, elektronik og så videre og så videre... Jeg frygter også, at I aldrig vil blive enige - ikke at det er et argument for ikke at tage diskussionen. __________________ AV M3 Avantgarde
Densen B-100 mKv + B-400 Black
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha et emne!
Men jeg melder da klart ud, jeg er imod! Men fred være med dem der er for, det er jo et valg man tager...
Argumenter:
1) Dårligt lønnede arbejde, dårlige forhold, ekstrem dårlig miljø mæssige foranstaltninger. (Lidt off topic, men hørte/så et eller andet sted at, var det 25%? af den smog der var i LA stammede fra Kina!). Modargument: I det mindste har de kinesere så et arbejde og brødføde en familie! Ja men derfor kan man vel godt sætte krav til en producent?
2) Kvaliteten er simpelthen for dårlig. Kvalitets mæssigt og til dels lydmæssigt. Mangler stadig at se et super produkt derfra, som ikke oser af Kina. Modargumenter: Det er billigt? Du får hvad du betaler for! Bare se Japan, de kan da? Jo, men se prøv at se på de ting de spyttede ud i starten uha da, det var ringe! Men selvfølgelig kan kineserne hvis de vil og jo de når da på et tidspunkt op på Japan niveau, mangler bare lige den kinesiske producent der tør gå egne veje og virkelig udvikle nogle super produkter med egne intentioner og det skal nok komme.
Jo det er da absolut svært at undgå 100% ikke kinesiske produkter... Men hvis man tager et valg kan man da prøve at undgå dem. Men i det kan være svært når der er mange mærker der får lavet deres ting derude, både delvist og 100%, især når man tænker på de meget dyre mærker der får lavet det derude og så sælger det til enorme summer herhjemme. Mange mærker kunne nævnes, men det bør jeg nok ikke for ikke at støde nogen!
Mvh.:´*`:.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scherer skrev:
Efter at have været aktiv deltager i dette forum et stykke tid er jeg efterhånden stødt på nogen fordomme.
Jeg har selv skiftet til Jungson og er yderst tilfreds med det, især når man tager prisen i betragtning.
Hvorfor vælger DU grej fremstillet i Kina fra? / Hvorfor vælger DU at købe Kina grej?
Lad os få en god saglig debat uden for meget mudder-kastning, selvom der er nok af det udenfor i øjeblikket
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Uha et emne!
2) Kvaliteten er simpelthen for dårlig. Kvalitets mæssigt og til dels lydmæssigt. Mangler stadig at se et super produkt derfra, som ikke oser af Kina |
|
|
Du er velkommen til at komme hjem og se og ikke mindst høre mine Aurum Cantus Melody M103... Håndværksmæssigt er de helt i top, og lydmæssig valgte jeg dem over VA Bach og Mozart som jeg også havde hjemme til test.
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rizzo skrev:
finn52 skrev:
|
Det jeg har at indvende, mod ALT der er produceret i Kina, er den
kinesiske arbejders månedsløn (max. 800kr.) og de slavelignende
forhold, de arbejder under (så i DR2´s "Med Nokia i Kina" ?). Og så er
de fløjtende ligeglade med kopiering af mærkevarer og lignende.
|
|
|
Synes at dette er en relevant og meget interessant diskussion I
har gang i her - men den er vel egentlig ikke så specifik for hifi? Det
gælder jo inden for mange brancher, at kineserne kopierer:
Tekstilindustri, parfume, elektronik og så videre og så videre... Jeg
frygter også, at I aldrig vil blive enige - ikke at det er et argument
for ikke at tage diskussionen. |
|
|
Jeg er ikke ude på at omvende eller frelse folk. Og enig bliver vi
aldrig det er jeg godt klar over, jeg vil bare gerne vide hvorfor folk
vælger det fra og selvfølgelig hvorfor det bliver valgt fra.
Er folk så snæversynede at ALT fra Kina er noget hø fordi de de i 1998
hørte en transistorradio der lød af pommeren til eller kommer
produkterne med i overvejelserne når der skal købes nyt grej eller
bliver de afskrevet på forhånd.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schrammelll skrev:
Milu skrev:
Uha et emne!
2) Kvaliteten er simpelthen for dårlig. Kvalitets mæssigt og til dels lydmæssigt. Mangler stadig at se et super produkt derfra, som ikke oser af Kina |
|
|
Du er velkommen til at komme hjem og se og ikke mindst høre mine Aurum Cantus Melody M103...Håndværksmæssigt er de helt i top, og lydmæssig valgte jeg dem over VA Bach og Mozart som jeg også havde hjemme til test. |
|
|
Kender dem godt, og ja hørt dem, fine højttalere! (Bemærk: Ingen mudderkast  )
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scherer skrev:
|
|
|
Jeg har ikke hørt ret meget kina grej, så derfor er jeg måske den forkert at spørge omend jeg har en mening til dit spørgsmål.
Jeg har det sådan at HVIS jeg finder noget kinagrej som jeg synes lyder godt, så køber jeg det da, det ville jo være dumt andet. Dumt fordi jeg ikke kan se hvorfor jeg skulle holde mig fra det, bare fordi det kommer fra kina. Men også fordi priserne på kina grej er sådan skruet sammen at man efter min bedste overbevisning for meget for pengene. Det var det samme tidligere med biler hvor et produkt kom fra Japan kostede feks 150K med ALT udstyr og så videre og hvis man så ville have en Svensk eller tysk bil med det samme udstyr så skulle man af med det dobbelte. Det er sg da at tage sig selv ved næsen, synes jeg.
Jeg ved godt mange herinde snakke om lønningerne til de kinesiske arbejdere er for lav og så videe, det kan vi for så vidt godt blive enige om, men sådan er konkurenccen skruet sammen og det kan jeg ikke gøre ved, ikke engang ved at "spille hellig" så det lader jeg være med og køber det som jeg synes lyder godt uanset hvor det kommer fra.
En anden grund til at jeg måske skulle vælge kina grej engang, hvis jeg gør det, skulle også være udseendet. Personligt synes jeg at meget af det er rigtig flot at have stående, feks Vincent´s store effekttrin...De er sg da flotte.
Dermed ikke sagt at andet ikke er lige så flot, men så er det som regl til nogle helt andre priser, som jeg ikke har mulighed for at betale og desuden må jeg også indrømme at jeg heller vil give lidt mere for feks mine madvare og købe økologisk for at passe på mig selv.....Det hele er et spørgsmål om prioritet sådan som jeg ser det.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Schrammelll skrev:
Milu skrev:
Uha et emne!
|
|
Du er velkommen til at komme hjem og se og ikke mindst høre mine Aurum Cantus Melody M103...Håndværksmæssigt er de helt i top, og lydmæssig valgte jeg dem over VA Bach og Mozart som jeg også havde hjemme til test. |
|
|
Kender dem godt, og ja hørt dem, fine højttalere! (Bemærk: Ingen mudderkast )
|
|
|
Point taken...  Man må banke i bordet når man ikke er enig!
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schrammelll skrev:
Milu skrev:
Schrammelll skrev:
Milu skrev:
Uha et emne!
|
|
|
|
Kender dem godt, og ja hørt dem, fine højttalere! (Bemærk: Ingen mudderkast )
|
|
|
Point taken... Man må banke i bordet når man ikke er enig!  |
|
|
Fuldstændig rigtigt!
Det er bare et af de emner hvor vi aldrig bliver enige! ER det ikke herligt?!
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja, hvorfor ikke? Man kan jo se på specifikationerne og se om de er gode. Så kan man altid bagefter pusle og forfine produkterne. Har lige købt en 845 med ensretterrør til en slik. Fin finish og gode stumper. Kan ikke lide koblingen, men det er til at ændre på. Skruede på fix bias i bunden og kom en 211 i istedet. Kriteriet var at der var ensretterrør. Det fik jeg og spændingerne lå på de 1000V, så der er muligheder. Selvom jeg skulle vælge at komme de bedste udgangstraffoer i der kan købes, vil forstærken samlet set ikke komme over 15.000 kr. Nu står den mig indtil videre i 4000 kr incl. transport og afgifter. Den spiller glimrende! Rørene fulgte med!
Til samligning har jeg selv chassiser til et par 211 incl. alle stumper excl. elektrolytter, intern kabelføring, topsvøb og ht+phono bøsninger. Kunne dette erhverves for 4000 kr? Nej, overhovedet ikke, så jeg er glad. Så slipper jeg også for besværet med at samlet l..rtet selv.
Alle ht bøsninerne koster ca. 200 kr sættet herhjemme i den kvalitet. Det er de første 600 kr!
Hvis du ikke kan trylle selv, er der måske et problem, men billigt er det ihvertfald, så prøv da bare.
God fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Hej
Ja, hvorfor ikke? Man kan jo se på specifikationerne og se om de er
gode. Så kan man altid bagefter pusle og forfine produkterne. Har lige
købt en 845 med ensretterrør til en slik. Fin finish og gode stumper.
Kan ikke lide koblingen, men det er til at ændre på. Skruede på fix
bias i bunden og kom en 211 i istedet. Kriteriet var at der var
ensretterrør. Det fik jeg og spændingerne lå på de 1000V, så der er
muligheder. Selvom jeg skulle vælge at komme de bedste udgangstraffoer
i der kan købes, vil forstærken samlet set ikke komme over 15.000 kr.
Nu står den mig indtil videre i 4000 kr incl. transport og afgifter.
Den spiller glimrende! Rørene fulgte med!
Til samligning har jeg selv chassiser til et par 211 incl. alle
stumper excl. elektrolytter, intern kabelføring, topsvøb og ht+phono
bøsninger. Kunne dette erhverves for 4000 kr? Nej, overhovedet ikke, så
jeg er glad. Så slipper jeg også for besværet med at samlet l..rtet
selv.
Alle ht bøsninerne koster ca. 200 kr sættet herhjemme i den kvalitet. Det er de første 600 kr!
Hvis du ikke kan trylle selv, er der måske et problem, men billigt er det ihvertfald, så prøv da bare.
God fornøjelse
|
|
|
Hvad er en 845? Kan regne ud det er en rørforstærker men hvem er producenten?
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle jer der ikke køber/har købt Kina-grej!
Hvor i beslutningsprocessen blev kineserne sorteret fra?
Bliver de sorteret ud før der overhovedet bliver lyttet eller hva'?
Og svar nu ærligt
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
JoLa Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om nogle år vil alting være lavet i Kina! Og så kommer vi til at arbejde længe og billigt her i Vesten og så vil folk i Kina sige, jamen 800 kr om måneden rækker jo længe i Danmark, og de er jo vant til at stå i l**t til halsen. Bortset fra det minder det mig lidt om "Back to the future" hvor Doc siger "It's made in Japan, no wonder it does'nt work" og Marty svarer "What do you mean doc? All the good stuff is made in Japan"
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|