| Forfatter |
|
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er den "lykkelige" ejer af en ældre yamaha RXV595 Reciever som efterhånden har nogle år på bagen!
Den skal udskiftes og i den forbindelse har jeg kigget på følgende modeller og læst side op og side ned, tests osv osv! Dog synes jeg ikke det er helt let at tage den endelig beslutning. Derfor tænkte jeg at poste her således jeg kunne få jeres erfaringer med.
Mit behov rent surround/hifi mæssig er 95% film 5% CD - dette nok grundet min beskedne reciever som ikke just lyder ret god i stereo...
Jeg lytter dog til en del radio, men det lyder desværre heller ikke for godt.
Mine højtalere er 2 stks Audiovector, kan ikke lige huske navnet, men 3k stykket. Center fra B&W til 3k og 2 baghøjtalere fra KEF til 1k stykket. Det giver en ide om højtaler niveau.
Jeg lytter generelt ikke meget til CD musik, men mest radio og så selvfølgelig en masse film!
Jeg bor i en lejlighed så derfor er lydtryk ikke det afgørende, men kvalitet er.
Max budget 8-11k i det område.
Umiddelbart hælder jeg til disse modeller:
Denon 2807 eller 3806
Pioneer AX2 eller AX4
Yamaha RV2600
Hvad synes i? 
mvh
claus
|
| Til top |
|
| |
CasperAdrian Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke den store erfaring med nogle af receiverne. Jeg vil dog gøre opmærksom på, at det er en meget dårlig idé, at smide mange penge efter en receiver nu mm. det er en med med dab radio. Det er selvfølgelig fordi, at FM nettet bliver lukket i oktober 2009. Smider du 8-11 kilo efter en receiver, så skal du om 3 år ud og finde en ny og den du køber nu, vil være meget svær at sælge. Du får dermed et meget stort tab.
Hvis din nuværende absolut ikke kan mere, så vil jeg anbefale at du finder en middelmådig receiver, som du kan skifte igen om 2-3 år uden, at du vil ærgre dig. Alternativt køb en surround forstærker og en ekstern tuner.
Jeg vil ikke råde dig til det ene fremfor det andet mht. hvilken én, du vælger. Det er bare en god idé at være lidt obs på fremtiden.
Casper
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ikke fuldstændig umuligt at købe en dab radio, hvis dette er tilfældet.... . . . .!
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperAdrian skrev:
|
Jeg har ikke den store erfaring med nogle af receiverne. Jeg vil dog gøre opmærksom på, at det er en meget dårlig idé, at smide mange penge efter en receiver nu mm. det er en med med dab radio. Det er selvfølgelig fordi, at FM nettet bliver lukket i oktober 2009. Smider du 8-11 kilo efter en receiver, så skal du om 3 år ud og finde en ny og den du køber nu, vil være meget svær at sælge. Du får dermed et meget stort tab.
Hvis din nuværende absolut ikke kan mere, så vil jeg anbefale at du finder en middelmådig receiver, som du kan skifte igen om 2-3 år uden, at du vil ærgre dig. Alternativt køb en surround forstærker og en ekstern tuner.
Jeg vil ikke råde dig til det ene fremfor det andet mht. hvilken én, du vælger. Det er bare en god idé at være lidt obs på fremtiden.
Casper
|
|
|
Synes nu alligevel du overdriver lidt
Man kan jo nemt købe en DAB radio ved siden af, det er jo det samme som at sige til folk at de ikke må købe nyt fjernsyn...
Der kommer helt tiden nyt, der kommer jo også blue-ray/HDDVD, så må vi hellere ikke købe dvd afspillere mere. håber du kan forstå min ironi __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
På forhånd undskyld for mit sure opstød 
Joch skrev:
|
Synes nu alligevel du overdriver lidt
Man kan jo nemt købe en DAB radio ved siden af, det er jo det samme som at sige til folk at de ikke må købe nyt fjernsyn...
Der kommer helt tiden nyt, der kommer jo også blue-ray/HDDVD, så må vi hellere ikke købe dvd afspillere mere. håber du kan forstå min ironi
|
|
|
Det er da også derfor, at jeg foreslår, at han kan købe surround forstærker og en tuner ved siden af. Din sammenligning med TV og DVD er way off. Det er jo ikke fordi DVD bliver ubrugeligt om 3 år - det gør FM-båndet. DVD vil jo fortsat være et brugbart medie. Kan du selv se logikken? 
Og skal jeg lige skære det ud i pap, for dem som har svært ved at læse. Jeg skriver, at det er en god idé at tænke på fremtiden, jeg skriver ikke at der er noget, som I (Joch) ikke må købe. Det svarer nærmest til at købe en vhs/dvd kombo maskine til mange penge. Du ved, at du inden for en årrække ikke vil (kunne) bruge vhs funktionen. Ikke en perfekt sammenligning men bedre end dem nævnt. Der vil det være logisk at bruge pengene anderledes end på en kombo.
Skrevet kort for Joch og Ascari, så mener jeg der er bedre alternativer, og de er værd at tænke over. Han starter trods alt debatten for at få inputs... 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
| Det er jo ikke fuldstændig umuligt at købe en dab radio, hvis dette er tilfældet.... . . . .! |
|
|
Når nu han hører meget radio, og pointen ved en receiver er, at radioen er integreret, så er det da et kedeligt alternativ. Derfor som jeg har skrevet, så kan han tænke over at købe forstærker med ekstern tuner. Når tiden er moden, så kan han jo bare skifte tuneren 
|
| Til top |
|
| |
lars ole Branchemedlem

Hornslet Cabinets
Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej....
jeg ville nok foreslå en Harman/kardon. syntes deres forstækere er en del bedre end de andres.. Min egen 2005 lyder ihvertfald rigtig godt i stereo. har også fået en pris for bedste stereo lyd i surround forstærker, indenfor rimlighedens grænser altså!!:)
__________________ B&W Nautilus bio...
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tipsene! :)
Mht radio og reciever:
Jeg har tænkt på det med selvstændig tuner og det er en god idé. Jeg synes dog imidlertid ikke at udvalget blandt surroundforstærkere uden tuner er særligt stort?
Det lader til der er meget focus på netop AV recievers og som følge er de meget pristærke pga den hårde konkurence i netop det market. Såfremt man nu købte en reciever alligevel, men så fx købte en extern radio, ville man få meget bedre lyd i en selvstændig radio? jeg mener, hvor mange penge skal man putte i en tuner for at dens lydkvalitet overgår fx den som sidder i en 10k reciever? Kan godt være det er vanskelig at svare på!:)
Mht kommende lydformater:
Jeg kan forstå at der kommer HD-DVD osv engang til septemper..nok nærmere jul efter min mening og der så nok i den forbindelse også kommer recievere med det nye lydformat.
Jeg fik ikke nævnt i mit oprindelige indlæg at jeg forventer at udskifte igen om 1.5-2 år. Jeg skal nemlig bygge hus i starten af 2007 som jeg så forventer står klar engang efter sommeren 2007. I den forbindelse vil jeg nok opgradere et par ting eller to til den tid.
Mit problem nu er mit anlæg SUX! og det skal der gøres noget ved da jeg endelig har fået mit drømmejob hehe!
Så med det i tanke, så er min plan at købe nogle gode upgrades som jeg kan have et stykke tid og så begynde at se efter en ny reciever forstærker om 2 års tid.
Buttom line er:
Jeg må have bedre lyd nu ! :))
mvh
claus linde
|
| Til top |
|
| |
jespermart Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dy kan jo kigge på JVD RX-D701 Digitale A/V Reciever, den har jeg lige bestilt. Du kan på edbpriser finde den til omkring 5.500 ca 3.500 under vejledende udsalgspris. Den er ren digital med ca. 7*100 watt i 8 Omh. derudover har den hdmi ind og udgange DAB radio trådløs overførsel til PC osv.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
T.R.J Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket ManicMiner! Pioneer AX4, Og Yamaha RXV-2600 lyder jo til at være gode!
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 08 Juni 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg villle også tage H/K med i overvejelsen, for de er fuldt på højde med Denon og de andre  __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusinde tak for al input gutter:)
Valget gik på:
Pioneer AX2.
Mine overvejelse gik på, at som rigtig nok nævnt i denne tråd, er der nok snart nye recievere på vej med surround som er kompatibel med HD-surround sound. Dertil diverse tests mv. Desuden kan den bi-ampe og det vil jeg prøve :)
Pioneer AX2 fås for 830 euro inkl. levering i tyskland, hvilket svarer til ca 6200 dkr. Det er billigt.
Forskellen mellem Ax2 og Ax4 virker som værende minimal, hvert fald efter hvad jeg kan se på pioneers hjemmeside om de forstærkere. Kun 0.1 kg skiller de to plus nogle features som ikke er vigtige for mig. Alt i alt er jeg rimelig overbevist om at denne forstærker kan overgå min noget gamle yamaha med flere længder - således er jeg dækket ind et års tid eller to!
Jeg købte desuden et samsung PS-42Ch7 plasma med også! :)
Skal rapportere resultaterne når grejet er installeret! :)
/claus
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus_DK skrev:
|
Tusinde tak for al input gutter:)
Valget gik på:
Pioneer AX2.
Mine overvejelse gik på, at som rigtig nok nævnt i denne tråd, er der nok snart nye recievere på vej med surround som er kompatibel med HD-surround sound. Dertil diverse tests mv. Desuden kan den bi-ampe og det vil jeg prøve :)
Pioneer AX2 fås for 830 euro inkl. levering i tyskland, hvilket svarer til ca 6200 dkr. Det er billigt.
Forskellen mellem Ax2 og Ax4 virker som værende minimal, hvert fald efter hvad jeg kan se på pioneers hjemmeside om de forstærkere. Kun 0.1 kg skiller de to plus nogle features som ikke er vigtige for mig. Alt i alt er jeg rimelig overbevist om at denne forstærker kan overgå min noget gamle yamaha med flere længder - således er jeg dækket ind et års tid eller to!
Jeg købte desuden et samsung PS-42Ch7 plasma med også! :)
Skal rapportere resultaterne når grejet er installeret! :)
/claus
|
|
|
Eneste forskel på AX2 og AX4 er at AX4 har indbygget upscaler i HDMI'en og det har AX2 ikke __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Eneste forskel på AX2 og AX4 er at AX4 har indbygget upscaler i HDMI'en og det har AX2 ikke
|
|
|
Yeps ok, det er helt ok så, fordi det har jeg ikke brug for alligevel. Håber snart der kommer en reciever med 2 eller 3 HDMI inputs og for guds skyld 2 OUTOUTS! Grr :)
mvh
claus
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus_DK skrev:
Citér:
|
Eneste forskel på AX2 og AX4 er at AX4 har indbygget upscaler i HDMI'en og det har AX2 ikke
|
|
|
Yeps ok, det er helt ok så, fordi det har jeg ikke brug for alligevel. Håber snart der kommer en reciever med 2 eller 3 HDMI inputs og for guds skyld 2 OUTOUTS! Grr :)
mvh
claus
|
|
|
Det kommer forhåbentlig på næste generation.. hvis vi er heldige __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det endte med en Pioneer AX2 fra tyskland til pris: 6150 kr inkl. forsendelse.
Den spiller godt, men mangler stadig at indstille/tweake lidt mere :)
Overvejer stadig en Denon tuner med DAB eftersom jeg hører meget radio. Det må vente lidt dog, skal have et nyt hifi møbel først. __________________
|
| Til top |
|
| |