Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Horisontal panorering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tompilgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står foran at skulle udskifte min gamle 32" Sony CRT. Jeg har imidlertid endnu ikke fået mig bestemt til om den skal erstattes af en Samsung M71, en Pioneer 436 eller en Z4

Jeg har set på lidt forskellige projektore i tidens løb (senest Z4/AE900) og jeg bemærker hver gang et underligt fænomen ved horisontal panorering. Selv ved ret langsomme panoreringer bliver billedet uskarpt. Når panoreringen slutter, så bliver det skarpt igen i løbet af et kvart sekund eller deromkring. Er der nogen der ved hvad det skyldes, og om man eventuelt kan gøre noget ved det? Det er en ret markant effekt, og når jeg først bliver opmærksom på det, så sidder jeg desværre og lægger mærke til det hver eneste gang det optræder

Er det lcd opdateringsfrekvensen der simpelthen stadig er for dårlig? Det virker underligt at det går galt selv når ved langsomme panoreringer. Desuden har jeg set samme fænomen i biografen, og der er det da i hvert fald ikke et lcd panels skyld.

Måske skyldes det simpelthen størrelsen på billedet at jeg ikke har lagt mærke til noget lignende på almindelige fjernsyn? Jeg synes dog jeg kiggede grundigt efter på Pioneers 50" plasma uden at se effekten. Har det måske noget med lærredet at gøre? (Reflekteret vs direkte lys) Eller er det simpelthen en egenskab ved kildematerialet (fx mpeg komprimeringen) som bare er mest synlig på en stor skærm?

Jeg ville egentlig gerne have en 'rigtig' hjemmebiograf med projektor, så jeg håber det er muligt at minimere problemet

Til top Vis tompilgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tompilgaard

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ser det samme i mit setup.

Jeg har en sony HS-60 på et ca. 100" lærred. I starten jeg meget opmærksom på "problemet" og blev ganske irriteret over det. Jeg har opdaget at hvis jeg fokuserer på centeret af billedet (typisk der hvor begivenhederne udspiller sig, ex en person der løber og lign) så er biledet her fint, mens omgivelserne er "blurred". Det problem er store kampe, ex. åbningsscenen i gladiator, hvor der ikke er noget egentligt fix punkt, og hvor billedet skifter ofte. Den visuelle oplevelse er på trods heraf fantastisk.

For at teste kildematerialet kan jeg se det samme på mit CRT-TV, hvor baggrunden også bliver uskarp ved horisontale panoreringer. Jeg har bare aldrig tidligere lagt mærke til det på mit 36" tv, men når billedet serveres på 100" istedet, så bliver det mere markant.

Når jeg ser HD-klip fra min PC forbundet via VGA ser jeg ikke denne effekt. Så enten skyldes det forbindelsen eller også skyldes det kildematerialet. Det skal siges jeg har forbundet DVD med projector med supra HDMI 12 meter kabel.

Jeg hælder mest til det er kildematerialet, p.gr.a. tegnefilm står skarp og jeg har konstateret det samme "blur" på mit 36" CRT.

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird

chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2005
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Muligvis har det noget at gøre med antal billeder pr sekund på kildematerialet.

Hvis jeg ser sport (25 billeder pr sekund, pal) på min z4 via min computer (60hz), kan det godt virke lidt mærkeligt ved hurtigere panoreringer. Hvis jeg sætter den til 50hz i stedet, virker det som om at problemet forsvinder/bliver mindre.

Uden at være den store guru vil jeg tro opdateringshastigheden skal kunne heltaldivideres med antal billeder pr sekund for at få det bedste visuelle resultat.

Jeg synes i hvert fald at det er mærkbart bedre når jeg kører 50hz...

Dette burde dog ikke være noget problem med en dvdafspiller, der vel spytter 50hz ud.
Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall

tompilgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Det var rart at høre fra en der faktisk har testet det på både projektor og fjernsyn. Det tyder på at dette er endnu et eksempel på artifacts i kildematerialet, som vi først bliver rigtigt opmærksomme på når det bliver blæst op i stor størrelse. Et 32" CRT fjernsyn er fx også rigtig god til at skjule mpeg artifacts

Jeg må prøve at se om jeg kan leve med det, for det ville nu være fedt med et stort billede. Det lyder rigtigt godt at det er væk i HD klip. Så er der håb for fremtidige film!

Til top Vis tompilgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tompilgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes