Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DLP uden lensshift - placering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej,

er _meget_ tæt på at købe en Optoma HD72i. Har i den forbindelse kigget lidt på Projector Calculator på www.projectorcentral.com for at finde ud af om jeg i det hele tage kan montere den i min stue.

Jeg er 100% noob mht projektorer, derfor spørger jeg: kan det passe at med en throw distance på 3,7m skal lærredet være ca. 102" diagonalt (127 x 225 cm)?

Og hvilket lærred ville i anbefale til en almindelig stue med mørklægningsgardiner & hvide vægge?

EDIT: Øehm - har den manuel lensshift sådan en kal?

EDIT 2: Øehm - og har lens shift i det  hele taget noget med afstand til lærredet at gøre

Mvh Jonas

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:
EDIT 2: Øehm - og har lens shift i det  hele taget noget med afstand til lærredet at gøre

Lensshift anvendes når du ikke har placeret projektoren præcist midtfor. Afstand styres med zoom.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Ok tak! Som sagt - kæmpe noob når det kommer til projektorer...

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Joe: Lens shift er en god feature der gør at du kan placere projektoren udenfor idealpunktet (midtfor horisontalt og vertikalt) uden tab af billedkvalitet. Det skal ikke forveksles med keystone correction der forværrer billedet. Netop HD72i har ikke lens shift og derfor skal den hænge med en stor afstand til loft og midterstillet i forhold til billedet...

Typisk har DLP'er ikke lens shift uvist af hvilken grund, men det har jo nok noget med kroner/øre.

Med andre ord. Har du ikke noget imod at der stikker en projektor 30-40 cm. ned fra loftet eller har du en afstand til lærrede der passer med at sætte den på en hylde på bagvæggen midtfor så er det jo ok. Har du ingen bagvæg og vil du gerne have at projektoren gemmer sig lidt, så glem HD72i'eren... Loftshøjden har også noget at sige hvis du vil have et 100" billede, så skal du have en loftshøjde der er høj nok til at billedet ikke sniger sig under gulvhøjde... Kig på Optomas hjemmeside, der kan du indtaste alle mål og se hvordan det virker... Det er en smule langhåret, ved det godt.

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Tak for svaret! Nu er jeg netop så heldig et jeg kan placere projektoren på en hylde på bagvæggen - projektor-linsen vil blive placeret 3,9 m fra væggen, hvilket er indenfor range hvis man ønsker et 100" billede :-)

Mht lofthøjden havde jeg ikke lige tænkt på det, men kan naturligvis godt se, hvordan det kunne blive et problem... men jeg kan jeg ikke lige finde noget på Optomas hjemmeside der viser noget om det??

Mvh Jonas

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej Joe

Her er et link til manualen. I den, på side 16, ser du formlen du skal anvende for at udregne alt vedr. placering. http://www.projectorcentral.com/pdf/projector_manual_3167.pd f

Dvs. at du skal finde H' for at finde ud af hvad billed "offset" er. Så først er der altså 20-30 cm. der består af loftsbeslag så 10-12 cm til linsen og derefter ofsettet. Så har du hvor meget der er over dit billede... Med 3,9 fra linse til skærm giver det ca. H'=390xtan6,52=45cm... Dvs. over det øverste af dit billede er der altså omkring 30+10+45cm=85cm. diagonalen på et 16:9 billede bliver ca. lidt over 90" og højden er derfor omkring 116 cm. Så underkanten på et "lidt over 90"" billede, med en afstand på 3,9m fra linse til lærred, med Optoma HD72i, med et loftsbeslag på 30 cm, bliver ca. 85+116=2m. fra loftet...

Dvs. har du en center under lærredet og måske et anlæg, eller en hylde/skunk så må det ikke fylde mere end 40 cm tilsammen hvis din loftshøjde er ca. 2.40. Er den under 2.40 så begynder det at knibe kan du jo nok se. Der er dog stadig lidt at arbejde med da det er en 16:10 projektor så du kan elektronisk flytte skærmen lidt op og lidt ned og uden brug af loftsbeslag kan du spare yderligere, men ellers er det vel ca. dit scenario...

Vh, Mikkel

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Alle tiders - tak! Lige ét spørgsmål til for den tungnemme (og ja, har læst manualen, men det trænger ikke rigtigt ind ): Hvor langt fra loftet skal projektoren monteres i ovenstående eksempel? 

Mvh Jonas 

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

I det ovenstående eksempel har jeg regnet med en loftsmontering og altså et loftsbeslag på ca. 30cm. Så er der selve projektoren som jeg har regnet til ca. 10 cm...

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Så passer det perfekt i min stue  Tak for hjælpen - nu skal der spenderes..

Mvh Jonas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes