Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mere bund i lyden på værelset men! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står med et problem.

Jeg vil gerne have mere bund på mit værelse, mine højtalere er to Cerwin-Vega CLSC15. når jeg høre musik er det ligemeget hvor højt jeg skruger op så er lyden næsten den samme uden forvrængning eller ændringer i balangsen i forholdet mellem lyse og dybe toner, men da jeg gerne vil have mere bas på prøvede jeg at sprige op for bassen på min EQ men så begyndte lyden bare at runge HELDT VILDT så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?

Mit værelse er er ca (H,D,B) 2,5*4*2,5 meter, så jeg ved ikke om mit værelse er for lille eller hvad jeg gør, jeg har overvejet at bygge en subwoofer men det ville jeg jo ikke hvis det bare gør at det begynder at runge lige som når jeg skruger op for bassen på EQen.

Så hvad skal jeg gøre for at få mere bas

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

tror det er lige stor nok en højttaler til dit værelse...! lydbølgerne slå simpelthen hinanden ud... noget kræftig lydisolering f.eks sådan nogen skum plader som man bruger til lydisolering i studio vil kunne hjælpe... (bruger selv sådan nogen) kan købes ved f.eks skum manden i lyngby, koster 189kr. for 200x70cm

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Da jeg arbejder i en Lyd og Lys forretning har jeg tænkt på at købe nogle store skubplader af dem der er designet til højtalerdæmpning er det noget som vil hjælpe hvis jeg sætter det op på vægen bag ved mig eller skal det op over alt eller hvar skal det være hænne?

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

du kan start med set det bag højttalerne sådan en 200x70cm... og hvis det ikke er nok så prøv i hjørner og hvis det heller ikke er nok, ja så kan du jo bare gå amork med det hehe ;o)

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at der skal bruges så meget bag højtalerene? jeg tænker på om ikke det skal være på den væg jeg sidder op ad i min sofa så lyden ikke bliver reflekseret tilbage til den modsatte væg hvor højtalerne står så lyden ikke bliver kastet tilbage og slår den nye lydbølge ud?

På grund af den dårlige opbygning af mit værelse set fra lydsiden er jeg tvunget til at have mive højtalere ståemde op ad den ene 4,5 meter væg mens min sovesofa står på ad den anden 4,5 meter væg så der er ikke så langt fra højtaleren til den modsatte væg.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

jeg kender ikke dit værelse... men du kan prøve... der er ikke 2 rum der reagere ens...

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Nej det er rigtigt nok, men vil sådan nooget æggebakkeskum ikke kinne gøre det eller skal jeg op og give en formue for det rigtige lyddæmpningsmartriale?

Der er jo lidt forskeld på om man giver 150 kr i vejledene pris for et stykke på 2*0,7 meter og så om man køber det rigtige lyddæmpning til 1900kr for et stykke på 50*50cm.

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

hvilken forstærker har du sat til at drive dem ?

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

En DAP Audio P900 på to gange 450 watt rms 4 ohm og det er det samme som højtalerne. så de mangler ikke power.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Uha drenge, med fare for at lyde gammelklog, eller bare gammel...

De dæmpningsforslag vil ikke ændre på dit problem, kun tømme dine lommer.

Mere bas:

Mener du dybere?

Mener du mere punch?

Mener du mere totalvolumen?

Hvis du nu arbejder i en butik som beskæftiger sig med lys og lyd, synes jeg du skulle spørge en som kender noget til lyd om han vil give dit anlæg et lyt og i kan her bedre definere hvad det egentlig er du synes du vil ha mere af. Jeg tror han vil anbefalde dig at prøve en af de billige digitale equalizere. Prøv at få ham til at indstille den for dig samtidig med du giver ham lidt fed back på hvordan du oplever det opnåede.

Til sidst din forstærker er opgevet til at have mange watt, men men men, du kan godt risikere at den ikke giver fuldt output i en dynamisk situation, med hele båndbregden gengivet via musik.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Alså mit problem tror jeg ligger i mit værelse. Da jeg havde dem med i et meget støre rum var der en Sindsygt god bas på som rystede alt. så mit gæt er at det er mit værelse den er gal med. Da jeg jo har mine højtalere stående på tværs af mit værelse er der kun ca 2 meter fra fronten af højtalerene til den modsatte væg. så jeg skal have mit værelse til at virke støre på en eller anden måde.

Nu er jeg så heldig at jeg har skaffet en 15 tommer sub. jeg tænkte på at hvis jeg fasevender subben så kan det være at det måske kan få værelset til at virke støre eller hvad?

Mercury
Det jeg leder efter ar mere volumen og flere mellemgulvs rystelser. i store rum er der ingen problemer med at få effekten men på mif værelse vil det bare ikke ske. jeg kan mærke bassen i gulvet og i alt hvad der ellers er på værelset ryster men det gælder bare ikke mig.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej...

Det virker som en tråd som har været oppe at vende et par gange før. Men pointen er at du ikke selv får noget ud af dine Vega´er, de er for store til dit rum. Du drukner sikkert i stående bølger, og det kan sagten forklarer at alt bas lyder ens. Rummet har en negativ forstærkende effekt, så du kan prøve at flytte dem, men mere end 8" er faktisk meget at forlange i et reletivt lille rum....jeg vil tro at en 6½" bas på stander vil gøre det ok..... Så kan en mindre højttalere virke mere afbalanceret mellem diskant og bas. Hvis det skal være "stort" så kunne du overveje JBL XPL 140 eller 160. JBL har generelt ikke noget kælderdybbas, men en 10" kan gå ned til 30-35 hz og ofte med minus 3 eller 6 db. Outputtet på dem er tilgengæld fint og det er jeg overvist om du vil synes er ok. Helt små kasser er heller ikke noget jeg er vild med, men det er vel en smagssag. Men prøv at låne nogle mindre og blive overbevist!

Mvh    

og være faldende derefter.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har fundet en løsning på mit problem. Før spillede mine hgøjtalere på tværs af rummet så der ikke var plads til lyden kunne brede sig, men nu har jeg rykket dem så de spiller på langs af rummet så nu har de 4,5meter at spille på istedet for 2,5 meter, og nu er der fantastisk lyd på der inde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes