Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aurum Cantus G3 diskantbånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Er den her så god som den ser ud?

Hvilken enhed kunne være et godt match til en lille 2 vejs sag?

Overvejer at prøve med lidt DIY igen

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Den er ikke helt ved siden af vil jeg tro, selvom jeg ikke har hørt lige den model.

Og husk lige at sætte kondensator foran den, hvis du lige skal høre den spille når den kommer hjem, da den har ret lav impedans ved lave frekvenser, så du risikrerer at båndet står af, og du skal til at lave et nyt.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Mener det er samme enhed, som sidder i mine højttalere. Jeg har ikke nogen DIY erfaring, men jeg synes diskanten er fabelagtig.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Aurum Cantus C3 er et rigtigt fint bånd som lydmæssigt er meget åbent/transperant/detalieret og hurtigt, det minder i grunden meget om Fountek JP2.0 både lydmæssigt og størrelsesmæssigt.

Dog skal du være opmærksom på Aurum Cantus C3 er et foldet aluminium's bånd, så hvis du ikke holder dig til den anbefalede delefrekvens på min. 2300Hz / 18dB, så bliver du straffet ved et slapt bånd der rasler. Jeg har haft flere der ville høre om jeg også kunne skaffe løse bånd til Aurum Cantus, da de havde haft et lille uheld med for lav delefrekvens.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mere end et år anvendt Aurum Cantus topmodelle G1, som er lidt kraftigere og mere følsom end G3. Deler ved 2 kHz med et 2. ordens filter og har aldrig hørt nogen raslelyde eller set en slap membran. Faktisk kan de tåle en hel del. Kan anbefale at bruge rigtigt gode komponenter i delefilteret - det fortjener den.

Lyden er fremragende. Se evt. målinger m.v. på min hjemmeside.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nu ligger Aurum Cantus G1's anbefalede delefrekvens også lidt lavere, nemlig på 2kHz som du også skriver.

Men jeg har flere gange oplevet folk, der eksperimenterede med de foldede bånd's delefrekvens, under den anbefalede delefrekvens, som har fået problemer med slappe bånd der raslede, og det gælder både for Aurum Cantus og for Fountek bånddiskanter med foldede bånd.

Men prøv det bare, så kan vi jo se om det er uden grund der anbefales en nedre delefrekvens.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror på dig Gorm!  Men det kommer jo også an på hvor højt man spiller - og heavy metal ved koncertniveau er ikke lige mig!

Har eksperimenteret med bånd i mange år og kan da huske, at mine DIY udgaver ofte skulle have en gang med "maskinen" fordi de hang slapt ned. I sidste ende kommer det også an på båndets længde og tyngde. De tynde bånd har svært ved at holde korrugeringen - ja ofte går de i stykker, når man prøver at rifle dem. De tungere bånd retter sig ud med tiden, simpelthen på grund af tyngdekraften. Med andre ord en bånd en højttalertype der under uheldige omstændigheder har behov for noget vedligeholdelse

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at korrugerede er lidt sårbare, men jeg har ikke oplevet de bare går i stykker hen af tid, de gange der har været problemer, har det været for stor effekt eller for lav delefrekvens, så man jo nok sige båndene er stærke nok i sig selv, hvis de da bruges efter forskrifterne.

Men bånd er også noget af det som virkeligt kan give gåsehud, på grund af den måde som de kan levere/formidle de musikalske begivenheder på, uanset om det er Klassisk eller Heavy Metal.

(De er faktisk rigtigt gode til Metal på grund af det er metal/alu. bånd  )

mvh.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Er den her så god som den ser ud?

Hvilken enhed kunne være et godt match til en lille 2 vejs sag?

Overvejer at prøve med lidt DIY igen

Hej

har haft et par stykker og byggede for et par år siden en ht til min far med den sammen som janils, deler ved 1,8 khz med en phl 3451, samme som janils (jeg lavede dog min fars ht længe før janils sin ha ha...).

Nå, men de er da udemærket, vel og mærke brugt i deres område. 2 khz er vel nok laveste fornuftige grænsefrekvens selvom jeg ofte hører folk tale om at de kan gå længere ned,fordi de har så lav egenresonans. Men det har bånd jo, da der ikke er nogen spolevirkning og derfor får de en ideel impedanskurve. Båndene lyder af alu, membranen er tilfældigvis også lavet af alu. Men alu lyder jo dejligt varmt og pænt detaljeret, så hvis man er til det, så go ahead. Ikke nogen dårlig enhed, bestemt ikke.

vh, Tadman

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes