| Forfatter |
|
Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har erfaring på dette område? Kan man lime læder på træ? Hvilken lim skal man bruge?
Håber der er nogen der kan hjælpe mig?
Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formoder den bedste lim er den der "snifferlim", også kaldet kontaktlim
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristensen skrev:
Er der nogen der har erfaring på dette område? Kan man lime læder på træ? Hvilken lim skal man bruge? Håber der er nogen der kan hjælpe mig?
Mvh Kristensen |
|
|
Så vidt jeg husker brugte jeg almindelig trælim i mit projekt (kunstlæder) http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =bech og det var helt uproblematisk at arbejde med.
Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at prøve med et par "test-limninger" inden du går i gang.
|
| Til top |
|
| |
perbnil Lukket konto

Lukket efter ønske
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
du ska bruge en hurtig tørrende lim der ikke blir slugt af mdf med dette samme det kommer på...
jeg bruger scotch spray lim... hvis den ikke klæber med det samme bliver det noget skrammel da når du ligger læder på skal det være spændt ud og blive i spænd eller bliver det noget underlig rynket noget
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
bech skrev:
Kristensen skrev:
Er der nogen der har erfaring på dette område? Kan man lime læder på træ? Hvilken lim skal man bruge?
Håber der er nogen der kan hjælpe mig? Mvh Kristensen |
|
|
Så vidt jeg husker brugte jeg almindelig trælim i mit projekt (kunstlæder) =bech">http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729 &KW =bechog det var helt uproblematisk at arbejde med.
Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at prøve med et par "test-limninger" inden du går i gang. |
|
|
Jeg har været igang med at kigge dit projekt igennem, men jeg kunne ikke rigtig finde noget... Er det overkill at bruge rigtigt læder eller hva'? Jeg
havde nu også tænkt mig at lave et par forsøg ingen jeg går igang med projektet, specielt hjørnerne giver mig lidt kuldegysninger
Hvad gør man når man skal fræse ud til enhederne? Fræser man "bare" 1 mm yderligere i dia. og 1 mm i dybden?
Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ligger en fotoserie på min hjemmeside, som viser hvordan man gør! Eller måske snarere et bud på hvordan det kan gøres. Blandt andet har jeg undgået nedfræsning, ved at dække fronterne med kraftig kork.
Se her:
http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer%20mid-top .htm

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristensen skrev:
bech skrev:
Kristensen skrev:
Er der nogen der har erfaring på dette område? Kan man lime læder på træ? Hvilken lim skal man bruge? Håber der er nogen der kan hjælpe mig? Mvh Kristensen |
|
|
Så vidt jeg husker brugte jeg almindelig trælim i mit projekt (kunstlæder) =bech">http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3 729 &KW =bechog det var helt uproblematisk at arbejde med.
Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at prøve med et par "test-limninger" inden du går i gang.
|
|
|
Jeg har været igang med at kigge dit projekt igennem, men jeg kunne ikke rigtig finde noget... Er det overkill at bruge rigtigt læder eller hva'? Jeg havde nu også tænkt mig at lave et par forsøg ingen jeg går igang med projektet, specielt hjørnerne giver mig lidt kuldegysninger Hvad gør man når man skal fræse ud til enhederne? Fræser man "bare" 1 mm yderligere i dia. og 1 mm i dybden?
Mvh Kristensen |
|
|
Et klip fra den byggebeskrivelse, jeg har lavet fra mit projekt:
Jeg anvendte nappa/kunstlæder - ca ½ mm tykt og med en flot struktur - købt hos www.cherokeeupholstery.dk. Jeg tror rigtigt læder er noget vanskeligere at have med at gøre.
Læderet er simpelthen limet på med et tyndt lag almindelig trælim i 2 omgange. Først blev det limet på selve fronten. Dernæst blev det limet og hæftet (med alm. hæfteklammer) langs siden af fronten - her skal hjørnerne håndteres samtidig.
Hjørnerne var lidt vanskelige. Jeg prøvede et par gange på et lille stykke MDF inden jeg gik i gang med selve fronten. Jeg endte med at skære et snit fra undersiden af frontpladen ca. 1 cm fra hjørnet op mod hjørnet på oversiden - snittet endte 2-3 mm under og fra hjørnet (håber det er til at forstå). Jeg skar et kileformet stykke af læderet af for at undgå en pukkel. Herved blev der noget at hæfte i lige under hjørnet.
Affræsningen af fronterne gør, at frontpladen i alle hjørner kun er 1 cm. tyk. Hæfteklammer og udskæring er skjult af den "runde" liste (1x1 cm), der danner overgangen mellem siderne og fronten.
Held og lykke!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med rigtigt læder kan man "skærfe det tyndere når det skal bukkes eller passe ned i en rille
Det er lidt en balancegang med trælim idet det kan skjolde læderet fra indersiden hvis det bliver for vådt, men på den anden side kan gøre lædere mere smidigt - og opnå en stram effekt når det tørrer.
jeg bliver lige nødt til at spørge - er læderet kun kosmetisk eller har det også indflydelse på lyden ??
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den megen info!
Bech:
Hvorfor har du ikke brugt rigtig læder? Er det nemmere at arbejde med nappa? Jeg kan se fordelen i at det kun er 1/2mm tykt - det gør det nok
en hel del lettere at arbejde med end det læder jeg har på mine stole...
Janils:
Hvor har du fået kork fra?! Jeg kan sku ikke finde det, og jeg ville have brugt det til min forige projekt, men det blev igen en erfaring med "200 m
fri håndsoverfræser..." kan man fræse hjørnerne af korken for at få en f.eks. R5mm ?
r-l-b:
Det har intet med lyden at gøre, det er kun rent kosmetisk - det ser sku godt ud! Min kæreste udtalte på et tidspunkt at Sonus Faber lavede pæne
ht'er, så det har jeg sku tænkt mig at holde mig i nær heden af for husfredens skyld........
Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 Maj 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristensen
Jeg toede måske det havde en effekt ligesom når der er skum rundt om diskanter
I kan købe meget lækre skind i Skindhuset i København - for det ikke skal være lyv holder de vist til i skindergade:-)
Spørg fx efter oase ged og lignende
|
| Til top |
|
| |