Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDMI-Indgang-Hvad er det & er det vigtigt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bubbel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Er HDMI-Indgang vigtigt, og hvad er det det helt nøjagtigt betyder?

Til top Vis bubbel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bubbel

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Tja... om det er strengt nødvendigt er et godt spg. det er jo op til dig.
Men i hvert fald er det en digital overførsel af billede og lyd, og en af forudsætningerne (højstsandsynlig vis) for at din skærm kan komme til at vise HD. Det står forresten for High-Definition-Multimedia-Interface
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 13 August 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Mit grafikkort: http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf7_pcie/7800gt. htm

Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste billede til en fladskærm?
- hvis computeren skal være tilkoblet skærmen og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)

Mvh
Malik

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 13 August 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Mit grafikkort: http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf7_pcie/7800gt. htm

Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste billede til en fladskærm?
- hvis computeren skal være tilkoblet skærmen og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)

Mvh
Malik

Jo - eller en surround-reciever med HDMI-ind/ud.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for hjælpen.

Hvis jeg samtidig vil overføre lyd, så skal det vel gå gennem lydkortet?

Min nuværende receiver har ikke hdmi-tilslutning - desværre.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hvis din reciever har digital audio ind, kan du tilslutte digital out fra din PC og DVD.

Hvis den har component ind/ud, kan du bruge dette til at tilslutte din PC, DVD og skærm, og skifte imellem dine kilder via din reciever, med kun et kabel til din skærm (lyden er der jo ingen grund til at sende til skærmen, hvis du har en reciever).

Component er kun en smule ringere i kvaliteten end HDMI, og efter min mening absolut acceptabelt.

Hvis din reciever kun har S-VHS eller composit video ind/ud, og din skærm kun har en HDMI eller component indgang, er du nød til at skifte kabel når du skal bruge den til PC eller DVD :-(
(Okay - du kan godt køre med S-VHS via recieveren, men det er næsten synd, når du kan få et væsentligt bedre billede...)
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Min receiver er en Marantz SR5400 OSE, såvidt jeg kan se på marantz' hjemmeside har den to component ind og en component ud: http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.Pro dSpecs&cont=eu&bus=hf&prod_id=2497&type=avr& amp;arch=1

Jeg tror ikke helt jeg forstår fordelen ved component?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2006 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Min receiver er en Marantz SR5400 OSE, såvidt jeg kan se på marantz' hjemmeside har den to component ind og en component ud: http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.Pro dSpecs&cont=eu&bus=hf&prod_id=2497&type=avr& amp; amp;arch=1

Jeg tror ikke helt jeg forstår fordelen ved component?

Okay - den skulle nok kunne opfylde dit behov :-)

Et videosignal bygges op af farverne (Chroma) rød, grøn og blå (RGB) og et sort/hvidt-signal (Luminans). Tricket er, at få alle komponenter overført med mindst mulig forringelse.

Hvsi vi starter "nedefra", er den laveste signalstandard "composit"-video. Her encoder man alle farver og luminansen sammen til et signal, der kan overføres med en leder og en skærm. Composit betyder sammensat. I den anden ende decoder man så signalet og deler det ud i alle dets komponenter, før billedrøret eller LCD'en eller Plasma-skærmen modtager signalet. Sammenblandingen af alle komponenterne, medfører typisk et vist "overhør" imellem signalerne, så kanter ikke står helt skarpt, og farver kan ha' en tendens til at flyde udenfor.

Næste trin er "Y/C" (Luminans/Chrominans - kan ikke lige huske hvorfor luminans forkortes med Y...) også kaldet S-VHS. Her overfører man det sort/hvide signal for sig, og farverne for sig. Farverne er dog stadig multiplexet sammen. Grunden til at man også kalder standarden S-VHS video er, at forskellen på almindelig VHS video og Super VHS video er, at Super VHS også gemmer Y og C adskilt på båndet. I forhold til composit får man typisk 400 linier i opløsning, imod typisk 250 linier med alm. VHS.

Og så kommer vi til component :-)

Ud fra ovenstående kan du nok gætte, at man her overfører de enkelte komponenter seperat, hvilket giver et klart bedre signal. Det er dog ikke helt sepereret ud i alle komponenter. Man har ved component tre kabler; R, G og B - og hvor er så L henne ? Det man gør er, at man multiplexer det sort/hvide signal ind i de tre andre signaler, efter en rimelig kompliceret udregning, som jeg ikke vil forsøge at udrede her...

Det korte af det lange er, at det er den højeste analoge videosignal standard der findes. Indenfor professionel broadcast, benytter man f.eks. component-video.  Man får stort set  den fulde opløsning  bevaret i et component signal, hvilket vil sige  576 linier i PAL som vi bruger i DK, eller op til 1080 linier i HD TV (HD TV er ikke nødvendigvis digitalt, det har bare en meget høj opløsning).

Det er dog stadig et analogt signal, så det er stadig påvirkeligt af lange kabellængder, løse forbindelser osv. - men med gode solide kabler, får man et rigtig godt resultat, der langt overstiger Y/C og composit.

Håber ovenstående forklarede mere end det forvirrede, det er en smule långhåret, så spørg endelig hvis du stadig er usikker eller har andre spørgsmål :-)

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 August 2006 kl. 03:44 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste billede til en fladskærm?- hvis computeren skal være tilkoblet skærmen og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)

MvhMalik

Mange fladskærme har en VGA og HDMI indgang. Du kunne så bruge HDMI fra din DVD afspiller og VGA fra PC'en. Selv om dit grafik kort har mulighed for component ud så er VGA eller HDMI klart bedre. Om en god DVD afspiller med component kan måle sig med HDMI skal jeg ikke kunne sige, men de component udgange du har fra et grafik kort kan ikke (dem jeg har set i hvert fald). Jeg vil endvidere tro du kun kan sætte component op til 1024x768 eller 1280x720.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

Okay - den skulle nok kunne opfylde dit behov :-)

Et videosignal bygges op af farverne (Chroma) rød, grøn og blå (RGB) og et sort/hvidt-signal (Luminans). Tricket er, at få alle komponenter overført med mindst mulig forringelse.

Hvsi vi starter "nedefra", er den laveste signalstandard "composit"-video. Her encoder man alle farver og luminansen sammen til et signal, der kan overføres med en leder og en skærm. Composit betyder sammensat. I den anden ende decoder man så signalet og deler det ud i alle dets komponenter, før billedrøret eller LCD'en eller Plasma-skærmen modtager signalet. Sammenblandingen af alle komponenterne, medfører typisk et vist "overhør" imellem signalerne, så kanter ikke står helt skarpt, og farver kan ha' en tendens til at flyde udenfor.

Næste trin er "Y/C" (Luminans/Chrominans - kan ikke lige huske hvorfor luminans forkortes med Y...) også kaldet S-VHS. Her overfører man det sort/hvide signal for sig, og farverne for sig. Farverne er dog stadig multiplexet sammen. Grunden til at man også kalder standarden S-VHS video er, at forskellen på almindelig VHS video og Super VHS video er, at Super VHS også gemmer Y og C adskilt på båndet. I forhold til composit får man typisk 400 linier i opløsning, imod typisk 250 linier med alm. VHS.

Og så kommer vi til component :-)

Ud fra ovenstående kan du nok gætte, at man her overfører de enkelte komponenter seperat, hvilket giver et klart bedre signal. Det er dog ikke helt sepereret ud i alle komponenter. Man har ved component tre kabler; R, G og B - og hvor er så L henne ? Det man gør er, at man multiplexer det sort/hvide signal ind i de tre andre signaler, efter en rimelig kompliceret udregning, som jeg ikke vil forsøge at udrede her...

Det korte af det lange er, at det er den højeste analoge videosignal standard der findes. Indenfor professionel broadcast, benytter man f.eks. component-video.  Man får stort set  den fulde opløsning  bevaret i et component signal, hvilket vil sige  576 linier i PAL som vi bruger i DK, eller op til 1080 linier i HD TV (HD TV er ikke nødvendigvis digitalt, det har bare en meget høj opløsning).

Det er dog stadig et analogt signal, så det er stadig påvirkeligt af lange kabellængder, løse forbindelser osv. - men med gode solide kabler, får man et rigtig godt resultat, der langt overstiger Y/C og composit.

Håber ovenstående forklarede mere end det forvirrede, det er en smule långhåret, så spørg endelig hvis du stadig er usikker eller har andre spørgsmål :-)

Mange tak erla.

Nu er det bare at jeg ikke forstår hvorfor det skal gå igennem receiveren?
- sådan som jeg har forstået det så skal jeg tilslutte component-out fra dvd-afspilleren til component-in på receiveren og så fra component-out på receiveren videre til component-in på plasma/lcd-tv'et.. er dette korrekt?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Mange fladskærme har en VGA og HDMI indgang. Du kunne så bruge HDMI fra din DVD afspiller og VGA fra PC'en. Selv om dit grafik kort har mulighed for component ud så er VGA eller HDMI klart bedre. Om en god DVD afspiller med component kan måle sig med HDMI skal jeg ikke kunne sige, men de component udgange du har fra et grafik kort kan ikke (dem jeg har set i hvert fald). Jeg vil endvidere tro du kun kan sætte component op til 1024x768 eller 1280x720.

Vil det sige at for at få det bedste signal fra min pc (læs: bedste billede på tv fra pc), så skulle jeg have valgt et gfx-kort med vga-udgang istedet for component?
- hvad hvis man bruger en adapter?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 August 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Om en god DVD afspiller med component kan måle sig med HDMI skal jeg ikke kunne sige,

Det kan de .

Bluesky skrev:

men de component udgange du har fra et grafik kort kan ikke (dem jeg har set i hvert fald).

Nu er det efterhånden længe siden jeg har fulgt med på grafikkortområdet. Hvilke grafikkort har componentudgang?

Bluesky skrev:

Jeg vil endvidere tro du kun kan sætte component op til 1024x768 eller 1280x720.

Jeg ved ikke om component på grafikkort har begrænsninger på opløsning, men "normalt" har component båndbredde nok til 1080P.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
flaz skrev:

Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste billede til en fladskærm?- hvis computeren skal være tilkoblet skærmen og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)

MvhMalik

Hmm... du har ret - og dog ;-)

"Klart bedre" er vel et definitionsspørgsmål... jeg oplever at component fra min DVD står p***e godt :-)

Men det er rigtigt, at fra en PC kan desværre ofte ikke hive så stor opløsning via component :-( Det havde jeg lige overset i skyndingen...

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Mit grafikkort har det component da?
- er det ikke DVI, den har? (hvad det så end er?) Jeg har en DVI-VGA adapter, som jeg pt bruger til min pc-skærm.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:
Mit grafikkort har det component da?
- er det ikke DVI, den har? (hvad det så end er?) Jeg har en DVI-VGA adapter, som jeg pt bruger til min pc-skærm.

Fra specifications på det link du har postet:

Output
1. Dual-Link DVI
    2. DVI

3. HDTV

Så DVI har det ihvertfald :-)

Jeg vil tro "HDTV" er en component-udgang... men jeg tør ikke sige det 100% sikkert.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Når jeg kigger bagpå gfx-kortet kan jeg se 2 stk dvi og ét rundt stik (som ligner et s-video) - går ud fra at det runde er det som de kalder HDTV?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:
Når jeg kigger bagpå gfx-kortet kan jeg se 2 stk dvi og ét rundt stik (som ligner et s-video) - går ud fra at det runde er det som de kalder HDTV?

Det er jeg ikke sikker på det er... hvad står der i manualen ?

Har du evt. mulighed for at ta' et par billeder af stikkene ?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 August 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Fulgte det her kabel med dit grafikkort?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
flaz skrev:

Fulgte det her kabel med dit grafikkort?

Ikke præcis det stik, men ét lignende - så dets funktion må være det samme ?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes