| Forfatter |
|
CRISAA Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle der ude
kunne det tænkes at der var noget, ud over mig selv, i kongeriget danmark men en forsell air pladespiller?? således at man kan udvæksle erfaringer og den slags!
mvh
crisaa
|
| Til top |
|
| |
CRISAA Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må vel betyde NEJ!
øv!
|
| Til top |
|
| |
danish-analog Forum Bruger

Tidl. Hifishark/Dacapo Audio
Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Vestsjælland
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo en særdeles sjælden og interessant pladespiller. Har du billeder af den som du vil dele med os?
Mange hilsener
Ole
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Har en Forsell arm ... en tidlig udgave fra før Air reference pladespilleren.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa .. her er nogle tips fra en fyr der også har denne skønne pladespiller.
http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html
Personligt så kan jeg give et tip om en "luft-spole" ... som er en oprulning af luftslangen til armen - som en cylinder - brug. f.eks. de trykluftslanger med kobling, som man kan købe i forrtningerne, disse snor sig i en cylinder. Lad være med at strække dem ud, men lad den ligge i en "cylinder" - udvendig diameter ca. 8-10 cm.
Dette giver en mere stabil tilførsel af luft til armen, hvilket igen giver mulighed for at sænke trykket og et mere stabilt lydbillede. Hvorfor ?? Her er forklaringen:
"Mange med luftbårne tangentialarme på deres pladespiller har haft problemer med luftpulsationer mellem pumpe, luftbeholder og tangentialarm.
Dette problem løses meget let og uproblematisk ved at vikle luftslangen nogle gange rundt om f. eks. et lille rør. Diameteren er ikke specielt kritisk, så 5- 10 viklinger rundt om f. eks. et paprør fra en køkkenrulle burde kunne gøre tricket. Røret med viklingerne skal være sidste "led i kæden" inden luften kommer op til tangentialarmen.
Prøv at lave et u-rørs manometer og sæt det til før og efter du har lavet "luftspolen". Der burde nu være sket en markant ændring til det bedre. Det burde faktisk være så godt, at man kan undvære "lufttanken", som ofte er sat ind som en slags buffer, som skal hjælpe med at dæmpe før omtalte pulsationer. "
Klogere ... ? men det virker og er næsten gratis!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
CRISAA Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej samit og tak for din input!
det med at vikle slangen må jeg prøve lyder interessant....min model af arm skulle efter sigende være prototypen af reference modellen som så viste sig under udvikling at kræve for meget luft...det vil sige mere end den eneligt udgave. luft pumperne var og er dyre og man valgte at udvikle den enneligt arm til at køre med forsell standart (ca 19l luft minutet) Denne kom dog med to dedikeret luftpumper af betydeligt støre kaliber....2x 40 liter og som god var defekte og nu erstattet med nogle nye. luftbeholderne som du nevner var i dette tilfelde lavet i træ.....det vil sige nogle lufttætte træ (MDF) kasser som også var for vandsklige at og skøbelige at markedsføre men de skulle have en påvirkning på lyden....(har ikke prøvet at sammeligne) men siden vi ikke operere med så store luft tryk er det ikke et problem at den er i træ. Men jeg kunne helt vildt godt tænke mig at se et billede af din arm og sammeligne den med min! jeg vedligger billeder af hele herligheden så snart jeg har et digi-camara. Jeg mangle også et par småting endnu. Jeg har lige snedt hele akryl front til polering og så snart jeg har det hele samlede bliver den fortograferet!
cristian
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CRISAA Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Samit, den ser interessnt ud! Min arm er dog hel anderledes, men det må jeg snart vise dig, men den er i massiv messing luften kommer ind fra højre og liften er forand og ikke bag ved.
mvh
Cristian
PS:- hvad er det for en pumpe du bruger?
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender godt de nyere varianter af Forsell armen. Min er blandt de aller første, som kom før hans pladespiller kom på banen (så vidt jeg ved). HF testede den midt i 80'erne ... på en VPI pladespiller tror jeg. Har haft armen siden 1988 ... men har ikke spillet med den i perioden 1993-2002.
Jeg bruger Forsells oprindelige pumpe og tryktank. Pumpen ligner en overdimensioneret akvariepumpe mens tryktanken er på ca. 4l - rund sort cylinder. Bruger trykluftslanger med koblinger, og pumpe+tryktank står i min kælder.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Crisaa,
Er selv på jagt efter pladespiller og vil da vældig gerne komme forbi og få et lyt :-)
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
CRISAA Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Asger,
jeg må tilstå at min pladespiller har lange udsigter.....det vil sige at der er meget arbejde endnu før den står færdigt. Selvom det jeg er ved at lave, er det ydre, og pladespilleren virker fuld ud, kan jeg ikke tag mig sammen til at sætte den op. Opsætning tag en masse tid. desyden er det en pladespiller jeg ikke kender så godt og den har utvilssomt sin egen personlighed som alle andre pladespiller.
hele plexiglas, ydre korpus, er til polering. kassen til pumper og luft behålder er til lakkering. ud over det, overvejer jeg at sende det hele til forgyldning. det vil sige at det vil kræve at jeg skilder armen af total. Alt det koster men jeg kan ikke lad det ligge....så måske når jeg er færdigt bliver jeg nød til at sælge den pga at projektet har drenet min konto.
Men det er en dyr pladespiller som måske godt kan bære en total renovering.
Ud over det, så er den sjældent og det ville være lidt trist at ingen andre end mig selv få sin nysgærrighed dekket....så jeg må finde en løsning....en aften eller en lokation hvor man kan komme og høre den!
mvh
Crisaa
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 10 Juni 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon Crisaa,
Lyder som om den får sin "anden ungdom", velfortjent, jeg husker testen i high fidelity nam nam.
Nå men opstilling er jo en svær kunst og specielt med dele som bærer varierende grader af enerti og vægt, kombineret med armen som jo nok heller ikke lige leger med bare sådan af sig selv.
Iøvrigt kan jeg kun anbefale at man besøger hinanden og vores anlæg, der kommer megen konkretisering af kvaliteter og prioriteringer frem.
God vind med projektet.
mvh Asger
|
| Til top |
|
| |