Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forklaring på komprimering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle komprimeret musik lyde bedre end....mindre komprimeret musik....på crapsh*t-stereoanlæg?
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Komprimeret musik, har ikke de store dynamiske udsving. Hr. og Fru Danmark lyttere, og diverse værkstedradioer, og bil ditto, kan for det første ikke vise disse dynamikudsving, og dels gør det musikken meget "nemmere" at have med at gøre/lytte til, netop fordi det hele er jævnet godt ud.

Det er derfor at de fleste musik og hifi entusiaster, bander og svovler over denne voldtægt af mange moderne produktioner. Musikken mister sin ægthed, fordi komprimeringen har droslet ned for herlighederne.

Det er ligesom en knallert 45, som den bliver leveret fra buttiken. Den er "komprimeret" Kommer den en tur til tuning, får man pludselig de fulde udbytte, og entusiasten er glad igen  

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hvad er dynamisk udsving præcist....jeg har selv en idé, men kender ikke den korrekte tekniske formulering....
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hej !

Vel fordi at flere passager/informationer i u-komprimeret musik ikke kan gengives/høres i et dårligt anlæg og derfor kompenseres der ved at komprimere - skrue op eller ned - for de passager/informationer som ikke kan høres, til de passer i et givet frekvens-område ......af samme grund vil et komprimeret stykke musik lyde helt forkert i et godt anlæg, som er i stand til at gengive de rette frekvenser .....

Bond

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
Hvorfor skulle komprimeret musik lyde bedre end....mindre komprimeret musik....på crapsh*t-stereoanlæg?

Jo mere musikken er komprimeret, jo mere vil den maskere vibrationer fra højttalerenes dårligt dæmpede kabinetter.

Det er klart at foretrække komprimeret musik, når der lyttes i en bil.

For blot få år siden, solgte mere end 50% af musikken i USA på kasettebånd, fra tankstationer.
Nu er det CD - men mon ikke tankstationerne stadig sælger meget i USA ?
Bilstereo er stort 'over there', og vægter langt højere, når musik skal produceres.

DJ's på radiostationer vil også kun spille musik der har et forudsigeligt gain, så alle numre spiller 'lige højt'. Radiostationer har meget at bestemme mht. hvad der er på hitlisterne.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
Hvad er dynamisk udsving præcist....jeg har selv en idé, men kender ikke den korrekte tekniske formulering....

Hvis du har oplevet livemusik diverse steder, ved du godt hvad dynamiske udsving er!

Den bedste lyd, jeg i mit lille liv har oplevet, var til en klassisk koncert i Danmark Radios koncertsal, på Rosenørns allé i KBH. Til sådan en koncert, får begrebet "dynamik" en hel ny betydning. Udsvingene (vi kunne kalde det "høj oh lav volumen) altså forskellen mellem de stille og de høje pasager i musikken, blandet med de gode akustiske forhold, kan ikke opleves bedre  Jeg er normalt ikke til klassisk musik, men jeg er superglad for at have oplevet det, i mit lille liv.... Du skulle tage at prøve det!!!!

.. Og kom så igen bagefter..... Så skal vi snakke DYNAMIK!!!!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Jeg var ude i tordenvejr, den anden dag, og oplevede et tordenskrald temmelig tæt på.

Det var godtnok højt, men ikke særligt naturligt at høre på, i forhold til anlægget.
Der var alt for lidt bas !
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
rockforlife skrev:

Jeg var ude i tordenvejr, den anden dag, og oplevede et tordenskrald temmelig tæt på.

Det var godtnok højt, men ikke særligt naturligt at høre på, i forhold til anlægget.
Der var alt for lidt bas !

....   -  jep, virkeligheden (og naturen) er er godt nok noget opreklameret bras .....

Bond

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Spencer, du må ikke skrive mere, du har 3020 indlæg

Spencer
Fuldt medlem!
Fuldt medlem!

Lokalitet: Vestsjælland
Status: Online
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret Rapportér indlæg Citér Spencer

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

prse skrev:

Hvis du har oplevet livemusik diverse steder, ved du godt hvad dynamiske udsving er!

Den bedste lyd, jeg i mit lille liv har oplevet, var til en klassisk koncert i Danmark Radios koncertsal, på Rosenørns allé i KBH. Til sådan en koncert, får begrebet "dynamik" en hel ny betydning. Udsvingene (vi kunne kalde det "høj oh lav volumen) altså forskellen mellem de stille og de høje pasager i musikken, blandet med de gode akustiske forhold, kan ikke opleves bedre  Jeg er normalt ikke til klassisk musik, men jeg er superglad for at have oplevet det, i mit lille liv.... Du skulle tage at prøve det!!!!

Hey rockforlife ... jeg havde en idé om at det var forskellen mellem de laveste frekvenser og de højeste frekvenser...men det er altså helt forkert?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

prse skrev:
jeg havde en idé om at det var forskellen mellem de laveste frekvenser og de højeste frekvenser...men det er altså helt forkert?
Ja dynamik er forskellen på min. dB og max. dB. mange tror at dynamikken høres ved at der bliver masser af larm, men det er faktisk lige modsat. De skiver hvor der er så stille at man kan høre folk der flytter på fødderne, vender et nodeblad osv. ind imellem musikken, de begynder at lyde dynamiske.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
prse skrev:
jeg havde en idé om at det var forskellen mellem de laveste frekvenser og de højeste frekvenser...men det er altså helt forkert?
Ja dynamik er forskellen på min. dB og max. dB. mange tror at dynamikken høres ved at der bliver masser af larm, men det er faktisk lige modsat. De skiver hvor der er så stille at man kan høre folk der flytter på fødderne, vender et nodeblad osv. ind imellem musikken, de begynder at lyde dynamiske.

takker! så blev jeg så meget klogere på dynamik, og hermed hvad komprimering præcist er for en fætter...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes