| Forfatter |
|
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle komprimeret musik lyde bedre end....mindre komprimeret musik....på crapsh*t-stereoanlæg?
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Komprimeret musik, har ikke de store dynamiske udsving. Hr. og Fru Danmark lyttere, og diverse værkstedradioer, og bil ditto, kan for det første ikke vise disse dynamikudsving, og dels gør det musikken meget "nemmere" at have med at gøre/lytte til, netop fordi det hele er jævnet godt ud.
Det er derfor at de fleste musik og hifi entusiaster, bander og svovler over denne voldtægt af mange moderne produktioner. Musikken mister sin ægthed, fordi komprimeringen har droslet ned for herlighederne.
Det er ligesom en knallert 45, som den bliver leveret fra buttiken. Den er "komprimeret" Kommer den en tur til tuning, får man pludselig de fulde udbytte, og entusiasten er glad igen __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dynamisk udsving præcist....jeg har selv en idé, men kender ikke den korrekte tekniske formulering....
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Vel fordi at flere passager/informationer i u-komprimeret musik ikke kan gengives/høres i et dårligt anlæg og derfor kompenseres der ved at komprimere - skrue op eller ned - for de passager/informationer som ikke kan høres, til de passer i et givet frekvens-område ......af samme grund vil et komprimeret stykke musik lyde helt forkert i et godt anlæg, som er i stand til at gengive de rette frekvenser .....
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
| Hvorfor skulle komprimeret musik lyde bedre end....mindre komprimeret musik....på crapsh*t-stereoanlæg? |
|
|
Jo mere musikken er komprimeret, jo mere vil den maskere vibrationer fra højttalerenes dårligt dæmpede kabinetter. Det er klart at foretrække komprimeret musik, når der lyttes i en bil. For blot få år siden, solgte mere end 50% af musikken i USA på kasettebånd, fra tankstationer. Nu er det CD - men mon ikke tankstationerne stadig sælger meget i USA ? Bilstereo er stort 'over there', og vægter langt højere, når musik skal produceres. DJ's på radiostationer vil også kun spille musik der har et forudsigeligt gain, så alle numre spiller 'lige højt'. Radiostationer har meget at bestemme mht. hvad der er på hitlisterne.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
Hvad er dynamisk udsving præcist....jeg har selv en idé, men kender ikke den korrekte tekniske formulering.... |
|
|
Hvis du har oplevet livemusik diverse steder, ved du godt hvad dynamiske udsving er!
Den bedste lyd, jeg i mit lille liv har oplevet, var til en klassisk koncert i Danmark Radios koncertsal, på Rosenørns allé i KBH. Til sådan en koncert, får begrebet "dynamik" en hel ny betydning. Udsvingene (vi kunne kalde det "høj oh lav volumen) altså forskellen mellem de stille og de høje pasager i musikken, blandet med de gode akustiske forhold, kan ikke opleves bedre Jeg er normalt ikke til klassisk musik, men jeg er superglad for at have oplevet det, i mit lille liv.... Du skulle tage at prøve det!!!!
.. Og kom så igen bagefter..... Så skal vi snakke DYNAMIK!!!!  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
.. Og kom så igen bagefter..... Så skal vi snakke DYNAMIK!!!!  |
|
|
Jeg var ude i tordenvejr, den anden dag, og oplevede et tordenskrald temmelig tæt på. Det var godtnok højt, men ikke særligt naturligt at høre på, i forhold til anlægget.  Der var alt for lidt bas !
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
rockforlife skrev:
|
|
Jeg var ude i tordenvejr, den anden dag, og oplevede et tordenskrald temmelig tæt på.
Det var godtnok højt, men ikke særligt naturligt at høre på, i forhold til anlægget.  Der var alt for lidt bas !  |
|
|
.... - jep, virkeligheden (og naturen) er er godt nok noget opreklameret bras .....
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
prse skrev:
Hvad er dynamisk udsving præcist....jeg har selv en idé, men kender ikke den korrekte tekniske formulering.... |
|
|
Hvis du har oplevet livemusik diverse steder, ved du godt hvad dynamiske udsving er!
Den bedste lyd, jeg i mit lille liv har oplevet, var til en klassisk koncert i Danmark Radios koncertsal, på Rosenørns allé i KBH. Til sådan en koncert, får begrebet "dynamik" en hel ny betydning. Udsvingene (vi kunne kalde det "høj oh lav volumen) altså forskellen mellem de stille og de høje pasager i musikken, blandet med de gode akustiske forhold, kan ikke opleves bedre Jeg er normalt ikke til klassisk musik, men jeg er superglad for at have oplevet det, i mit lille liv.... Du skulle tage at prøve det!!!!
|
|
Hey rockforlife  ... jeg havde en idé om at det var forskellen mellem de laveste frekvenser og de højeste frekvenser...men det er altså helt forkert?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
jeg havde en idé om at det var forskellen mellem de laveste frekvenser og de højeste frekvenser...men det er altså helt forkert?
|
|
|
Ja dynamik er forskellen på min. dB og max. dB. mange tror at dynamikken høres ved at der bliver masser af larm, men det er faktisk lige modsat. De skiver hvor der er så stille at man kan høre folk der flytter på fødderne, vender et nodeblad osv. ind imellem musikken, de begynder at lyde dynamiske.
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
prse skrev:
jeg havde en idé om at det var forskellen mellem de laveste frekvenser og de højeste frekvenser...men det er altså helt forkert?
|
|
|
Ja dynamik er forskellen på min. dB og max. dB. mange tror at dynamikken høres ved at der bliver masser af larm, men det er faktisk lige modsat. De skiver hvor der er så stille at man kan høre folk der flytter på fødderne, vender et nodeblad osv. ind imellem musikken, de begynder at lyde dynamiske. |
|
|
takker! så blev jeg så meget klogere på dynamik, og hermed hvad komprimering præcist er for en fætter...
|
| Til top |
|
| |