Forfatter |
|
mtolesen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 361
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg påtænker at bygge min egen subwoofer til mit surround system i stuen.
Jeg har set på denne bas enhed fra SOUNDSPLINTER: RL-p 12
http://www.soundsplinter.com/rlp12_premium_series_12_inch_DI Y_subwoofer_information.html
Firmaet skriver at deres enhedder kan anvendes både til bil-subwoofers og indendørs subwoofers, men at det afhænger af hvilke kabinet man bygger.
På den anden side har jeg også høre at ikke alle bil-subs er velegnede til "stue subs", er der nogen som kan vurdere om den enhed jeg kikker på her er vel egnet til stue brug?
Kunne nogen oplyse om hvilke parametre på højtalere enhedderene man skal se på for at vurdere om de er egnede til stue brug, eller ikke?
Jeg mener at have observeret at bil-sub enhedder er noger mere "stramt" ophængt end stue (hifi) sub enhedder, er det rigtigt, og har det noget at gøre med om de er mest egnede til "bil eller stue"?
Jeg wille gerne have en så kompakt stue subwoofer som muligt, så med SOUNDSPLINTER: RL-p 12 enheden, hvad mon den mindste "kasse" er jeg kan bygge?
Jeg påtænker at indbygge en 200 - 400 Watt forstærker i sub'en.
Alt i alt, skal jeg holde mig fra projektet, eller kan jeg få noget fornuftigt ud af det?
mvh
mtolesen
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
udfra kurverne på deres hjemmeside ville jeg holde mig fra den som sub enhed, den kommer aldrig til at spille subbas! køb en fin brugt sub i stedet for, det er bedre og i længden nok også billigere!
EDIT
eller denne
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=17006
|
Til top |
|
|
mtolesen Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Kyhn,
Kan du oplyse mig om hvad det præcis er du kikker efter når du vurdere om en bestemt enhed vil være velegnet som "stue sub"?
mvh
mtolesen
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Kyhn antyder giver kurverne mere indtryk af en højttaler der kan levere det rigtige Umph! - Umph! - Umph! - Umph.. til den sænkede Subaru end en højttaler der spiller egenlig subbas.
Men mtolelsen skal bare være klar over om han virkelig ønsker en "rigtig" sub som Daniels' eller om det hellere skal være noget med spark i mellemgulvet. For i det sidste tilfælde tror jeg nok enheden skal levere varen, især i et "lidt for lille" kabinet. Den virker da gedigent udført.
Ved første øjekast ser den T/S parametre nogenlunde fornuftige ud. Den har lav Fs, men måske et lidt for lavt Q. På den anden side kan den måske gøre det meget godt i et basreflekskabinet.
Det er en god ide at lave en simulering i et passende program, f.eks. WinISD som kan findes her: http://www.linearteam.dk/
Jeg er dog lidt usikker på, hvad jeg skal taste ind, for jeg er ikke klar over om de opgivne data gælder ved serie- eller parallelkobling af de to svingspoler, eller om det er for hver af spolerne, og hvad der så sker med enhedens opførsel hvis der kobles en forstærker på hver spole...
|
Til top |
|
|
mtolesen Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbage meldingen Boye.
Jeg er enig i at soundsplinter produkterene giver indtryk af at være mest til biler (Umph Umph) men så må jeg igen spørge:
Hvordan vurdere man (ud fra de data som bliver opgivet for en given enhed) om den er velegnet til bil-sub (Umph Umph) eller om den egner sig som "rigtig" sub i et surround system, der må da være nogle parametre i de elektriske data som adskiller de to typer?
I mit tilfælde er jeg interreseret i DYB bas når jeg ser film.
Som fronter har jer et par JBL L90 med bla 12" bas, og de går pænt dybt ned, men jeg ville gerne have den "dybeste" bund med.
Så det jeg har brug for er en rimelig økonomisk løsning, som supplere mine L90'ere, og ikke fylder for meget.....umuligt ønske???
mvh
mtolesen
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
som sub til et SS sytem vil det typeske krav være fra 80Hz og ned gerne til min 20Hz. Så til filmbrug vil jeg dømme den ude.
Det jeg normal ville gøre var også at benytte WinISD, men nu var de jo så flinke at ligge et par kurver ud.
Men Boye har da ret, enheden ser ikke så dum ud, den er blot beregnet til et andet formål end subbas.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mtolesen skrev:
Tak for tilbage meldingen Boye.
Jeg er enig i at soundsplinter produkterene giver indtryk af at være mest til biler (Umph Umph) men så må jeg igen spørge:
Hvordan vurdere man (ud fra de data som bliver opgivet for en given enhed) om den er velegnet til bil-sub (Umph Umph) eller om den egner sig som "rigtig" sub i et surround system, der må da være nogle parametre i de elektriske data som adskiller de to typer?
I mit tilfælde er jeg interreseret i DYB bas når jeg ser film.
Som fronter har jer et par JBL L90 med bla 12" bas, og de går pænt dybt ned, men jeg ville gerne have den "dybeste" bund med.
Så det jeg har brug for er en rimelig økonomisk løsning, som supplere mine L90'ere, og ikke fylder for meget.....umuligt ønske???
mvh
mtolesen |
|
|
Hvad er økonomisk og hvad er ikke for meget? men du har lidt ret, det du ønsker er en umulig opgave  hvis du vil have brugbar output i bunden fra en lille kasse, skal der masser af effekt og elektroniks Eq, så allerede der begynder økonomien at skride.
lille effektiv billig.... du kan kun vælge 2
|
Til top |
|
|
mtolesen Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kyhn,
Jeg forstår på dig at for at fungere godt i et SS, bør subwooferen have en pæn rimelig linær frekvensgang fra 80 hz og ned til omkring 20 hz.
Du har ret i at det ikke ser godt ud når enheden anvendes i et lukker kabinet, men i et basreflex kabinet, ser enheden ud til at kunne "gå rimelig langt ned".
Yderligere har enheden jo også en fs på omkring 20 hz.
Så for mig ser det mere ud til at det er kabinettet og ikke enheden som bestemmer om sub systemet kan anvendet til SS, eller hvad?
Hvilke 12" enhed ville i anbefale til mit brug, hvis vi siger at jeg kan anvende et kabinet på 40 - 60 liter, og i såfald, hvorfor ville i vælge den pågældende enhed?
Så igen, hvordan vurdere man om en bestemt enhed egner sig til SS eller bil brug ud fra enhedens elektriske og mekaniske parametre?
mvh
mtolesen
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er enheden og kabinettet der giver resultatet. Det jeg anker over en en begyndende tidlig afrulning uanset kabinet. absolut bedste resultat er F3 ved ca. 28Hz og 15dB nede ved 20Hz!
Men kan man leve med den manglende bund, så tror jeg at det er en OK enhed.
du kan evt kigge på ene af mine favoritter: Peerless SWR 315, en billig enhed som ikke er så dum igen! men den kan heller ikke bringes til subniveau i et 40L kabinet uden hjælp
|
Til top |
|
|
mtolesen Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Kyhn, jeg går nok efter et færdig testet SS subwoofer kit.
mvh
mtolesen
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
en 10" eller 12" peerless XLS eller XXLS enhed skulle kunne klare rimelig dyb lyd, og kan ofte findes på brugtmarkedet. Forstærkeren kommer du nok til at købe ny, dem ser man sjældent til salg brugt.
/hansson
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 05:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er 28 Hz jo faktisk pænt dybt... Masser af kommercielle subs, til priser op over 5000-, ville IKKE klare dette krav.
|
Til top |
|
|