| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj!
Jeg skal bruge sådan en dims, men der er mange af dem. Ville da egentlig bare købe den billigste, men er den god nok? Eller der nogle I kan anbefale? Der er lidt dyre og en del billige imellem
Samlet lidt fra nettet:
Mobile Fidelity Geo Disc
Pro-Ject Cartridge Alignment Tool
http://www.turntablebasics.com/align.html
http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Sto re_Code=LG&Product_Code=LPGCAT&Category_Code=PE
http://www.phonophono.de/YD19636_58.php3?Kennung=
http://www.phonophono.de/YD19601_58.php3?Kennung=
http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,1148931354-16499,d,1 148931429-16676,1061913506.1061914866,vdh_c,,Tshowrub--10619 13506.1061914866,0.htm
Mvh.:´*`:.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har tilgang til en kvalitets-printer kan det prøve en eller flere af følgende protraktorer:
Vinyl Engine - Alignment Protractors
GeoDisc får altid god kritik men kan hurtigt koste dig min. 500,-kr.
Pro-jects værktøj fungerer vist kun med deres egne arme eller med arme med eksakt samme geometri så vidt jeg har forstået.
Jeg har selv turntablebasics protraktor og den er ganske udmærket. Spejl-effekten kan godt virke lidt forstyrrende men kan også være en hjælp. Man ser dobbelt hvis ens synslinje ikke er præcist lige over den streg man betragter. Den sørger også for korrekt overhang ifølge Baerwald geometri. Det kræver bare at du kan vurdere hvornår den dertil indrettede linje peger præcist på omdrejningspunktet på din arm.
Denne som du gav et link til ser da interessant ud:
Schön-schablone
Det er jo også et spørgsmål om hvilken "geometri-filosofi" der lyder bedst med din arm. Baerwald, Loefgren eller Stevenson? VPI har vist aldrig offentliggjort nogle informationer om hvilke nul-punkter de foretrækker til deres arme. Der er jo ingen idé i at f.eks. købe en protraktor der kun benytter Baerwalds geometri (som f.eks. turntablebasics) hvis din JMW-9 lyder bedst med Stevenson. Du kan jo prøve at lege med de forskellige printbare protraktorer hos Vinyl Engine først for at få en idé om hvad du behøver før du investerer i en/et mere robust skablon/redskab.
Lidt mere læsning om protraktorer her:
Protractor User Guide
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Milu 
Men sådan en pickup du har - ville jeg ikke spare på en protraktorer
VDH pickuper skal meget gerne side 100% rigtig i armen - ellers får du nok ikke alt med op fra de dybe riller !!
Det tog mig 12 dage at montere min Dynavector Karat pickup - og hvis den først sider rigtig så er der fedt at høre på vinyl
Hilsen King-)
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har selv haft Pro-Jects alignment tool hjemme. Passer ikke til centerspindlen og mage til l**t skal man da lede længe efter. Den var skæv og faldt fra hinanden. Endte med Clearaudios....den virker.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal i have for de mange indput.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er i besiddelse af en passer, kraftig papir og en skarp kniv samt tålmodighed kan du selv lave din egen protractor, som passer lige præcis til din arm/pladespiiler.
Se på min hjemmeside - der finder du en beskrivelse.
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hvis du er i besiddelse af en passer, kraftig papir og en skarp kniv samt tålmodighed kan du selv lave din egen protractor, som passer lige præcis til din arm/pladespiiler.
Se på min hjemmeside - der finder du en beskrivelse.
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm
|
|
|
Tak for linket Janils...
Det der med passer og papir... Uha der er ikke meget Jørgen Klevin over mig!
Men kan da prøve.
Men sådan en som denne f.eks., er den ikke god nok?:
http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,1148931354-16499,d,1 148931429-16676,1061913506.1061914866,vdh_c,,Tshowrub--10619 13506.1061914866,0.htm
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo den er da OK, hvis det skal være bare sådan nogenlunde. Det er en generel skabelon som ikke tager højde for armlængden samt hvor på pladen du ønsker dine 2 nulgennemgange (vinkelret på skærerille og dermed 0 grader fejlsporing).
Laver du din egen skabelon passer den kun til din pladespiller og den arm der sidder på. Du kan selv optimere opsætningen og når først skabelonen ligger der er det hele meget nemt.
Den lille du viser har meget korte sigtelinier. Når du laver din egen kan de jo i princippet blive næsten så lange som muligt (indtil papiret ikke er større).
Husk også på at der er forskel på hvordan du justeer overhang. Nogle rykker hele armen frem og tilbage, hvilket gør det meget svært at lave en skabelon. Rykker du pick-up'en i huset er det meget nemmere. Evt. kan man lave en grovjustering ved opsætningen og placere armen så tæt på det korrekte og herefter justere ude ved selv pick-up'en.
Du kan også finde et lille program til beregning af overhang på min hjemmeside (Excel program).
|
| Til top |
|
| |
Carsten P Branchemedlem

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clearaudio's virker og et netop kommet i mk II version.
Se gerne på mere på www.activ-hifi.dk under Clearaudio.
Som Jan er inde på, er det ganske enkelt et spørgsmål om at minimere fejlsporing - Clearaudio's nyeste indeholder således ikke mindre end 4 skabloner - afhængig af hvor stor en del af pladesiderne rent faktisk er skåret. Tænk tanken - hvorfor justere pladespilleren til at spille de inderste riller perfekt - hvis de ikke er der ....
Særdeles enkel at anvende - og i solid kvallitet.
__________________ Mvh
Carsten
www.activhifi.dk
www.activ-hifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en bruger jeg selv, og den er faktisk ganske anvendelig.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten P skrev:
Som Jan er inde på, er det ganske enkelt et spørgsmål om at minimere fejlsporing - Clearaudio's nyeste indeholder således ikke mindre end 4 skabloner - afhængig af hvor stor en del af pladesiderne rent faktisk er skåret. Tænk tanken - hvorfor justere pladespilleren til at spille de inderste riller perfekt - hvis de ikke er der ....
|
|
|
Hej Carsten.
Synes ikke jeg kan finde noget på jeres hjemmeside om den Clearaudio?
Eller er det måske fordi min browser (Opera) f**ker det op...
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Carsten P skrev:
|
|
|
Hej Carsten.
Synes ikke jeg kan finde noget på jeres hjemmeside om den Clearaudio?
Eller er det måske fordi min browser (Opera) f**ker det op...
Mvh.:´*`:. |
|
|
Er fundet, sorry!!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carsten! Velkommen til ... rart få lidt prof. opbakning på det analoge område 
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gli-
Prisen på Feickert har jeg fået af dig  . Det er en fin dims, men havde håbet et lidt billigere alternativ.
HiFi News' test lp var måske en løsning...
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er kraftknusme lækker Sådan skal den laves
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den protractor der af mange regnes for den bedste er denne her.
Dennesen
Den produceres ikke længere og dukker sjældent op på eBay. Så vidt jeg forstår det så er problemet med mange af "kopierne" (Clearaudio, Pro-ject og Feickert?) at de flugter med centertappen i stedet for at løbe parallelt med fra den rette afstand. Dermed mister de deres universelle brugbarhed. Clearaudio og Pro-jects protractorer fungerer ihvertfald kun med arme med samme effektive længde som deres egne. Prøv at læse disse indlæg fra Vinyl Asylum.
Cartridge Alignment Tool 1
Cartridge Alignment Tool 2
Cartridge Alignment Tool 3
Et problem der opstå med selv en så gennemtænkt protraktor som Dennesen er at det på visse arme kan være svært at bestemme hvor det præcise omdrejningspunkt ligger. Patentet på Dennesen protraktoren er udløbet så hvofor der ikke er andre der laver en mage til er en gåde? Måske er de ikke er interesserede i at folk kan bruge deres værktøj med andres arme?
Wally Malewicz som giver sit besyv med i Vinyl Asylum tråden sælger også protraktorer og andet.
Wally Tractor
Så kan man hurtigt købe sig fattig.  Han sælger så forskellige modeller der passer til de mest populære producenters effektive længde. Man kan sikkert også få special-syet en til den rette pris...
Fordelen Wally Tractor'en har frem for f.eks. Dennesen er at den giver mulighed for både Baerwald og Loefgren justering i stedet for kun Baerwald.
Hvorfor skal perfektion være så besværligt?
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal der ikke måles præcis fra centertrappen ? Jeg har netop fået Clearaudios alignmentværktøj og justeret afstanden fra min Regaarms omdrejningspunkt og til midten af centerspindlen til ca. 222, 8 mm, men når jeg så skal flugte armens hus med de (parallelle) linier alignmentværktøjet er udstyret med (protractor)....passer huset ikke med linierne...jeg er nødt til at dreje pickuppen en lille smule, således at nålefanen i det mindste er parallel med linierne. Hvorfor passer den ikke 100 %.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dr. Lyd
Clearaudios protraktor er lavet efter Baerwalds system ligesom deres arme. Det vil sige at nulpunkterne er 66.0 og 120.9.
Regas arme bruger noget der minder om Stevenson dvs. 60.0 og 114.7. Derfor bliver du nødt til at rotere PU'en en kende hvis du vil bruge Baerwald.
Tonearm Database
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for et supersvar.......aha......med det skulle vel heller ikke betyde alverden......det er meget lidt....måske mindre end en kvart milimeter pickuppen er roteret indad. Lyden er iøvrigt blevet væsentligt bedre end udgangspunktet. Rega protractoren er altså ikke god nok..
Iøvrigt er armen monteret efter Origin Lives anvisninger.
|
| Til top |
|
| |