Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit konfirmationssurround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

UPDATE! Skal have 3 bag og 1 center højtaler(ere) engang i næste uge. Prisen må helst ikke overskride 7-8000 kr. ink. kabel. Nogle forslag eller ideer? 

Hejsa til alle - så føler jeg det er tid til at flashe mit helt nye anlæg.

Pt. har jeg kun sat to fronthøjtalere til, da jeg nu er bleven rigtig godt træt af 5 højtalere - men allerede efter to dage er jeg ved at få surround-abstinenser, så mon ikke det bliver til et besøg i hifi-klubben inden for i hvert fald en måned?

Receiver: NAD T 753 - den spiller langt bedre end forventet -  til NAD. Og præcis som det fremgår i bl.a. hifi-klubbens kataloger, så er de 6 x 70 W på ikke særligt imponerende på papiret - men det er noget helt andet i praksis - k*ft, den ka' spille højt, mand.

Højtalere: Eltax pyramide. Jaja, jeg ved det er eltax og alt det, men de spiller faktisk ekstremt flot til prisen(købte dem for 500,- for dem begge). Bassen er 12", og det er en 4-vejskonstruktion. 

DVD/HDD optager: Samsung HR725. Superflot lyd og -billedkvalitet, og god stor harddisk.

Kabler:

Højtalerkabel: Gale til 50,- kr meteren

Optisk mellem Samsung og NAD: Supra. Det kostede 299. God Kvalitet, får det hele med - dog savner jeg af og til lidt diskant i musikken, men tror nu bare at det højtalerne.

Scart: Men det er vist det samme mærke som det optiske (vistnok ) - det er virkelig gennemført kvalitet, er meget imponeret over at scart signaler kan blive så flotte.

I alt: ca. 10500,- kr.

Ønskeliste: 

Flere højtalere, men det må lige vente et par uger.

Et større værelse .

ET NYT FJERNSYN! - Bliver sandsynligvis en Samsung eller Sony på 32".

Billeder

Reciever

DVD/HDD optager

Højtaler med stof

Og selvfølgelig det obligatoriske uden stof

Fra sweetspot

AF sweetspot

Det var vist det - Aleksander 

Til top Vis Robert-Wannabe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert-Wannabe

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jaja det er skam en fin begyndelse. Hvis jeg var dig (og det er jeg ikke!) så ville jeg købe nogle bedre højttalere i stedet for at købe nogle flere. Jeg ville ikke tvivle et sekund på at købe Dali 104, hvis det skal være billigt. De koster det samme brugt, som det du gav for dine Eltax. Og de spiller rigtig godt til den pris. Og garanteret meget bedre!

Jeg kan se du spiller guitar - er det en gibson der hænger på din væg?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

helt klart en god start som krog også siger skulle du tage at kigge på nogle andre front.. ihvertfald til surround er det en god idé... kvaliteten af Eltax er ikke så god, og derfor er de heller ikke lige så følsomme

men hvis jeg dog havde sådan et anlæg da jeg blev konfirmeret helt sikkert en rigtig fin start:D

mvh Elh

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Jaja det er skam en fin begyndelse. Hvis jeg var dig (og det er jeg ikke!) så ville jeg købe nogle bedre højttalere i stedet for at købe nogle flere. Jeg ville ikke tvivle et sekund på at købe Dali 104, hvis det skal være billigt. De koster det samme brugt, som det du gav for dine Eltax. Og de spiller rigtig godt til den pris. Og garanteret meget bedre!

Jeg kan se du spiller guitar - er det en gibson der hænger på din væg?

Det behøves skam ikke at være billigt, men har lige købt dem, og gider næsten ikke til at skulle forklare mine forældre hvorfor jeg nu skal udskifte dem. Lige pt. er de 4 sidste højtalere øverst på listen - så må fronterne komme bagefter .  Men hvilke højtalere skal jeg så købe, som har lige så fed bas som eltax'ene? Jeg vil helst slippe for subwoofer. Med hensyn til guitaren, så er det en Epiphone Les Paul Standard, som er justeret til 0.11 strenge og andre småting. 

Til top Vis Robert-Wannabe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert-Wannabe

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

En udmærket start, om ikke andet er din receiver af en udmærket kvalitet  Startede selv med NAD da jeg blev konfirmeret, men gik dog hurtig over til Crown. Men bliver spændende at følge!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Flot setup, men bliver det ikke svært at få nogle baght'ere smækket op på væggen?

Kender godt det med at skulle forklare de gamle hvorfor man skal have nyt, og hvorfor man skal af med noget af det gamle og sådan. Heldigvis har jeg min far på min side, og han kan godt se fornuften i at smide 7k efter en ny forstærker, eller 3500 efter nye højttalere hehe.

Men uden tvivl et lækkert setup! Jeg brugte mine penge meget dårligere hvad angår hifi efter min konfi, men jeg lærte da hvad jeg skulle gå efter .

Umiddelbart vil jeg ikke sige du skal skifte dine eltaxer, og slet ikke hvis du er tilfreds med dem, eltax er ikke så ringe endda, tro mig, jeg har selv haft nogle, og har dem endnu, de hænger på væggen som baght hehe.

Det kunne være fedt med et 32" tv, så jeg kan godt forstå hvordan du prioriterer, og jeg synes det ser godt ud  

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Til Ascari: Neej, det er ikk så slemt med hensyn til det med baght'erne, har lige prøvet med et par gamle technics højtalere vi har liggende - det kunne sagtens være der.

Er der nogle herinde, som ved hvad eltax højtalernes følsomhed ligger på?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Fin start... Men jeg ville skifte ELTAX'erne til et par rigtige højtalere som det første.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Robert-Wannabe skrev:

Til Ascari: Neej, det er ikk så slemt med hensyn til det med baght'erne, har lige prøvet med et par gamle technics højtalere vi har liggende - det kunne sagtens være der.

Er der nogle herinde, som ved hvad eltax højtalernes følsomhed ligger på?

De ligger på 86 til 88db er jeg ret sikker på.

Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Fin start... Men jeg ville skifte ELTAX'erne til et par rigtige højtalere som det første.

Som for eksempel?

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Citér:
Hurtig skrev:

Robert-wannabe skrev:
Som for eksempel?

en idé ville være nået dali...

eltax er ikke lige det som spiller bedst...

Robert-wannabe skrev:
Men hvilke højtalere skal jeg så købe, som har lige så fed bas som eltax'ene?

fed bas i eltax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Robert-Wannabe skrev:

Hurtig skrev:

Som for eksempel?

Eks et par DALI450, som jeg MANGE gange før har anbefalet.

Den ser hverken voldsom ud, eller har 15" bas. Til gengæld er den bygget i ordentlig kvalitet. Faktisk får man noget der minder om ægte High End, til en nærmest latterlig lav pris.

Lydmæssigt ville skiftet fra dine ELTAX'er til et par 450'ere nok minde, om skiftet fra en Lada til en VW.

Uanset hvad man siger, så er højtalere som disse fra ELTAX aldrig lavet med det mål, at skabe virkelig god lyd (Så skulle de ihvertfald skifte mandskabet ud i deres udviklingsafd). De er skabt med det formål for den billigste pris at skabe noget, der i et par godtroende teenage-øjne ser meget voldsomt ud. Og voldsom er noget af det den ikke er. Det er MEGET billigt at lave en 15" enhed. Det er også billigt at lave et kæmpe kabinet i tynd spånplade. Men det er ikke den måde man skaber kvalitet. Alt er i absolut billigste kvalitet, for at kunne lave det størst muligt. Og det giver hverken lydkvalitet eller nødvendigvis højt lydtryk. Tværtimod.

I øvrigt... Fed bas i ELTAX....  Ja ja... så tror vi på den, og så den med julemanden. Men så heller ikke flere!
Mon ikke det du hører er bulderbas?? Altså som om der er masser af bas, men ganske upræcist. Den buldrer bare derudaf.... Typisk fordi man har lavet en KÆMPE 15" bas, og udstyret den med motorkraft der ville passe i en 5" enhed.

Tag det ikke som en svinen til af dine ELTAX'er.... Jeg vil bare hellere være ærlig, end at snakke efter munden, og sige noget jeg ikke kan stå inde for. Så igen.... find et par DALI 450, til ca 1500,- for et sæt brugt. Det vil virkelig klæde resten af dit setup!!

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Ej nu stopper i med det eltax trip !

Eltax laver et sæt højtaler som får 5 ud af 5* i "what hi-fi"
Højtaleren hedder Liberty 5+ og bruger DST enheder (dog kina vare)
De koster 1499,- pr. stk

Jeg ved godt at der findes bedre, men eltax laver faktisk også nogle højtaler hvor man får go lyd til få penge.

Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Robert-Wannabe skrev:

Hurtig skrev:

Som for eksempel?

Den ser hverken voldsom ud, eller har 15" bas. Til gengæld er den bygget i ordentlig kvalitet. Faktisk får man noget der minder om ægte High End, til en nærmest latterlig lav pris.

Lydmæssigt ville skiftet fra dine ELTAX'er til et par 450'ere nok minde, om skiftet fra en Lada til en VW.

Uanset hvad man siger, så er højtalere som disse fra ELTAX aldrig lavet med det mål, at skabe virkelig god lyd (Så skulle de ihvertfald skifte mandskabet ud i deres udviklingsafd). De er skabt med det formål for den billigste pris at skabe noget, der i et par godtroende teenage-øjne ser meget voldsomt ud. Og voldsom er noget af det den ikke er. Det er MEGET billigt at lave en 15" enhed. Det er også billigt at lave et kæmpe kabinet i tynd spånplade. Men det er ikke den måde man skaber kvalitet. Alt er i absolut billigste kvalitet, for at kunne lave det størst muligt. Og det giver hverken lydkvalitet eller nødvendigvis højt lydtryk. Tværtimod.

I øvrigt... Fed bas i ELTAX....  Ja ja... så tror vi på den, og så den med julemanden. Men så heller ikke flere!
Mon ikke det du hører er bulderbas?? Altså som om der er masser af bas, men ganske upræcist. Den buldrer bare derudaf.... Typisk fordi man har lavet en KÆMPE 15" bas, og udstyret den med motorkraft der ville passe i en 5" enhed.

Tag det ikke som en svinen til af dine ELTAX'er.... Jeg vil bare hellere være ærlig, end at snakke efter munden, og sige noget jeg ikke kan stå inde for. Så igen.... find et par DALI 450, til ca 1500,- for et sæt brugt. Det vil virkelig klæde resten af dit setup!!

Altså... vil ikke lyde sur eller gnaven, for det er jeg ikke på nogen måde. Men, har du hørt de højtalere jeg har? For nej, det er hverken bulderbas eller udetaljeret. Og så er der heller ikke en 15" enhed i - der er en 12" i.

Disse højtalere har en kraftig basgengivelse, og sådan er det bare. Og den buldrer ikke. Lyden er præcis som den skal være, kort og kontant. 

MEN, MEN, MEN, forstår skam godt at du umiddelbart tror, at de lyder dårligt - for det troede jeg nemlig også, da jeg så dem. Men de lyder altså cool. Og det er altså ikke bare noget jeg siger fordi jeg er 15 år gammel og bare synes at alt der spiller højt og kraftigt er fedt. En af mine venner havde engang et sæt Eltax højtalere, og der lød bassen af puha. Måske har jeg bare været heldig med mine?

Anyways, vil de DALI du snakker om kunne spille et 13-14 kvm rum op med fed bas? Og jeg mener FED bas, hverken for meget eller for lidt. (Jeg hører Hip Hop, Metal, Dance, Rock og meget lidt Pop.)

Desuden skal det lige siges, at jeg ikke agter at skifte mine fronthøjtalere før jeg bliver utilfreds med dem. Og det er jeg ikke endnu.

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

God start

Vil dog lige som så mange andre anbefale dig nogle andre/bedre fronter, og Dali 450 er bestemt et rigtig godt bud, og ja, hvis forstærkeren er kraftig nok, kan den sagtens spille dit rum ORDENTLIG op Men ellers ser det rigtig godt ud!!

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Kan kun anbefale Dali 450... Rimelig slank ht. der ville fitte perfekt i dit rum.. For da ikke at nævne de uden tvivl vil gå hånd i hånd med din NAD receiver ;) Så det kunne du jo, om ikke andet, tage in mente hvis du vælger at gå på højttaler jagt..
Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Robert-Wannabe skrev:
Hurtig skrev:
Robert-Wannabe skrev:

Hurtig skrev:

Som for eksempel?

Altså... vil ikke lyde sur eller gnaven, for det er jeg ikke på nogen måde. Men, har du hørt de højtalere jeg har? For nej, det er hverken bulderbas eller udetaljeret. Og så er der heller ikke en 15" enhed i - der er en 12" i.

Disse højtalere har en kraftig basgengivelse, og sådan er det bare. Og den buldrer ikke. Lyden er præcis som den skal være, kort og kontant. 

MEN, MEN, MEN, forstår skam godt at du umiddelbart tror, at de lyder dårligt - for det troede jeg nemlig også, da jeg så dem. Men de lyder altså cool. Og det er altså ikke bare noget jeg siger fordi jeg er 15 år gammel og bare synes at alt der spiller højt og kraftigt er fedt. En af mine venner havde engang et sæt Eltax højtalere, og der lød bassen af puha. Måske har jeg bare været heldig med mine?

Anyways, vil de DALI du snakker om kunne spille et 13-14 kvm rum op med fed bas? Og jeg mener FED bas, hverken for meget eller for lidt. (Jeg hører Hip Hop, Metal, Dance, Rock og meget lidt Pop.)

Desuden skal det lige siges, at jeg ikke agter at skifte mine fronthøjtalere før jeg bliver utilfreds med dem. Og det er jeg ikke endnu.

Et sæt 450 vil sagtens kunne rykke godt rundt inde på dit værelse, tro mig. Og med den forstærker du har tror jeg du vil blive overrasket over hvor godt det spiller. Ingen tvivl om at eltax (nogle modeller) faktisk spiller hæderligt til prisen, men lige så snart du rykker "op" i klasserne, så åbner der sig et nyt univers. Tro mig, prøvede det selv, jeg skiftede bare til den store model i x50 serien, nemlig 850, med 2x8" basser :)

Robert-Wannabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Ascari: Du virker som en, der ved hvad du snakker du snakker om ved min prisklasse. Hvilke baght'er og center kan du anbefale?

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Robert-Wannabe...

Jeg forstår udemærket du ikke vil skille dig af med fine fronter nu du lige har fået dem osv. og det vigtigste er trods alt at man er tilfreds med sit grej!!! Tror jeg havde det omtrent som dig da jeg startede hifi; bas er fedt, og der kunne ikke være nok.. Men man ved ikke hvad der lyder "godt" før man har hørt et rigtig, rigtig godt og afstemt system. Når dette er sket, åbner der sig, som ascari skriver, et helt nyt univers hvor ikke kun de få hertz  dybbassen betyder noget... Et par Dali 450 vil sagtens kunne spille dit værelse op, dog ikke med den fysiske bas du oplever nu.. Jeg har selv dali'erne, og gik også fra et par eltax... Og ja, eltax modellerne kan spille væsentligt bedre end små kompakte jvc anlæg... Jeg tror det de fleste vil pointere, er at flaskehalsen i dit sytem grangiveligt er dine fronthøjttalere, for din receiver er altså lækker, så det er jo fedt.. Men Hvis jeg var dig ville jeg gå efter en center og nogle baghøjttalere så du kan opleve noget surround derhjemme.. Så kan du jo altid tage den derfra hvis du får lyst til en "bedre" stereo/musik gengivels... Der er utrolig mange gode bud på kompakte højttalere, især hvis du er villig til at købe brugt.. Så hvis du kan specificere ca. hvor mange penge du vil bruge, kunne det vøære en hjælp :)

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er et fedt anlæg du har dig, synes ikke du skal skifte dine fronter, kan du lide dem så behold dem dog. -helt ærligt tror jeg ikke du sidder og høre klassisk musik og bare vil have silkeblød lyd......

Når man er ung skal det se lidt potent ud så adrenalinet begynder at koge før man i det hele taget har tændt for anlægget, husker det ihvertfald selv......og mine forældre også....hæ hæ hæ

Udseendet er jo halvdelen af oplevelsen, men vi har jo ikke alle samme skønheds smag. -man vokser jo op sammen med sit anlæg, hvis du forstår mig....jeg selv er blevet ældre men ejer sgu stadig højttalere som er "større end de andres", også her triller vi med 12" i stuen....

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes