Forfatter |
|
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Håber i kan hjælpe, går og roder lidt med tanken om at bygge en sub til mine to helt nybyggede 2 bejs højttalere? Har så kigget lidt på en aktiv forstærker, og syns der er kæmpe udspring i prisen, f.eks disse to link, den ene er en Jamo til 600 kr og den anden er fra Pas til ca 2400 kr? Den ene er på 130W og den anden på 300W, men betaler man virkelig 4 gange så meget for 170 ekstra Watt, og skal ikke bruge mere end de 130W, så er der en grund til at betale de ekstra penge? Håber på lidt hjælp, på forhånd tak!
Mvh Mads Svendsen
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal såmænd bare spørge dig selv om: "Hvad er forskellen på kvalitet og kvantitet?"
|
Til top |
|
|
Svendsen Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Du skal såmænd bare spørge dig selv om: "Hvad er forskellen på kvalitet og kvantitet?" |
|
|
Ja, men har det stor forskel på lyden, om jeg køber den ene eller den anden? For jeg vil ikke købe noget jeg når jeg ligeså stille får et bedre anlæg, jeg bliver nød til at skifte ud pga kvaliteten?
Mvh Mads Svendsen
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, det afhænger osse af din økonomi, og den generelle kvalitet i dit anlæg. De helt billige subamps har ofte ikke de kontrolmuligheder, som de større, og dyrere, har. Det gør det sværere at skræddersy en subwoofers lyd - men den billige amp vil jo stadig virke.
|
Til top |
|
|
Svendsen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Jamen, det afhænger osse af din økonomi, og den generelle kvalitet i dit anlæg. De helt billige subamps har ofte ikke de kontrolmuligheder, som de større, og dyrere, har. Det gør det sværere at skræddersy en subwoofers lyd - men den billige amp vil jo stadig virke. |
|
|
Så det har ikke den store indflydelse på lyd kvaliteten? Men det giver mulighed for at ændre rundt i lydbilledet? Mit anlæg nu er ikke super, men har tænkt på at købe noget brugt nad forstærker og opgradere mit lydkort i computeren?
Mvh Mads Svendsen
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til min subwoofer bruger jeg faktisk en ældre, brokoblet NAD forstærker. Jeg lader så en surroundforstærker om at dele elektronisk - det sidste kan kun gøres på den måde, hvis man ikke bruger et seperat el-delefilter, ELLER en subamp med inbygget deling.
|
Til top |
|
|
Svendsen Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Til min subwoofer bruger jeg faktisk en ældre, brokoblet NAD forstærker. Jeg lader så en surroundforstærker om at dele elektronisk - det sidste kan kun gøres på den måde, hvis man ikke bruger et seperat el-delefilter, ELLER en subamp med inbygget deling. |
|
|
Har du billeder af det?
Mvh Mads Svendsen
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre, nej. Men der er heller ikke noget særligt ved det - NAD'en er simpelthen forbundet til surroundforstærkeren via dennes SUB OUT linieudgang.
|
Til top |
|
|
Svendsen Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Desværre, nej. Men der er heller ikke noget særligt ved det - NAD'en er simpelthen forbundet til surroundforstærkeren via dennes SUB OUT linieudgang. |
|
|
Okay, men hvordan virker det så? Altså, kan de højttalere der er forbundet til din NAD forstærker så også kører i sorround?
Mvh Mads Svendsen
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, eftersom forstærkeren (NAD'en) modtager det relevante signal fra surroundforstærkeren, i dette tilfælde sub-signalet, vil den tilsluttede subwoofer fungere helt som en 'normal' surround subwoofer. Eller, når surroundampen benyttes til at forstærke stereosignaler, som i et 2.1 stereosystem.
'Løse' forstærkere specielt til subwooferbrug har som regel indgange for både liniesignaler, og for signaler taget fra højtalerudgangen på en forstærker. Filteret i sub-forstærkeren sørger derefter for at skære subbens toneområde opadtil.
|
Til top |
|
|