| Forfatter |
|
Mickey BG Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1206
|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man taler så meget om hvor højt og lavt ens højttaler kan gå osv osv osv....
MEEEEEN, hvordan i praksis?! 
Er der nogen der har haft en højttaler og en stue hvor akustikken har været til at kunne køre Rent! 30Hz-20Khz +/- 3dB!!! (Målt) Hvilket der er mange højttaler der er opgivet til...
Det jeg prøver på sige med det her er... hvorfor er det så vigtigt at ens højttalere skal kunne gå så og så højt og lavt... da der i praksis hjemme i ens stue stort set aldrig er en akustik til kunne udføre det!
Bare en lille lede tråd 
__________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved hvilket lydniveau?  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaa, hehe...
Ens "REFERENCE" lydniveau ?! Eller hvad man nu kan kalde det...? __________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit rum har en helvedes akustik, med mange peaks.....men for ikke at fordoble dem har jeg indsnævret mine højttalere til 30-18.000herts, nogenlunde hvad en fyr omkring de 30år kan forvente at høre.....
Jeg undrer mig til gengæld hvorfor nogle køber anlæg som skal kunne række fra 16-70.000herts.....
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Mit rum har en helvedes akustik, med mange peaks.....men for ikke at fordoble dem har jeg indsnævret mine højttalere til 30-18.000herts, nogenlunde hvad en fyr omkring de 30år kan forvente at høre.....
Jeg undrer mig til gengæld hvorfor nogle køber anlæg som skal kunne række fra 16-70.000herts..... |
|
|
Der er de personer som mener at selv om man ikke kan høre lydene direkte, så vil de stadig gære noget for lyden, evt påvirke øret i en grad, som vi ikke opfatter, og andre hentyder til at alle frekvenser jo intereferre i et vist omfang, og det derfor giver et bedre lydbillede.. vil dog ikke selv påstå at jeg kan høre dette, og ved ikke om der er nogen som mener det her på hifi4all, men ja sådan er der nogen der har det
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
|
Jeg undrer mig til gengæld hvorfor nogle køber anlæg som skal kunne række fra 16-70.000herts.....
|
|
|
Ja det er lige det jeg vil ind på... folk de vil have deres anlæg skal kunne gå uha så højt og lavt så fint... men hvad med i praksis, hvordan der i deres stue...!!!! __________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal jeg være pinligt ærlig, så har jeg en testcd med test lyd fra 20-20.000herts men synes selv jeg kun kan høre lyd fra 30-10.000herts....mit anlæg fejler intet men min hørelse burde være absurd dårlig hvis mine højttalere kunne spille bare 40.000herts.....jeg ville da føle mig snydt men tror bare det noget være salgsgas for at kunne sælge mere hifi på et nyt brand....
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
|
|
|
|
Frekvenser der ikke er hørbare medvirker næppe til resonanser der er forstyrrende. Tilgengæld vil den spole der skal i filteret have en negativ indvirkning på lyden i hele diskantens frekvensområde.
Hvorfor højre frekvenser. Jeg vil hellere høre 18.000Hz fra en diskant der magter 30.000Hz end en diskant der er lige på grænsen ved 18. Og jeg foretrækker til en hver tid den naturlige afrulning fremfor unødvendig filtrering... både op og ned.
Edit: Sidst jeg tjeckede kunne jeg kan høre lyde på mit anlæg op til ca. 17.000-17.500Hz (men jeg har heller ikke været ved at indsnævre noget frekvensområde ) __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen spole i mit filter men diskanten skulle starte med at rulle af ved 18.000herts....
Frede, så er spørgsmålet bare ved hvilken styrke vi hver især spiller ved når vi tester hørelsen, jeg spiller nemlig ikke så højt ellers bliver jeg sgi smidt ud af lejligheden og nok grunden til "min dårlige hørelse".....
Men mener stadig det er absurd højt med de superdiskanter. Så kan vi rent faktisk høre flagermus da deres frekvens vist ligger imellem 26.000-28.000herts...?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tænker jeg ikke kun diskantområdet... men lige så meget fra dyb bas og op til mellemtoneområdet...
__________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg selv har problemer omk 50Hz (mellem/dyb bas) og har en ven der har problemer omk. mellemton området, hvor det runger... __________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min stue skulle runge ved en 29herts på grund af størrelsen....
Det er en interesant tråd Mr.MBG. vil følge den med stor interesse....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ret frekvensgang er ikke at tilstræbe - det lyder ikke godt! Der skal helst være lidt højere niveau i bunden og så en jævnt faldende kurve opefter.
Denne kurve er målt i lyttepositionen - ca. 3 meter fra den højre højttaler.

Bestemt ikke perfekt, men området fra 500 Hz og op, må siges at være OK. Dykket omkring de 300 Hz er rumbetinget lige som puklerne nedefter. Lydtrykket kender jeg ikke, men det er målt med et støjsignal som faktisk var ret generende - altså væsentligt højere end de 50 dB kurven viser (mikrofonen er ikke niveau kalibreret). Som det ses er der output ned til 20 Hz. Højtalersystemet, som er 3-vejs - kan ses på min hjemmeside. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okey.
Men der er jo næsten 10dB forskel fra det laveste dyk og til det højeste dyk?! fx. 50Hz og ved 315Hz, der er da stort set 10dB forskel... eller er det mig der har istforstået noget... __________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. MBG skrev:
|
Men der er jo næsten 10dB forskel fra det laveste dyk og til det højeste dyk?! fx. 50Hz og ved 315Hz, der er da stort set 10dB forskel... eller er det mig der har istforstået noget...
|
|
|
Nej du har ikke misforstået noget! Men det viser jo tydeligt hvor svært det er at få en ret frekvensgang i et lytteurm. Som Steen Duelund sagde det "En højtaler er en kasse i en kasse". Rummet har sine egne resonanser og stående bølger som skal "tæmmes" eller fjernes elektronisk (TACT). Jeg har dæmpning på vægge og elektronisk kompensation i bunden. På trods af dette er det ikke helt muligt at få en ret frekvensgang. Udsugningen ved 300 Hz generer mig og der skal gøres noget ved det. Resonanserne i bassen ser værre ud end de er, men jeg påtænker at ændre mit bassystem, så det kobler til stuen på en anden måde.
Iøvrigt så lyder systemet rimeligt frekvensret. Der hvor øret er mest følsomt er jo i hele mellemtoneområdet, hvor man bør tilstræbe at få så ret frekvensgang som muligt. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okey... jamen efter hvad jeg kan se, og prøvet skal du bare havde dig en Infinity Kappa Subwoofer hehe.... den kan rat op på dit problem under 100Hz... jeg har et "stort" problem også omk. 50Hz... og med Kappa Subben. vik jeg det rent ned på +/- 3 dB fra 100Hz og ned til end ca. 30Hz... men ved ikke med højer Hz... for det måle/indstilnings udstyr der følger med den kunne kun måle til ca. 100Hz...
Hvordan har du målt dit?! __________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 04 Juni 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. MBG skrev:
Okey... jamen efter hvad jeg kan se, og prøvet skal du bare havde dig en Infinity Kappa Subwoofer hehe.... den kan rat op på dit problem under 100Hz... jeg har et "stort" problem også omk. 50Hz... og med Kappa Subben. vik jeg det rent ned på +/- 3 dB fra 100Hz og ned til end ca. 30Hz... men ved ikke med højer Hz... for det måle/indstilnings udstyr der følger med den kunne kun måle til ca. 100Hz...
Hvordan har du målt dit?!
|
|
|
Jeg tvivler ikke på at din Kappa Subwoofer er god ... men har du set billederne af mit system? (12 stk. 12" SWR 315 fra 150 Hz ned med aktiv korrektion).
Nu er frekvensgang jo heller ikke alt. Desuden betyder rummet mere end højttalerne ved lave frekvenser, med mindre man som jeg anvender en åben baffel. Det giver så igen andre problemer, men een gang åben baffel altid åben baffel!
Jeg har anvendt Clio til måling på mine højttalere/rum. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
KennethB Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 305
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Correct me if i'm wrong - Men selvom om ens højttalere ikke kan gå til 30hz derhjemme, kan de vel stadig gå dybere end, nogle der kun kan gå til 40hz på papiret (Selvfølgelig kun hvis de begge er målt på samme måde)
__________________ Mvh KennethB
Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er vel heller ikke så meget hvor dybt eller højt en højtaler kan gå, men hvor store puklerne er og! om de giver anledning til problemer. Alle har pukler under 200hz, hvilket også er derfor så mange er til rumkorrektion i disse dage. Jeg syntes dog at der kan gøres rigtig meget, og jeg tror måske det er der du vil hen ad med tråden. At folk ofre i et væk på dyre højtalere med ultra ret frekvensgang, for derefter at putte dem i rum der ikke er akustisk optimale til at lytte på musik. Det tror jeg du har ret i. Når det så er sagt udelukker det ene ikke det andet. En god højtaler er en nødvendighed for god hifi uanset om rummet er behandlet eller ej. Men tager man sig tid og lytter efter i sit rum er der mange muligheder og mange penge at bruge. Man kan komme hurtigt igang med at eksperimenterer med dyner og tæpper ganske gratis, det kræver ikke engang nogen videnskabelig måling, man prøver sig frem til man syntes det lyder godt. Alt for tit ligger fokus på ret frekvensgang som mål i sig selv når målet burde være den lyd der passer en selv bedst. Nå nu gik jeg vist i selvsving  men ja sgu, kom i gang med at gøre noget ved jeres hifi rum/stuer eller kælder, det skylder i jeres hundedyre og frekvensrette grej.
|
| Til top |
|
| |