Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hvorfor sidder der en modstand .... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hvorfor sidder der en modstand mellem + og - bag på din-hun-højtalerstikker på min quad 303 effektforstærker.

Jeg ville undersøge om jeg kunne skifte de små lede din stik ud med nogle kraftige hun stik til banan - så jeg kan bruge ordentlige kabler som jo ikke er til at få til at sidde i et din stik.

Da jeg åbnede QUADen så det ud til at der på bagsiden af hunstikkene var loddet en lille modstand mellem plus og minus - hvorfor og skal den også være der hvis man går over til plugs ???

på forhånd  tak for svar

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

En aflastning består normalt af en kondensator efterfuldt af en modstand, det sidder også i min gamle forstærker.....med din-stik....

Når jeg tænder og venter lidt med at sætte højttalerne til, popper det ikke i mine højttalere.....

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Det vil sige at jeg - hvis jeg udførerer det kirurgiske indgreb og fjerne de hæslige din stik - skal bevare de små modstande (og måske kondensatorere) som sidder mellem plus og minus for at undgå - knald i højtalrene eller for at undgå hvad ??

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt inde i hvad der sidder i din forstærker, men ville klart bevare det hvis du skifter stik....

Kan vi ikke få nogle elektronik designere på banen, hvorfor sidder der sådan noget i signalvejen??

Altså medmindre det er en kl.a/b med en hvis tomgangsstrøm skulle man jo tro det undgik spænding i højttaleren med sådan en aflastning... -måske derfor det ikke popper....

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Quad 303 er en single rail konstruktion (modsat de fleste "moderne" forstærkere der er dual rail, dvs. med både plus/nul/minus forsyning) og modstandene sidder for at kondensatorerne i udgangen kan blive 1 . opladet når der tændes, men ikke er en højttaler tilsluttet. 2. Aflades igen selvom der ikke er en højttaler tilsluttet. Dette sker naturligvis ikke med det samme og sætter man en større kondensator i kan den være en fordel at montere en mindre modstand for at tiden ikke bliver alt for lang.

Grunden til den sidder er at især mindre højttalere ikke har godt af at blive sat i en slukket forstærker med opladet udgangskondensator eller tændt forstærker med "flad" udgangskondensator, da kondensatoren instantly skal op/aflades gennem højtalleren. Ved tænd/sluk når højttaleren sidder i sørger feedback kredsløbet for at dette sker mildt og typisk er det kun ved tænd at man kan se bassen bevæge sig roligt en smule udad, ikke meget og ikke skadeligt på nogen måde (men det det kan det selvsagt være hvis det skal ske på et microsekund).

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

fedt at blive klogere - den bliver sidende

Jeg har set en masse om folk der skifter elektrolytte m.m. ud på QUAD 303eren - min har de originale 1960er eletrolytter så vidt jeg kan se - den spiller godt og den bliver ikke varm ved længere tids brug selv ved relativt højt niveau (nu skal der ikke så meget til at trække et par coral flat 10 enheder) men er det et tegn på at elektrolytterne er ok ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Tja, hvis det spiller, så virker det jo. Men en 40 år gammel elektrolyt har nok set sine bedre dage.

Og med de teknikker til at producere gode elektrolytter, vi har idag, er der stor chance for, at du vil forbedre lyden, hvis du skifter til en ny. Og det gælder nok også de to 2 strømforsyningen. Og den indgangen.

Aage Nielsens sælger nogle Sanyo SG (eller SP) typer, som jeg har set anbefalet mange steder. Hvis de altså har flere.

Spørgsmålet er vel så her, om du kan håndtere en loddekolbe . . . ?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har et had kærlighedsforhold til loddekolber - men det lykkedes mig da i det mindste at lodde et 5 polet din stik forleden uden at lave ulykker

Aprpos lytter - Den lille gris - 303eren altså - præsterede at gengive det gamle ELP album Pictures at an Exhibition (som jeg ikke har hørt siden engang i 70erne) med et sådant lydtryk at jeg var nervøs for om ydermuren skulle holde - og samtidig med en sådan detaljerigdom og klar dyb bas at jeg stadig et par timer sidder tilbage med et smil på størrelse med det Anders Fog havde på da Bush var i landet.

og så var den kun skruet op ca. til 1/3 lydstyrke. (coral flat 10 i duelund egoisthorn)

Men jeg må hellere se mig om efter de lytter - de skriver to strømforsyninger ?? og en til i indgangen ??

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Men jeg må hellere se mig om efter de lytter - de skriver to strømforsyninger ?? og en til i indgangen ??

Jeg mente:  du skriver ... vi skal ikke blive for formelle herinde

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Endelig én, der viser mig respekt - og så er det bare en fejl

Hvis du synes, at der er en sådan detaljerigdom, at du svømmer helt hen, kan det godt være, at der ikke er noget at hente ved at skifte lytter (det må være en god kvalitet, når de stadig kan præstere med den alder). Men hvis du alligevel vil prøve, så se først på dette diagram:

http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/6722/quad303ci rb.html

De to i strømforsyningen: C2 og C3, hver på 2000µF
Den i indgangen: C100, 68µF

Se også efter antal volt. Det står på lytterne. De nye skal mindst have samme værdi - men meget gerne højere.

God fornøjelse med det hele - vad end du beslutter dig for at gøre.

Hvis du vil prøve andre lytter, så husk og meld tilbage !

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/6722/quad303ci rb.html

De to i strømforsyningen: C2 og C3, hver på 2000µF
Den i indgangen: C100, 68µF

Sorry at måtte rette dig. Den i indgangen er 0,68 uF og er fra fabrikkens side en tantal. Jeg har sat en filmtype i min og det fungerer rigtig godt.
Derudover, så dem til strømforsyningen og udgang, der kan bare sætte så store i man kan finde. 100 v til strømforsyning 63 v til udgang. I min røg der 4700 i strømforsyning og 10.000 uF i udgang. Det kan bassen rigtig godt lide
Derudover sidder der også en 470 uF og en 10 uF som med fordel ligeså godt kan skiftes nu man er igang, for som du selv siger er elektrolytter fra '69 næppe helt på toppen længere

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Nå, det var en prik? Jeg så det som en scanningsfejl. Fint nok, vi kan støtte hinanden.

En tantal må det helst ikke være. De lyder slet ikke godt - og er upålidelige, med mindre man kender dem rigtigt godt.

Resten er jeg med på

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes