Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 09:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Støj fra effekttrin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige lånt med brugt hifi med hjem, for at finde ud af om det er noget som jeg skal investere i! Må sige at der er enormt godt lyd i, det eneste men jeg kan sætte på det, er når anlæget står uden at spille, så er der lidt støj fra mine Dali concept 6!

Ved ikke om denne lyd har noget at gøre med effektrinnet eller mine kabler, højtalere, eller receiveren, håber der er nogen der kan hjælpe mig af med denne meget irriterende baggrundstøj?

Havde tænkt på at jeg ville prøve bare at køre højtalerene fra receiver, altså uden Ear 202 effekttrinnet slået til! Det undre mig bare meget, hvis der skulle være noget galt med dette, da der ingen baggrundsstøj var hos den forrige ejer!

Til top Vis Bagger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagger

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det kan have noget at gøre med følsomheden på dine højttalere, kontra følsomheden på den forrige ejers.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Daigoro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hvis dit effekttrin staar taet ved et antennestik saa kan det vaere aarsagen. Det er et problem jeg selv har haft. Stoejen forsvandt gradvist da jeg langsomt flyttede effekttrinnet vaek fra stikket.

Til top Vis Daigoro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daigoro

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Stikket bagpå min receiver eller hvad tænker du på? Det er da helt sikkert noget som må prøves!

Daigoro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

I mit tilfaelde stod effekt trinnet for taet paa antenne stikket i vaeggen. Der afsatte sig simpelthen stoej i effekt forstaerkeren fra antenne signalet. Stoejen forsvandt efter jeg flyttede effekt forstaerkeren 20 cm laengere ud fra antenne stikket i vaeggen!

Jeg har laest om andre hvor problemet kom fra en antenneledning. Men i mit tilfaelde havde jeg ikke trukket kabler fra antenne stikket til nogetsomhelst.

Til top Vis Daigoro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daigoro

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet at flytte effekttrinnet mere end en meter væk fra mit antennestik i væggen, men der er stadigvæk støj på kanalerne, hvad søren kan det være, irritere mig faktisk, for ud over det så lyder selvanlægget kanon godt!

Nogen der har nogen forslag til hvad jeg evt. kunne prøve?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Måske har det noget at gøre med hvilken elgruppe du er på i huset/ lejligheden. Mange gange hjælper det hvis anlægget kører på sin egen gruppe, og ikke bliver generet af køleskab, fryser osv.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Bagger skrev:

Jeg har lige lånt med brugt hifi med hjem, for at finde ud af om det er noget som jeg skal investere i! Må sige at der er enormt godt lyd i, det eneste men jeg kan sætte på det, er når anlæget står uden at spille, så er der lidt støj fra mine Dali concept 6!

Ved ikke om denne lyd har noget at gøre med effektrinnet eller mine kabler, højtalere, eller receiveren, håber der er nogen der kan hjælpe mig af med denne meget irriterende baggrundstøj?

Havde tænkt på at jeg ville prøve bare at køre højtalerene fra receiver, altså uden Ear 202 effekttrinnet slået til! Det undre mig bare meget, hvis der skulle være noget galt med dette, da der ingen baggrundsstøj var hos den forrige ejer!

Du må være mere konkret! Er det sus, brum, skrat, knitren eller andet..??

Er det ved helt nedskruet volumen?

Er det på alle signalkilder?

Er dine højttalere mere følsomme end den forrige ejers højttalere? (Lavere driftseffekt).

Hvor kraftig er "støjen" egentlig? Kan du høre den i lyttepositionen? Kan den kun høres med øret tæt på diskanten? Osv. osv.

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Er dine højttalere mere følsomme end den forrige ejers højttalere? (Lavere driftseffekt).

Hvor kraftig er "støjen" egentlig? Kan du høre den i lyttepositionen? Kan den kun høres med øret tæt på diskanten? Osv. osv.

Mvh.

Nilau

Mine højtalere er nemmere at trække end den forrige ejers, kan det være derfor?

Støjen er ikke vild, men den er der stadigvæk, hvor jeg ingen havde ved mit gamle anlæg! Den er der hele tiden, men blive værre når jeg øger lydstyrken! Men kan ved lavt niveau kun høres med øret helt oppe ved diskanten.

Ved ikke om det hjalp mere med at finde ud af problemet, men ellers skriver i bare flere spørgsmål!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Bagger skrev:
Nilau skrev:

Mvh.

Nilau

Mine højtalere er nemmere at trække end den forrige ejers, kan det være derfor? Ja.

Støjen er ikke vild, men den er der stadigvæk, hvor jeg ingen havde ved mit gamle anlæg! Den er der hele tiden, men blive værre når jeg øger lydstyrken! Men kan ved lavt niveau kun høres med øret helt oppe ved diskanten. Uden musik, går jeg ud fra? Hvis du kun kan høre det helt henne ved højttaleren - er det ret normalt. Er det "sus" du mener, når du skriver "støj"??

Ved ikke om det hjalp mere med at finde ud af problemet, men ellers skriver i bare flere spørgsmål!

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Støj/sus, ved ikke om det er normalt, men min forforstærker og effektforstærker siger intet, når der ikke kommer signal fra den pågældende kilde, som er tilsluttet. Og det selv om jeg stikker øret helt ind til de enkelte enheder. (Vil lige sige at min hørelse absolut intet fejler)

Normalt kan man kortslutte indgangen på effektforstærkeren og tjekke om der så kommer støj ud. (Jeg kan i hvert fald på min).

Hvis du siger at du kan skrue op og ned for støjen er der noget der kan tyde på at støjen ligger før dit potmeter i forforstærkeren. Fx din cdafspiller. Et fjernsyn eller radio tilkoblet kabeltv + anlæg kan også give problemer pga potentialeforskel fra antennesignalet, men det har jeg bare mere oplevet som en konstant gang støj.

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:

Normalt kan man kortslutte indgangen på effektforstærkeren og tjekke om der så kommer støj ud. (Jeg kan i hvert fald på min).

Hvordan kan du kortslutte indgangen? Der sker ikke noget med effekten af det?

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Og ja... det jeg hører er bare sådan lidt susen, men det kan jeg altså godt regne med er meget normalt med et par "svage" højtalere som mine?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes