Jeg har en LcAudio The Zap Cd. Player (også bare kaldet ZapPlayer) som jeg har været ualmindelig uhældig med.
Den var en af de modeller hvor drevet aldrig kom til at fungere optimalt, og hvoved der nu og da opstod mislyde og forvrængning, samt ofte ville den slet ikke læse skiverne.
Har haft den til rep. 3 gange uden det blev bedre, hvor efter LcAudio tilbød en Rotel maskine i stedet, men ikke pengene tilbage. 
Dette afslog jeg og beslutttede at give op, og bare beholde maskinen som DAC. med en god gammel Denon DCD3560 som løbeværk. (fik dog en løsning med Lc vedrørende nogle andre ting og sager som en kompensation for at den aldrig kom til at fungere som tiltænkt.) en kombi der havde vist sig at faktisk fungere rigtigt godt og lyde bedre end maskinen nogensinde havde gjort i sig selv, selv når drevet fungerede.
En sammenligning med en mere velfungerende ZapPlayer (uden de problemer min og enkelte andre havde.... ja de fantes faktisk!
) afslørede at DCD3560 som drev gav en meget bedre gengivelse end med dens eget indbords drev.
Efter at have afmonteret drevet og alt tilhørende elektronik helt, skulle det vise sig at lyden faktisk blev endnu bedre (hvorfor kan jeg kun gisne om, men sådan var det!)
Jeg besluttede at ombygge hele maskinen til en REN DAC.
Dette ved at helt fjerne drev og alt tilhørende elektronik mm. og kun lade DAC delen tilbage. samt at montere en helt ny frontplade, unden udskæring til cd. skuffe og div knapper mm.
Kun med en enkelt lys diode i fronten for at vise når den er tændt.
Her er en lille billed serie der viser dette tiltag.
Her ses Zap uden låg før "operationen"

Her et kik ned i med drev mm. stadig monteret..

Drevet fjernet.

Det dårlige drev, der aldrig ku fungere optimalt.

Zap uden drev.

Drevet og div. tilhørende stumper fjernet.

Zap uden drev og tilhørende elektronik.

Der sad skidtet!... der er nu godt med plads...

En kasse ubrugelige stumper...

Her ses selve hoved DAC print og den gamle clock (nu udskiftet med XO3 og hertil medfølgende egen strømforsyning. (hvad der jo var rigelig plads til) her bliver hoved strømforsyningen ydderligere aflastet. (sikkert noget der kan give endnu bedre lyd er der de der påstår!?)

Strømforsyning, rimelig dimmensioneret nu når den kun tager sig af DAC'n

Fronten fjernet.

Gammel front og den nye front plade, jeg har fået lavet efter samme mål.

Klart til montage. (der skal lige bores et hul til en lys diode i midten.

SÅDAN!! de nye fronter monteret!

Et styk REN D/A konverter. (jeg vil kalde den Zap-DAC. 2000)

Bagsiden.
Balancerede udgange og ubalancerede ditto, omskifter mellem Coax og Optical samt nu standby.
Coax ind og udgange samt optiske ditto... (alt hvad jeg har brug for...)

Færdig og sat på sin plads i racket, sammen med forforstærkeren.

Her ses løbeværket, en Denon DCD3560 (stort bedre løbeværk fås ikke for bare et nogenlunde rimeligt beløb)

Sidewinder 2. og den nye DAC, og under skimtes en bas amp. (TheEnd Millenium XP 300W)

Her ser man også Sidewinder og min "DAC" sammen med min Denon DCD3560.

Nær billede, hvor on. lys dioden tydelig ses.
Sådan blev en ZapPlayer til en "Zap-DAC."
Sådan har man så en ganske fremragende D/A converter med 24bit /196 kHz sampling og HDCD, ægte diskret opbygget fuldt balanceret opbygget med ægte kl.A analogdel samt overdimmensioneret strømforsyning med Shuntregulatore.
Der er så siden blevet skiftet lytter i strømforsyning til Mundorf M-Lytic Audiograder Power Cap's og små kondensatore er skiftet til Black Gate.
Traffoerne er skiftet til C- kærne typer samt der er monteret XO3 clock med egen strømforsyning, samt etableret clock sync til drevet.
Kabinettet er blevet afskærmet, med jord forbondet kobber afskærmning i top, bund og sider samt mellem div. print sektioner i kabinettet.
Print er blevet monteret på sobotane.
Signalbærende kabelføring skiftet til RSC ledere.
Strømforsyning har fået dobbel netisolation.
Og har så?
Den spiller faktisk ganske fremragende og har man aldrig hørt en ZapPlayer uden at afmontere dens eget løbeværk og med et rigtig godt eksternt? har man aldrig rigtig hørt hvad den egentlig kan (eller rettere reelt lyder)
Som sagt ef en og anden grund lyder den ikke godt med eget drev, uanset om det er et velfungerende eller som i min et sygt et.
Muligvis har det noget med strømforsyning at gøre samt inteferens mellem de forskellige ekeltronik dele i miskinen, eller også er eller var der bare en og anden generel fejl i systemet der påvirkede det hele negativt? jeg ved det ikke??
Oprindeligt virkede den lidt dynamik forladt og grå i lyden, ganske neutral i klangen, men der var ikke meget "liv" i den (musikalitet vil nogen kalde det)
DET! skal jeg lige love for der er kommet nu! med drevet afmonteret og en DCD3560 som drev med et godt Furukawa digital kabel i mellem. (foruden et par små modefikationer på selve hoved "printet")
Der er nu kommet meget mere "hul" igennem og meget mere dynamik, opløsnigen er blevet noget bedre og det er som om der er løftet et slør, alle detaljer står tydligere og renere.
Men især er det dynamikken man bemærker, det er som om den spillede med "håndbræmsen" trukket før.. DET! gør den ikke mere!!..
Bunden er også blevet vægtigere og subjektivt dybere med meget mere kontrol, neuanceringen her er også i top.
Det er faktisk næsten blevet en helt ny maskine og en helt anden lyd, faktisk nogle klasser over hvad den formåede før.
Der er flot dynamik, forebilledlig opløsning, kontrol og overbevisende perspektiv samt en befriende klar, ren, udstrakt og frigjort gengivelse samt fornem neutralitet og balance i klangen.
(Faktisk en hel del af det de lovede fra starten
)
Jeg er nu ganske tilfreds med det endelige resultat, og alt i alt har den så faktisk kun reelt "kun" stået mig i 6000kr. og med den ydelse den giver nu er den det værd, en væsentlig bedre DAC ville jeg ikke kunne finde til de penge..
Et par andre små modefikationer ved den og man har en gnske fremragende DAC. fuldt på højde med de fineste af slagsen til mellem 10 og 20000 kr. og faktisk bedre end LcAudios oprindlige Zap DAC. fra sidst i 90'ne. der faktisk var/er ganske god.
Sakl jeg komme i tanker om en der vil rivalisere (og overgår den) den nu er det jo klart Benchmark!..
Så sådan fik jeg reddet et katastrofalt fejl køb, og fik alligevel hvad jeg egentlig regnede med, lydmæssigt.
mvh.
ps.
Her ses resten af grejet : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&P N=1&TPN=1