Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: To spørgsmål omkring forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ved at byge min forstærker om der er blæser drevet men blæserne larmer vildt meget og køre konstandt så jeg er ved at skifte blæserne og jeg har fundet en temperaturstyret blæsterblæserstyrning til en computer om af hvad forhandleren siger så skulle den kunne køre uden at være fobundet med en pc. mit første spørgsmål er så hvor varm jeg kan køre min forstærker før jeg sætter blæserstyringen til at starte blæserne? jeg har selv tænkt noget i retnigen af 30-40 grader men er det for varmt?

Andet spørgsmål er hvad det betydder når der står på en aktiv sub at den har en klasse D forstærker? for jeg har set en del MEGET dyre subber der har en klasse D forstærker og en del subber i det normale prisleje der har en klasse C forstærker. Hvad betydder bokstavet? og er det A til Å der er fra god til dårlig eller er det fra Å til A?

Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan svare på dit sidste spørgsmål: En klasse D forstærker er en digital forstærker. Det vil sige den laver signal om til digitalt signal, forstærker det og laver tilbage til analogt signal.

Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)

Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Kiilsgaard skrev:
Jeg kan svare på dit sidste spørgsmål: En klasse D forstærker er en digital forstærker. Det vil sige den laver signal om til digitalt signal, forstærker det og laver tilbage til analogt signal.

Det passer nu ikke, en klasse D forstærker laver en pulsbreddemodulering, dvs. at den faktisk klipper signalet op i meget små stykker og så rekonstruerer det forstærkede signal gennem et filter. Der er ingen digital information i processen.

Mvh,

Karsten

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Carstongs link er fjernet fra siden ... her er der et som fortæller ldit om klasse D (på engelsk)

http://sound.westhost.com/articles/pwm.htm

Bogstaverne har intet med kvaliteten at gøre, men fortæller hvordan forstærkeren fungerer rent tekniks eller for A og AB's vekommende noget om tomgang - altså fostærkerens bias og hvor meget strøm den trækker. Ægte klasse A er meget effektkrævende og afgiver en masse varme (STORE køleplader og STOR strømforsyning).

Mht. dit føste spørgsmål så er ca. 40 grader et OK valg. Har tidligre kørt med en DIY fostærker der kørte med 55 grader på kølpladerne (VARM!) ... men det har de ikke så godt af. Alternativt til styringen kunne du vælge større køleplader eller en støjsvag Pabst ventilator.

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

klasse D forstærker er, at et analogt signal sendes ind i forstærkeren. Det analoge signal modtages af en ”modulator”. Denne modulator omformer signalet til høj frekvente PWM-signaler (Pulse Width Modulation), som ikke er digitale, men analoge i sin natur. Signalet bliver ikke konverteret til et ”ægte” digitalt signal, men bliver groft sagt digitaliseret, så energien i impulserne svarer til den energi fra det analoge signal. Inde i forstærkeren sendes PWM-signalet videre til et effekttrin, som forstærker signalet. Til sidst skal signalet igennem et low-pass filter, som fjerner de høje frekvenser fra PWM-signalet, ligesom signalet samtidig de- modulere signalet tilbage til det analoge mønster som højttalerne kan bruge. 

tak til  Ricky Petersen  

Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Det største problem med varme køleplader er i virkeligheden, at de varmer resten af elektronikken op, og det er dårligt for en del komponenter. Selve effekthalvlederne kan fungere ved ganske høje temperaturer, op til 150 grader. Man beregner så temperaturfaldet ud til kølepladen udfra den termiske modstand, som, med isolationsskiver og noget sikkerhedsmargin er ca 1,5 grader C pr. Watt for et notmalt effekttransistorhus. DVS, hvis du afsætter 200W, og der er 8 transistorer, så skal du beregne de termiske modstande i parallel, så det bliver 37,5 grader temperaturfald fra transistorchippen til kølepladen, hvilket betyder at der faktisk ikke er fare på færde før kølepladen bliver over 100 grader varm . Men de fleste vil nok foretrække en lidt lavere temperatur  .

Det har iøvring altid moret mig, at man bygger en forstærker med et enormt strømforbrug, fordi lyden skal være så fin, og så monterer man lige en larmende blæser i den .

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes