| Forfatter |
|
LarsGert Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 25 Juni 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
...Jeg får mislyde fra min sub's basport. Når jeg har rimelig med volume på og der er numre der er meget bas på (læs: F.eks Massiv Attack) får den problemer med at komme af med lufttrykket. Altså portstøj, Hvis i forstår mig...??
Kan jeg selv montere en større basport eller vil det ødelægge for meget da den så ikke er nøje afstemt til kabinettet osv?
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan montere en større port, men da skal den også være lengere for at beholde den samme tuningen.
Om du ender op med at købe en anden sub så vil jeg anbefale dig at købe en lukket om den også skal være lille. Portede subs har nogle fordele hvad lydtryk angår, men de fungerer bedst i kombination med store kabinetter. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 26 Juni 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du sætter større rør i din sub så skal du lave rørende kortere. her er et svar på en mail til cerwin-vega angående mint projekt hvor jeg vil bygge en kopi af deres CLS-15SX sub, min mail til dem var om hvorstore reflexrørende skal være i min sub og svaret lød "You can use two 3" diameter ports 10.75" long or one 4" diameter port 8.75" long. Both port options are tuned to 30Hz."
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist en modificeret "tilsnigelse"
|
| Til top |
|
| |
LarsGert Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen vil jeg få mindre portstøj af at stoppe en større port i?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du musicus?
her er begge mails både den fra mig og den fra cerwin-vega:
| Fra: |
TJ Riggs <TJRiggs@cerwin-vega.com> |
| Sendt : |
10. juni 2006 01:48:29 |
| Til: |
"Christian Jensen" <chrj1@hotmail.com> |
| Emne: |
RE: Subwooferplans fore a CLS-15S driver |
 |
| |
|
You can use two 3" diameter ports 10.75" long or one 4" diameter port 8.75"
long.
Both port options are tuned to 30Hz.
> -----Original Message-----
> From: Christian Jensen [mailto:chrj1@hotmail.com]
> Sent: Friday, June 09, 2006 2:50 PM
> To: TJRiggs@cerwin-vega.com
> Subject: RE: Subwooferplans fore a CLS-15S driver
>
>
> Hallo agin.
>
> Thanks.
> I just have a last question fore you. How big do the ports need to be in
> diameter and depth? is it the same as them on my CLSC-15?
>
> Thanks for your help.
> Christian Jensen, Denmark
>
>
> >From: "TJ Riggs" <TJRiggs@cerwin-vega.com>
> >To: "Christian Jensen" <chrj1@hotmail.com>
> >Subject: RE: Subwooferplans fore a CLS-15S driver
> >Date: Thu, 08 Jun 2006 17:25:42 -0400
> >
> >The enclosure required is the same as the original. The port
> tuning should
> >be the same as well. Around 28 or 30hz.
| | Det skal lige siges at skriftlig engelsk har aldrig været min stærke side så der er lidt stavefejl. __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et større rør kræver altså en længere port for at give samme afstemning.
Men jeg mener det er en dårlig løsning. Det vil æde af det indvendige volumen og desuden reducere brugtprisen for subben til det rene ingenting. Faktisk har du selv været med til at forværre problemet ved at lade porten spille ned i en glasplade. Gulvtæppet vil være meget bedre til at filtrere portstøj fra. Det er en af grundene til at vende porten bort fra lytteren.
Jeg vil foreslå et par ting:
- Få glaspladen væk og prøv forsøgsvis om det hjælper at klodse fødderne lidt op.
- Sæt subben i et hjørne, så du vinder noget gain og dermed ikke behøver skrue så højt op
- Overvej om du er nødt til at begrænse sub-niveauet
- Om nødvendigt må du anskaffe dig en kraftigere sub
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes masser af sites hvor der findes kalkulatorer for at beregne port diameter og længde.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=sub+port+length+calc ulate&btnG=S%C3%B8g&meta =
Det du skal huske på er at afstanden fra enden af porten til til kassen skal være minimum den samme som diameteren af porten (logisk nok), og at nu som du skal have en større og længere port vil det mest sansynligt betyde at porten skal vinkles. Den længere og større porten vil også optage mere af kabinettets interne volum, og på den måden endre tuningen.
Med andre ord, det er måske nemmere at købe en anden sub  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har engang læst at hvis du plasere en højtaler midt på en væg giver det 0db, i et hjørne op til +3 db og midt på gulvet uden nogen væg bag sig op til -3 db. der ud over har jeg hørt at man skal stille subben der hvor man selv sidder og høre musik og så sætte den til at spille og så går man rundt i rummet og der hvor man så mener at der er den bedsste bas der stiller man såå subben.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor har du læst det? Redaktøren skulle have en påmindelse med et enkelt let fugtet AES-paper.
Teorien er, at en højttalers lydtryk forøges, når den placeret op da en eller flere afgrænsende flader. For hver (reflekterende) flade fordobles lydtrykket, da der kun bliver halvt så meget rum at brede lyden ud i.
- højttaler i fri luft ~ 0dB
- højttaler midt på gulv ~ +3dB
- højttaler på gulv op ad en væg ~ +6dB
- højttaler på gulv op ad to vægge (hjørne) ~ +9dB
Det passer dog ikke helt med virkeligheden, da stående bølger og roomgain blander sig en del i sagerne. Så den med at stille subben på lyttepladsen og derefter stille den der, hvor man finder den bedste bas er nok ikke så tosset en ide.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye, du og Christian siger det samme, men med forskelligt udgangspunkt. Du tager udgangspunkt i fri luft, Christian i 2 reflekterende flader.
Sub-i-sofaen tricket har jeg afprøvet flere ganger, og det fungerer. Det vil dog ikke alltid fortælle hele sandheden, men det vil give dig en indikation om hvilke positioner der er værdt at prøve.
Men som sagt, i et hjørne, tæt på dig er tit en god løsning. Det er fordi at du der først får de 3db ekstra som en hjørnepladsering giver, derefter høster du gevinsten ved at for hver gang du halverer afstanden til subben øger lydtrykket med 6db. Nede i sub frekvensene vil det tilsvare 2-3x øget lydtryk. Regelen med 6db gælder egentlig kun udenfor, så ikke forvent at se en såden øgning inde i stuen. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg kan godt se, hvad du mener. Men jeg mener stadig, at et hjørne er 3 reflekterende flader, og "midt på en væg" ikke inkluderer gulvet, med mindre det udtrykkeligt står der.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, i de ligninger skal bølgelængderne, der udstråles fra subben osse tages i betragtning. Et 'udstrålende' element, hvad enten det er er højtalerenheden selv, eller en port, vil koble til en flade der befinder sig ½ (eller mindre) bølgelængde væk i forhold til elementet. Og bølgelængderne i basområdet er lange - en 100 Hz tone har en ½-bølge på ~1,7 meter. Så en subwoofer behøver ikke nødvendigvis stå meget tæt på en flade for at drage fordel af forstærkningen fra den.
Noget andet er så, at flader i beboelser sjældent reflekterer perfekt - de har en tendens til at være 'bløde', osse selvom de tilsyneladende er massive. For ikke at tale om stående bølger...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye jeg tænkte ikke på at der jo også er væghøjtalere, så på væg betydder stående på gulv op ad væg, det var nnoget jeg læste i et gammelt Jamo katalog fra 80erne og der var A pladsering alså 0 db op da en væg stående på gulv, B pladsering midt på gulv stående på gulvet og -3db og til sidst C pladsering stående i hjørne på gulv +3db.
mollecon det du skriver om virker kun i hvisse frekvenser ellers ville det kræve at subben flytter sig frem og tilbage på gulvet for at jostere afstanden til vægen når tonen skifter så i dis eksempel vil man opnå forstærknig ved 100 hz, 200 hz, 400 hz og så vidre med en afstand på omkring 1,7 meter fra en væg og så ved 102 hz, 204hz, 408hz og så vidre ville man skulle flytte subben for at få det perfekte forstærknig igen. __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej Christian - jeg var nok mere teoretisk og du tog udgangspunkt i praksis, så vi er ikke ret uenige selv om jeg nok fik det til at lyde sådan.
Mollecon - Jeg er også enig med dig. Det med bassens bølgelængde er jo også årsagen til at jeg nævner roomgain til sidst. Roomgain er jo netop et udtryk for at at bølgelængderne er så store at der ikke længere er tale om et hjørne omgivet af et frit felt, men at der er en lille kasse, der spiller i en større kasse.
Meget teoretisk snak til sidst. Jeg håber alligevel at LarsGert kan bruge noget af det vi har skrevet 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis, Boye!
Citat:"mollecon det du skriver om virker kun i hvisse frekvenser ellers ville det kræve at subben flytter sig frem og tilbage på gulvet for at jostere afstanden til vægen når tonen skifter så i dis eksempel vil man opnå forstærknig ved 100 hz, 200 hz, 400 hz og så vidre med en afstand på omkring 1,7 meter fra en væg og så ved 102 hz, 204hz, 408hz og så vidre ville man skulle flytte subben for at få det perfekte forstærknig igen."
Nej - vi taler om subwoofere her, og de spiller jo kun ved de laveste frekvenser. Enheden/porten vil starte med at 'se' rummet ved den nærmeste flade, så medmindre du placerer subben frit svævende midt i et meget stort rum, vil forstærkningen træde ind i det frekvensområde, subben spiller i. Når de forskellige rumflader så begynder at 'spille med', øges forstærkningen tilsvarende.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Lige præcis, Boye!
Citat:"mollecon det du skriver om virker kun i hvisse frekvenser ellers ville det kræve at subben flytter sig frem og tilbage på gulvet for at jostere afstanden til vægen når tonen skifter så i dis eksempel vil man opnå forstærknig ved 100 hz, 200 hz, 400 hz og så vidre med en afstand på omkring 1,7 meter fra en væg og så ved 102 hz, 204hz, 408hz og så vidre ville man skulle flytte subben for at få det perfekte forstærknig igen."
Nej - vi taler om subwoofere her, og de spiller jo kun ved de laveste frekvenser. Enheden/porten vil starte med at 'se' rummet ved den nærmeste flade, så medmindre du placerer subben frit svævende midt i et meget stort rum, vil forstærkningen træde ind i det frekvensområde, subben spiller i. Når de forskellige rumflader så begynder at 'spille med', øges forstærkningen tilsvarende.
|
|
|
Ok så tager vi ikke 100 hz det var også alt for højt i tone lejet til en sub. men så siger vi 20 hz å vil man opnå forstærkning ved 20,40 og 80 hz og ved de hz så er bøjgelængden en del længere end den er ved 100 hz den er faktisk helt oppe på 340m/s /20=17 meter / 2 for at få punktet for den stående bølge og det bliver så 8,5 meter væk fra den nærmeste overflade at forstærkningen vil opstå ved 20 hz og så ve 30 hz vil der ikke være nogen forstærkning overhovedet fra vægende. så stil subben på din side plads og gå rundt i rummet og lyt efter hvor der er mest og bedst bas og stil subben der. __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh, jo ja. Men der bør skelnes mellem rumresonanser, forårsaget af parallelle flader, og rum-forstærkning, forårsaget af enkelte ditto. En forstærkende, enkelt flade, vil optræde som sådan under den frekvens, hvis halve bølgelængde svarer til afstanden til det udstrålende element. Tilsvarende har en rumresonans mellem parallelle flader sin stærkeste effekt ved den halve bølgelængde - den 'virker' osse ved de højere harmoniske, men der er effekten betydeligt svagere.
I praksis blandes disse to virkninger naturligvis sammen. En højtalerenhed starter med med at 'se' den nærmeste flade ved en vis frekvens, senere (længere nede i frekvens) indtræder de andre flader i rummet så. Hver bidrager med forstærkning. De parallelle flader i rummet laver samme nummer, de indtræder 'efter tur' i de (typiske) beboelsesrum, vi bruger.
Da afstanden mellem gulv og loft normalt er mindsteafstanden mellem fladerne i et rum, vil afstanden her i mellem normalt bestemme, hvor den højst (i frekvens) beliggende rumresonans er. Og (hovsa), denne afstand bestemmer så osse, hvor langt højtaleren maksimalt kan komme fra den nærmeste rumflade...
I min beskedne bolig er loftshøjden ~2,6 meter - nok ret normalt for et dansk gennemsnitshjem. Så højtaleren kan komme maks. 1,3 meter fra nærmeste flade. Dvs. ca. 140 Hz for den første flade'spejling', og det halve for første rumresonans, groft taget.
Selv fritstående små bokse på standere vil altså blive hjulpet i bassen allerede et sted ml. 100-200 Hz. Og yderligere assistance vil finde sted længere nede i frekvens, afhængigt af rummets dimensioner og væggenes opbygning - og højtalerens placering.
Når forstærkningen først er indtrådt, vedbliver den med at virke nedefter i frekvens, flade for flade - indtil man når dertil, at hele rummet bliver trykladet af højtaleren, da tonerne ikke breder sig som bølger længere, blot skifter trykket i rummet. Som Christian nævner, er bølgelængden ved 20 Hz 17 meter, den halve 8,5 - ikke mange beboelsesrum har det som længste dimension.
|
| Til top |
|
| |
Filmtosse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 936
|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa ved ikke om du har fået løst dit problem, og jeg ved ikke hvor gammel din sub er, men jeg havde samme problem men min Jamo SW 600 sub og da jeg fik åbnet den viste det sig at begge basenheder var i stykker, en af mine venner havde 2 andre enheder som vi satte i og nu spiller den fint igen __________________ Mit
|
| Til top |
|
| |