Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 14:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Uret til rør elskeren! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

He he så denne..

All-tube digital clock, seven years in the making

Posted Jun 26th 2006 4:25PM by Tom Whitwell
Filed under: Misc. Gadgets, Household

Nixie clocks, which use little vacuum tubes to display the numbers, have been around for a while. Geeks build them, hipsters put them in their lofts, and they range from very cool to not so cool. Now Friedhelm Bruegmann, a member of the German Tube Collectors Association, has spent seven years of his life putting together an all-tube digital clock. Instead of a little quartz module, he uses 103 tubes to calculate and display the time. Yes, it looks like a small army of pointy silver-headed robots. No, it's not for sale, but Friedhelm's site is so detailed, you can probably hack one together yourself in a decade or so.

http://www.engadget.com/2006/06/26/all-tube-digital-clock-se ven-years-in-the-making/
og
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Bruegmann-Digita l-Roehren-Clock/Digital-Roehrenuhr.htm
Den er jo smuk! Omend lidt stor...men den lyder sikkert dejligt varmt når klokken slår hel

Det må da være noget for DIY folkene herinde!?


__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Bortset fra at han ikke har ret i at nixie rør er "vacuum tubes"*, så er det da totalt cool!
Men sikke et strømforbrug. Kan vist kun anbefales hvis man bruger elopvarmning det meste af året

Men bortset fra det, så burde det næppe tage 10 år at bygge én hvis man sætter sig for at gøre det. Det er jo alm. TTL logik omend med rør

* Nixie rør er fyldt med en gasart, vistnok ædelgassen neon og er derfor mere korrekt "neon tubes"...


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Det må jeg da have til mit skrivebord

Det er et fint arbejde der udført her

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Ikke videre kønt, men en meget sjov idé såmænd

__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Her er et mindre model, kan ikke huske hjemme siden, det er der nok andre der kan

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

Hej der !

Her er et mindre model, kan ikke huske hjemme siden, det er der nok andre der kan

Se det var straks bedre! Meget pænere end den der forvoksede eltavle i starten



__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ved nu ikke rigtigt. Ja, den øverste kunne godt være lavet pænere i kassen, men det er da klart den mest originale. Den kunne de godt have lavet for 50 år siden, den nederste ville ikke kunne lave før 70'erne kom med deres CMOS og TTL kredse - og så er det endda tvivlsomt om de ville kunne have designet printet så lille.

Btw. Engang havde Tube-Shop.com et Nixie ur til omkring en tusse. Jeg ærgrer mig stadig gul og blå over jeg ikke købte det, men dengang for et par år siden havde jeg næsten lige købt lejlighed og derfor var ikke lige penge til den slags da jeg også lige skulle have rør til daværende forstærker. De er jo steget godt i pris siden da Rørene er dog stadig rimelige i pris på f.eks. eBay.

Men men, så må jeg bare til lommerne. Ét stk. Hughes&Kettner Tube Clock er nu bestilt. Et nixie ur designet som rør-guitarforstærkerne fra samme fabrikant - det kan IMO næsten ikke blive et sejere Nixie ur Ja, det skulle da lige være dette eller dette... men de er dog ikke så relateret til audio som Hughes&Kettner
H&K er IMO også sejere end det fra Tube-Shop i sin tid, der var i en noget ordinær i trækasse med rørene på toppen (ville sikkert kunne peppes op med messing pynte skruer).


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hold da op hvor er den dog grim!!....Men morfar vil sikkert elske den...bare ikke min


__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det ser da helt godt ud, det ville pyndte på mit nat bord

 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes